Gå til innhold

Krok,.....igjen :-(


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå etter en brukbar uke på fisketur, har kroksituasjonen igjen, blitt en ørliten utfordring. En utfordring, jeg er spent på om jeg har helt på egen hånd, eller om det er fler som er litt i tvil om det samme.

Jeg har gjennom hele vinteren, bundet på "gode" mothakeløse kroker. Og krokene gir helt nydelige propesjoner. Det ser riktig og delikat ut når man binder på de, og når de ferdig bundet. Men,.....

I løpet av fiskeuken, har jeg opplevd utretting av krok, på flere moderate fisker, samt at krokene jeg har, med tykkere gods av samme fasong, veldig lett glipper tak i krokholdet. Tror aldri jeg noen gang, har mistet så mye fisk som nå. Ikke om jeg legger til de 3 mest aktive sesongene mine, tilsammen, så tror jeg at jeg har mistet mer fisk enn nå! Litt trøstesløst faktisk, da fisket var brukbart, men kalkylen om 1 i håven per 2 som glipper ikke gir beste odds, og derav trikser litt med motivasjonen. Skal innrømme, at det i ren frustrasjon, ble fisket en dag, med microbarb krok, og resultatet var drastiskt i forskjell...

Skal nevnes, at fisk ble kjørt på grensen mot hardt, og med stang i #4. I tillegg, er det benyttet flexende fortommer, så alt skal være så godtt "innafor" som mulig. Skjønner lite av denne utfordringen, da jeg har generelt inntrykk, av at folk stort sett er kjempefornøyd med "Barb less". Jeg og kompisen, som har vært avgårde nå, sitter igjen med en helt annen opplevelse...........  What to do..?    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Ronny :)

 

Hva slags kroker prater du om egentlig? Det første som slo meg var at du fiska med ei stang som var stiv/litt vel stram i toppen. Da blir det fort harde og ukontrollerte slag ut mot flua, uansett om man bruker fortommer med god fleks. 

 

Har forresten helt andre erfaringer enn deg, men nå veit jeg ikke om vi bruker samma type kroker da 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker (stort sett) bare hends 454, og har ikke fått rettet ut noen enda, og så lenge jeg får holdt stram line ikke mistet spesielt mye fisk heller. 404 kroken derimot rettet seg ut litt vel lett. Terje (puristen) mistet en ok fisk i Rena i går hvor kroken hadde rettet seg ut litt, og han bruker også 454.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokene jeg har benyttet, er Hends 404 og 454. Det er 404 som har gitt flere bøyde og vridde kroker, med mistet fisk som resultat. 454 retter seg ikke ut, om fanden sprekker! Men like fordømt mister jeg for mye fisk med de. Slik senarioet har utspilt seg, så setter jeg tilslaget, og fisken gjør to tre gode hopp, før den gjør et kortere/lengre utras. Når utraset er over og fisken stiller seg rolig, så får jeg noen tunge dunk, og så føles det nesten som om fortommen ryker når det slipper. Gjenntagelse, oftere enn unntaket. Ble så godt som desperat av dette idiotiet....

Stanga tilhører det kvikkere slaget, Olav, men er slik jeg liker mine stenger. Billigere å bytte kroker enn stang ;-)

 

Fikk litt panikk, da jeg en kveld, kroket 3 gode fisker, godt over kiloen, og mistet alle tre, på under en snau time...

Føler meg helt amatør, men så fort jeg gjorde en dags test, så var det ikke tilfellet, og samtlige gode fisker, møtte håvnettet.

Ikke press på fisken, er et "ikke" tema, da fisken, som ble kjørt på 404, så godt som samtlige bøyde kroken. Hardere enn dette, tør jeg neimen ikke kjøre slik fisk, på 5 og 6 x spiss. Vi snakker i hovedsak om fisk mellom 8 hekto til 1,5 kilo.......... Jeg forstår vitterlig ikke disse opplevelsene ?!..?!

 

Men jeg takker så langt, for svar, da jeg trenger så mye innfo som mulig, i forhold til og gjennomskue mine personlige svakheter i denne sammenheng. For enten gjør jeg noe galt og andre noe riktig, eller så er ikke disse kroktypene gode nok, eller riktig til mitt bruk.......

Kjenner det irriterer meg, for jeg simpelthen elsker krokfasongen.

