Gå til innhold

Murphy`s law.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

hæ? dette skjønte jeg ikke..hva skjedde?

Slettes ikke så lett å se det egentlig,men legg merke til i hvilken retning jeg ser,når jeg ser på

bakastet mitt.Det er i allfall ikke retning nedover,så kastet må ha kolapset av en annen grunn

enn det å bli bremset opp av gresset.Legg merke til at det skjer noe ved snella også.

Dette er selfølgelig en gjettekonkuranse,og om noen klarer å komme med en forklaring så

blir jeg imponert.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke så lett å se det egentlig,men legg merke til i hvilken retning jeg ser,når jeg ser på

bakastet mitt.Det er i allfall ikke retning nedover,så kastet må ha kolapset av en annen grunn

enn det å bli bremset opp av gresset.Legg merke til at det skjer noe ved snella også.

Dette er selfølgelig en gjettekonkuranse,og om noen klarer å komme med en forklaring så

blir jeg imponert.

 

Tom.

hehe..Tom, så det var noe "cluster fuck" på gang! Når Murphys lov slår til i mine situasjoner, så er det som regel et fa*ns-forbanna-fi**e VIERKRATT i nærheten.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du løfter hånda veldig opp mot slutten av bakkastet ( før du stopper)? 

I så fall ville du jo sluppet unna med en liten griserumpe. 

 

Men det ser jo også ut som kastet kolapser fulstendig, du greier jo ikke skyte en cm line. 

 

Sansynligvis hekter lina i hånda/snella.

 

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du løfter hånda veldig opp mot slutten av bakkastet ( før du stopper)? 

 

Kult at du svarer Vebjørn. :)

Ja,jeg løfter hånda veldig opp,og følger på for å drifte.Imiddelertid hvis du ser på hvordan stanga oppfører seg så vil du se at det er etter at jeg stopper,og ikke før.

Det kan du se fordi stanga begynner å rette seg ut i forkant av den bevegelsen.

I så fall ville du jo sluppet unna med en liten griserumpe. 

 

Ja,det kunne jeg faktisk få hvis jeg stikker for tidlig.Men det var ikke tilfelle her.

Men det ser jo også ut som kastet kolapser fulstendig, du greier jo ikke skyte en cm line.

 

 Ingen tvil om at det kolapser.

Sansynligvis hekter lina i hånda/snella.

 

Sannsynligvis ikke den egentlige grunnen til at dette kastet kolapser. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ser ut som du løfter hånda veldig opp mot slutten av bakkastet ( før du stopper)? 

 

Kult at du svarer Vebjørn. :)

Ja,jeg løfter hånda veldig opp,og følger på for å drifte.Imiddelertid hvis du ser på hvordan stanga oppfører seg så vil du se at det er etter at jeg stopper,og ikke før.

Det kan du se fordi stanga begynner å rette seg ut i forkant av den bevegelsen.

I så fall ville du jo sluppet unna med en liten griserumpe. 

 

Ja,det kunne jeg faktisk få hvis jeg stikker for tidlig.Men det var ikke tilfelle her.

Men det ser jo også ut som kastet kolapser fulstendig, du greier jo ikke skyte en cm line.

 

 Ingen tvil om at det kolapser.

Sansynligvis hekter lina i hånda/snella.

 

Sannsynligvis ikke den egentlige grunnen til at dette kastet kolapser. :)

Tom.

 

Er du sikker på at du ikke husker feil, Tom? :D

 

Jeg har sett dette klippet 20 ganger nå, og jeg kan ikke skjønne annet enn at du hekter "skyte"lina ett eller annet sted. 

 

Eller så hekter line/flue noe på vei bakover. 

 

Men uten å se hvor mye line du har ute her er det veldig vanskelig å si hva som faktisk skjer. 

 

Du blir nok nødt til å fortelle det... 

 

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vebjørn.

Hva jeg husker eller ikke skal være usagt,det er tross alt 5 år siden  :D ,men selv ville jeg nok

mene at dette handler mer om dårlig snordrag enn at underlina/skytelina hekter seg.

Bukta kolapser,den ruller aldri ut,og grunnen til det er at det er for liten hastighetsforskjell mellom over og underlina.

Da skal det vel omtrent ingenting til for at lina klistrer seg til,eller legger seg inntil snella,slik at det ser ut som om den henger seg opp?

Høres det troverdig ut?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom

Er ikke helt sikker på om jeg følger deg på den tankegangen der. Du tenker på at det ikke er stor nok forskjell på hastigheten mellom det øverste og underste "buktebeinet" (loop leg). Rent teoretisk så er det jo mulig at bukta kollapser av den grunn (ikke ruller ut) Men hvordan får du det til når du ikke slipper en cm med linehånda di? Det underste buktbeinet står jo stille, og da får du den største forskjellen i hastighet du kan få. Hvis du hadde skutt line, og vi hadde sett fullstendig vekk fra friksjon, så ok, men det er jo ikke tilfellet her.

Har jeg misforstått deg fullstendig nå?

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vebjørn.

Det er bare en eneste måte for en bukt å kolapse på og det er null hastighetsforskjell.

Da ramler snøret ned uten å strekke seg.Det er ganske lett å få til med lange snørelengder

med for lav hastighet på oversnøret i forhold til lengden snøre ute.

Med litt vridning,en dårlig bukt og mottrekk så skjer det lett.

Du kan lett sjekke ut dette ved å holde mer snøre utenfor stangtuppen enn det du klarer.

Prøv for eksempel å holde hele lina utenfor,(eller så mye at du ikke lenger klarer å

kaste snøret frem og tilbake) og se hva som skjer.

Jeg antar du mener rod leg eller bottom leg?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Tom, nå skjønner jeg hva du mener. Men skjønner ikke hvorfor du snakker om hastighetsforskjeller mellom over og under buktbein. Så lenge det underste buktbtbeinet står stille, så er jo det helt irrelevant. Du kan godt få lov til å si at det er DET som er grunnen til at bukta kollapser. Men hva er grunnen til at dette skjer da? Det er jo det vi er interresert i å vite ;)

Den egentlige grunnen til at dette skjer er at du enten har en for kort "casting stroke" i forholdt til mengden line du har utenfor toppringen, eller at du ikke greier å putte nok kraft inn i selve bevegelsen av hånda di. Du får ikke overført nok kraft til lina, og derfor vil den ikke få nok fart.

Nå regner jeg med at du har flotte trange bukter, hvis ikke kan det også være at luftmotstanden kødder med deg.

Hvordan tror du vi skulle finne ut av dette uten å se hvor mye line du hadde ute på den videoen?

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...