Gå til innhold

Tips til 3 tur/fiske dager på fjellet


Ondrej

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min kjæresten tenker å ta fri dag reise til fjellet neste helg. Planen er å leie camp hytta og gå litt på tur og også fluefiske litt etter ørret. Jeg har aldri fisket i noe fjellelv og ville gjerne prøve det. Vi skal kjøre (evt. ta tog) fra Hønefoss område og skulle ikke bruke mer enn 4 timer, gjerne mindre.

Siden det er så mange vakkerte steder i Norge og vi har prøvd kun noe om vinter, lurer jeg på hvis dere har noe tips hvor vi kunne dra.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en fem-seks år siden jeg var på de traktene, så helt oppdatert er jeg ikke, og Kvinda kjenner jeg ikke noe til. Hallingdals elva er vel ikke det den en gang var, veldig mye småfisk, men det finnes da ett og annet større eksemplar. Jeg pleide å fiske litt lenger opp enn Ål, oppe i Hovet hvor det er(var) en del større fisk.

Er ikke godt kjent i Lya heller, har bare vært der et par ganger helt øverst, og det er en liten perle. Fantastisk flott natur!! En del smått i elva, men det finnes noen brukbare fisk her også.

I området så har du jo også Votna, mye smått her også, men elva huser også noen pene fisker.

I tillegg har du noen fine fjellvann i flott natur.

Håper du får en fin tur!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentar, Brumund :)

 

Jeg fikk også mye nyttig info fra Baard (takk :) ) om et par steder og avhengig på hvor mye tid skal brukes på fiske tenkte jeg å prøve litt mer i Hovet eller på vei opp mot Gol og kanskje vandre litt en annen dag med min 2vekten (og fiskekort) i ryggsekk langs Lya og ta noe fiske pauser. Som du sier, kanskje det er ikke noe monster fisk i Lya men jeg er egentlig interessert i naturen der oppe - Jeg har aldri fisket på sånn plass, så hvis jeg klarer å lure et par små fisk skal det sikkert holde for meg :)

 

Forresten, I Hovet skal jeg fiske med fult utstyr men holder det i Lya uten vadere? Jeg så noe bilder og det så ut at man kan enkelt fiske fra kysten på fleste steder. Jeg hadde selvfølgelig gjerne brukt vadeklær også men tror ikke den dagen skal fiske være den hoved aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...