 

Finnes det f.eks. kroker, som har samme fasong som Hends 454 med f.eks micro barb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

Prøver meg med et skudd i blinde her, for jeg har opplevd akkurat det samme som deg itte hackel, heldigvis ikke på fisk men har rettet 454 og 404 glatt ut med fingrene eller på kvist/greiner. Har så vel knekt et par før fortommen ryker...

Det jeg ser, er at krokspissen er betraktelig lengre enn andre kroker ( som for eksempel tiemco 102y), og når man sammenligner så vil krokspissen fra bøyen være nesten halvparten av krokstammen, til forskjell fra tiemco der den er ca 1/3 av lengden. Dette vil gi en betraktelig lengre vektarm, og dersom krokspissen setter seg i bein, skal det lite kraft til før den retter seg ut... Sitter kroken pent i kjøttet med gjennomgående krokspiss, tror jeg det er mer likt, og kraftens retning vil falle mer langs krokskaftet. Egentlig så er vel dette ren vektor regning i fysikken og det er vel sikkert noen smarte hoder her inne (som har mer fysikk enn meg) som kan regne ut kreftene =)

Størrelsen på krokgapet vil også ha stor betydning: Stort krokgap gir lengre vektarm, som gir større krefter = retter kroken raskere ut.

 

Har man en stiv stang, vil man raskere oppnå den kraften som skal til for å rette ut kroken, kontra en mykere stang. Så kommer faktorer som fiskestørrelse og hvor stri strømmen er..

 

Dette er som sagt bare synsing og en teori jeg har.. Det kan godt være jeg er helt på bærtur!!

 

-norumen-

post-2214-0-84593000-1405407474_thumb.png

post-2214-0-14774800-1405407486_thumb.png

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå prøvd Hends 454 i de siste to ukene, egentlig etter anbefalelse fra Itte Hackel :), og er ganske fornøyd. Jeg merker ikke forskjell når det gjelder å miste fisk. Ihvertfall fisk jeg kroker er på slutt vanligvis i håven, problem er alle andre fisk som jeg ikke kroker :D Men det er ikke noe utstyr relatert tror jeg. Jeg fikk to ørret på omtrent halv kilo siste helg og etter hver fisk var 454 kroken litt åpen men ikke at det var noe problem antageligvis. Jeg justerte den litt tilbake. Det jeg egentlig lurte på er hvis jeg kjører fisk for hardt, tross for at jeg bruker 5x eller 6x fortomm, og tenkte hva hadde skjedd hvis jeg kroket større fisk... Kankje jeg må bare være litt mer tålmodig da og gi fisk litt rom...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Itte Hackel, jeg har også rettet tre kroker de siste ukene av samme merke. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er kroken det er noe galt med, men har ikke skjedd meg med andre kroker tidligere. Kan det være at kroken rett og slett ikke tåler like mye. Da i form av å slå borti stein, henge seg fast i greiner ol?

 

Mulig jeg er helt på bærtur her nå, men jeg har som sagt ikke opplevd det før jeg prøvde meg på 454 og 404 :(

 

En av krokene som jeg mistet en fisk på så hadde jeg ikke rettet den, men på et eller annet vis klemt den sammen :(

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hends 404 Har jeg fått beskjed om er dårlige. Fikk streng beskjed om å holde meg til den nye hends 454. Denne er jeg strålende fornøyd med. Bruker også TMC 103BL. Denne har jeg brukt i mange år. Men først i år så har disse krokene også rettet seg for meg. aldri hent meg før. Jeg er også på det kjøret at jeg aldri har mistet så mye fisk som jeg har gjort i år. kanskje er det kjøringen? Men jeg har også litt trua på at jeg kanskje har fått en dårlig produksjonsserie av TMC 103BL. (er i harde forhandlinger med min forhandler) :P

TMC 212Y er også er veldig god krok etter min erfaring. Kroker fisken magisk og disse har ikke rettet seg ut for meg enda. Selv om de virker veldig skjøre :) Men dette er jo da er krok for klekkere. Men jeg binder også tørre varianter på denne fordi den kroker fisken fantastisk godt :D

Er nå i test av den nye TMC 212TR. Det virker lovende selv om jeg kun har rukket å dratt opp 7 fisker på den :)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, så har de krokene, som har skiftet fasong, vert 404. 454, derimot, har holdt fasongen svært bra og er å annse som noe av det beste i så måte! Men jeg får få fisk til håven. På fisk opp mot 6-8 hekto, ser jeg ikke samme problemet, men om den blir større, så syntes jeg problemet, vokser progressivt med str. på fisken. Vi fikk mange fine fisker på siste turen, men de største, gikk... :-)

Ikke et uvanlig senario, sikkert, men jeg har tidligere mistet lite fisk, og av den grunn vert rimelig trygg på store fisker.

Nå virket det nærmest som en håpløs oppgave og få de største til håven....

Å miste fisk, er en del av gamet i seg selv, og skjer av og til uansett hva man bruker av kroker, men min bekymring i denne sammenhengen, er at jeg ser en rød tråd i dette..  Det er ikke unntaket, men regelen. Det føles ikke godt, å kaste/fiske på fisk du er sikker på at er såpass stor at du garantert kommer til og miste den... Og når denne grensa går på drøye kiloen, så blir det litt trøstesløst. På de fleste av elvene vi har besøkt, så er det fiske med mothake løst som gjelder, så innerst inne vet jeg at det ikke er noen vei forbi. Og må gi dette flere forsøk. Men jeg kjenner det tar mye av gleden, slik jeg har opplevd det nå. Det minst kule, var en av fiskene som nådde håven, med kroken godt forankret utvendig, oppe på siden av hodet.... Den kroken hadde løsnet i munnen og satt seg igjen, ved en ren tilfeldighet..

Flere av fiskene som ble landet, hadde flere sårskader (ferske) i munnen, noe som kan tyde på at kroken hadde slipt taket, og satt seg igjen på andre plasser.... Jeg kjenner at dette blir fullstendig gambling, og at jeg ikke ønsker og ha det slik i mitt fremtidige fiske....  Tror neimen ikke fisken har det noe bedre med det heller....

Har aldri gitt meg på utfordringer, men jaget på for å finne løsninger, men nå føler jeg meg litt rådvill....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en dårlig serie du har fått fra tmc, 103 bl opplevde jeg (og flere med meg) som en svak krok, som rettet seg ut lettere enn 404.

Når det gjelder stangvalg, foretrekker jeg ganske dype, rolige stenger. Om det har noe å for at jeg ikke mister mer fisk enn før vet jeg ikke, men det kan kanskje tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

103BL er søppel. Den ikke bare retter seg ut, men holder også jævlig dårlig på fisken sånn generelt. Det med stiv stang kontra mjuk veit jeg er en realitet, for det har jeg smertefullt erfart sjøl. Har du samtidig en ganske stum fortom så er du virkelig ute å kjøre... 

Sjekk ut dissa krokene, Ronny http://dohiku.eu/6-fly-hooks-dohiku-barbless-and-other-hooks Dem har jeg bare gode erfaringer med iallfall :)

 

edit: Sånn ellers så har jo både Hanak og Knapek mye fint. Hends sine omtalte 454 har kroka og holdt godt for meg  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

103 BL kroken, holder vel ikke dårligere eller bedre enn 404, da de i prinsippet, er så like somto dråper vann. Kan jo være litt forskjellige løsninger på herdingene, men i det store og hele vil jeg tro de gjør samme jobben,....retter seg ut, om fisken veier litt. Hends 454 kroken, er den jeg kommer til og fortsette med, men jeg må nok reflektere litt over hva annet, som kan forandres, i forhold til årets erfaringer.

Som sagt, så har jeg ikke ønske om og bytte til dypere mykere stenger, enn det jeg har. Grunnen, er at jeg har kastet med slike typer stenger i alt for lang tid. Joda, jeg kan kaste med dypere stenger, men det er ikke slik jeg liker det...

Fortommer med flex, benytter jeg, i tillegg, til at jeg koker en litt tykkere buttdel, slik at denne flexer max.

Jeg står da igjen med utfordringen på krok....

Time will show.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som deg med mothakeløse kroker, Itte hackel. Eier ikke én flue på de krokene lenger. Trodde det var tilfeldig til å begynne med, men det kan jeg nå si at det ikke var. Så nå klemmer jeg ned mothaken på 102y og får flere fisk til håven.

Jeg føler at jeg alltid har mista uforholdsmessig mye fisk men med mothakeløst var jeg ribba for all selvtillit, he he...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GAB.

 

Godt man ikke er alene om disse opplevelsene! Skal jeg få kalle en spade for et arbeidsverktøy, er jeg redd, det har gått mote i dette også.

Det er så "politisk korrekt" og bruke disse krokene, at jeg tror få vil innrømme, at de har litt samme erfaringer.

 

Mange, vil nok ha positive opplevelser, med denne type krok, og har god grunn, til å være positive. Karer, som du, Olav Haug, som fisker utrolig mye, og kan finslipe teknikkene helt ut til fingerspissene, forstår jeg, er positive. Personlig, ønsker jeg absolutt og kunne bruke krokene selv også. Da først og fremst med den noble tanken om at fisken lider minst mulig(om så er tilfellet), og at spesielt Hends 454 kroken, er noe av det nydeligste jeg vet i form og fasong. Jeg vil gjerne benytte denne kroken, men med 5 av 11 krokede fisker i håven, er det et ikke tema for meg. Fisker for lite, til at jeg klarer og sette pris på slik statistikk.

 

Men for meg og mitt fiske, så blir det tilbake til kroker med mothake. Så får man klemme denne ned der det er nødvendig, eller et krav. Min trofaste "utstyrs pusher" Robban, kastet seg over saken og bestilte kroker for meg i dag. Full range 102Y og tilsvarende på 112Y. Robban advarte meg litt om den tynne wiren i 112Y, men til mye av mitt fiske holder den. 102Y, blir kroken til det litt tøffere fisket....

 

Takker så mye for tilbakemeldinger så langt. Skal bli spennende å se om det kommer flere meninger om dette temaet. Føles godt, og ikke være den eneste med denne opplevelsen i forbindelse med krok.

 

Ronny.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er så "politisk korrekt" og bruke disse krokene, at jeg tror få vil innrømme, at de har litt samme erfaringer.

 

 

 

 Fisker for lite, til at jeg klarer og sette pris på slik statistikk.

 

Synes du treffer spiker`n på hodet både en og to ganger her. Hadde jeg kunnet fiske like mye som før så hadde jeg kanskje ikke brydd meg like mye om tapt fisk, men når man får noen få dagers fluefiske i året...livet er for kort til å drive å miste fisk, selv om den skal slippes ut igjen!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i nærheten av andre fluefiskere her når det gjelder erfaring men tenkte å kommentere litt på det Itte hackel sa at når han kaster på storfisk har han følelse at han skal miste den allerede...

Jeg begynte med BL kroker i år. Første gang jeg fisket i år og fikk ørret på krok, "puls gikk opp til 180" ;) og jeg prøvde å gjøre alt riktig for at krok ikke løser seg - kept tension on line and changed angles a bit. Når jeg endelig kjørte fisk til håven forventet jeg at krok skulle falle ut av munnen nesten selv siden den hadde ikke noe mothak. Hvilken overraskelse det var når jeg fant ut at kroken sittet drittfast! Jeg måtte egenlig prøvde litt å få den ut og den heller ikke hadde sjans å løse seg selv. Og slikt opplever jeg det ofte at enten mister jeg fisk rett når den biter eller sitter krok vanligvis fast.

En annen ting er at det finnes mange steder rund verden med stor fisk som kan fiskes bare med BL krok og folk får flere kilo fisk likevel så å si at det er nesten umulig å lande stor fisk på BL krok høres ut litt rart. Jeg er ikke ekspert så jeg vet ikke hva akkurat som er grunnen til at du mister så mange men det må antageligvis være en annet faktor ved siden av krok som gjør at du har sånn opplevelse.

En siste ting er "state of mind". Hvis du kaster og tror at at du skal tape, sjansen er at du skal virkelig tape. Det lønner seg å være positiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er i Hemsila eller Rena du mister disse fiskene Itte Hackel. Der og andre steder med mange fiskere hvor C&R praktiseres mistes det mer og mer fisk fordi de er blitt så forsiktige at de knapt lar seg kroke lenger inn enn leppekanten. Spesielt på godt kjente fiskeplasser hvor det daglig fiskes av flere. Da hjelper det neppe å skylde på kroken. Det er svært lett dressede fluer, skygge, tynnere fortomsspiss, mykere stang og tapert fortom med flex som bringer fisken til håven under slike forhold. Det er ganske så logisk at man mister mer fisk der det fiskes hardt av mange og fisken settes tilbake. Alle gjør det. I alle fall over tid. En dag får man alt (nesten) og andre dager ingen av de man får til å ta. Trøsten er at det blir lettere igjen til høsten og i fjellet der jeg fisker. Husk også at du kroker mange du ikke ville ha kroket med mothake på kroken. En tynn lang spiss uten mothake trenger lettere inn og du vil dermed ofte kunne få på en fisk en stund for så å miste den. Slike ville du antagelig bare kjent et lugg fra med en standard krok.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ondrey:

Jeg gikk ikke ut med følelsen av at jeg skulle miste fisken, men den følelsen er blitt et resultat at den erfaringen jeg har gjort meg denne sommeren. Nå, derimot, er det følelsen jeg går ut med :-(

 

1337:

Du har noen gode poeng, men om poengene skulle stemme, vil det jo om noen få år, være fysiskt umulig og lande fisk i Hemsila og Rena, grunnet fiskepress! Hva skal man gjøre da? Benytte renneløkke ? ( satt veldig på spissen :( )

 

Når sant skal sies, så skal jeg ikke gi opp 454 kroken, for den har så mye jeg liker. Men skepsisen min, er fra følgende senario:

Jeg kroket opp 9 gode fisker, mellom 1 og 2+. Landet 3 fisk, på respektive 1 - 1,1 og 1,2

6 mistede fisker, ble kroket. Flere av de hoppet, før de gjorde mer eller mindre utras. Når fisken roet seg, stod dypt og stanget med hodet, slapp de alle som en. Den største etter ett av de lengste utrasene jeg har opplevd på Ørret.

Opplevelsen er lik. det kjennes ut, som om fortommen ryker, men flua er med inn og ser helt fin ut(454) Men like fordømt har kroken løsnet. Forstår ikke hva som skjer, og har ingen god forklaring, da det aldri har vert slakk line inne i bildet, snarere tvert i mot.

I tillegg til disse hendelsene, kroket og mistet jeg to brukbare fisker med 404, men da hadde begge krokene(str. 14) rettet seg ut til nesten 90 graders vinkel....

Jeg vil gjerne løse dette, men fårstår virkelig ikke helt i hvilken ende jeg skal begynne..... ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ondrey:

Jeg gikk ikke ut med følelsen av at jeg skulle miste fisken, men den følelsen er blitt et resultat at den erfaringen jeg har gjort meg denne sommeren. Nå, derimot, er det følelsen jeg går ut med :-(

Jeg forstår hva du mener. Jeg sliter ikke med kjøring fisk men noen ganger med kroking fisk og det kan være også frustrerne. Jeg skal håpe for deg at du finner en løsning som virker :)

For resten, jeg skal besøke familie i Tsjekkia snart så jeg bestilte par ting fra Hanak, bla ny 230 BL krok (forbedret 130 BL) i 12, 14, 16 og 130 BL i 20... De ser ut på bilde ganske like som Hends 454. Skal teste dem og kan gi tilbakemelding hvordan de fungerer...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går, var det tid for en ørliten trassig test igjen. Bunkret, med 454 og pågangsmot, bar det ivei, på dagstur....

Kroket 6 gode fisker. Røyk 2 stk. :-(  Mistet,.......ingen forøvrig :-) Så fort kan det snu. Krokene satt godt, og måtte bruke peangen på en prikkert på 1,4 da kroken satt godt...

Kan det være så enkelt, som gode og dårlige dager, tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Når fisken roet seg, stod dypt og stanget med hodet, slapp de alle som en. Den største etter ett av de lengste utrasene jeg har opplevd på Ørret.

Opplevelsen er lik. det kjennes ut, som om fortommen ryker, men flua er med inn og ser helt fin ut(454) Men like fordømt har kroken løsnet. 

 

Har opplevd tilsvarende ved to tilfeller, og da i #18 og med 5x spiss. Trodde først i begge tilfeller at det var snakk om fortomsbrudd, men det det viste seg at kroken i begge tilfeller hadde rettet seg akkurat nok ut til at den glapp taket. I større størrelser har jeg ikke opplevd tilsvarende problemer, men ei heller like stor fisk  :wacko:

 

Edit: med det blotte øyet var det vanskelig å se at den var utrettet. Dette kom først til syne når jeg sammenlignet med en ubrukt krok. Kan det være at kroken holder så lenge den ikke er deformert, men at den blir helt ubrukelig ved den minste deformering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god tråd dette!! 

 

Jeg har ikke bundet såmye på 404, men har en erfaring fra i sommer som trekker i motsatt retning. For en ukes tid siden fikk jeg en fin harr - fikk ikke veid den - men den målte 51 cm. Var vel mellom 1,2 og 1,3 tipper jeg. Greia var i ikke størrelsen på harren, men at den ble fiska i Galtstrømmen hvor det er stri strøm. I tillegg brukte jeg ca 20 minutter på fisken. Kroken fungerte så strålende utmerket at jeg tenkte at denne spinkle kroken skal jeg binde  mer på. Jeg fisket med en Winston GVX Select #4 - supersoft stang. Den kan ha bidratt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...