Gå til innhold

Hva er en bankers flue?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt,jeg er fanatisk tiltrukket av skogens stille og ikke minst lunefulle vann.

Det er noe helt spessielt ved det for mitt vedkommende.Det har vel noe med

det å gjøre at jeg synes det er drita vanskelig å få til egentlig,og når man da

noen ganger får det til så er det desto mer tilfredstillende.

Et blankt stille vann som virker helt livløst er musikk i mine ører.

(Nå skal det sies at jeg kjenner disse vannene da.)

Noen har rett og slett slått av bryteren.Det er helt dødt.

Merkelig,i går vaket det som bare det......I dag er det helt dødt....

Det ligger vel i navnet,men er det mulig at man kan ha en bankers flue?

Hva synes dere?

Har du en flue som alltid funker?(Nesten alltid er bra nok. :) )

Jeg har en flue som jeg kaller bankers.Det kan hende at måten jeg

fisker den på også har betydning for resultatet,men det som gang på gang

gjentar seg får meg til å tro på akkurat det at jeg har en bankersflue.

Det er rett og slett drita gøy å sitte å se på et tilsynelatende dødt og

livløst vann uten et eneste vak på en times tid,og så slenge ut bankersflua

og oppleve at den tar flua.

Den tar den på det neste kastet også......

 

Tom.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankersflue for stillevann ja. Hmm.. Det må bli MAUR! (eller en cdc mygg str 17) Si feks. det klekker vespertina en dag på skauen og du ikke har med deg døgnflueboksen. sett på en cdc mygg.

 

Står i mellom (Cdc myggen) og en standard (maur med mørk brun dubbing, hackel og en cdc vinge).

                           40%                                                                    60%

 

Skulle klart meg fint en sesong på skauen med de 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kule svar folkens. ;D

Litt av hemmeligheten når det gjelder min bankersflue tror jeg også har noe med krokvalg å gjøre.

Kroken jeg bruker har langt krokskaft og jeg er opptatt av å få tynnest mulig kropp.

Jeg har prøvd andre kroker,men jeg får inntrykk av at denne kroken er den jeg liker best.

(Jeg tror også at det er et vesentlig poeng hvordan flua beveges,eller prøver å gi inntrykk av liv.)

En ting som jeg kom til å tenke på er at hvis vi tar en flue og ser på den fra undersiden

når den ligger i vannfilmen så vil det som ligger under vannfilmen gjenspeile seg.

Jeg antar at ørreten ser akkurat det samme.Altså dobbelt.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aberdeen krok? Riktignok var det i størrelse 2 eller 4 vi Remplinger og Matauk-fiskere brukte når vi fisket Abbor og en og annen Ørret i Fosselva i Vallset, og inne på Romedal almenning like etter krigen og utover i femti/sekstiårene. Den var nemlig såpass myk (lite herdet) slik at det var lett å få fasong på den igjen etter et skikkelig "bunnapp". Derved rettet kroken seg ut før sena røyk, og vi sparte litt på det, vi mistet ikke så mange krokene når vi benyttet denne kroktypen i stedet for de vridde krokene. Nå er det vel ikke sikkert at en Aberdeen krok størrelse 12 er like myk som de større, men jeg ville ikke brukt de til fluebinding. Men hver sin smak.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen bankers flue.

Tror heller ikke det finnes noe fluemønster som dekker alle situasjoner. Heldigvis vil jeg si, for det hadde tatt bort mye av spenningen med dette fisket. En viktig del av moroa ( i alle fall for meg) er å finne ut hva som står på fiskens "meny". Noen ganger er det relativt enkelt, andre ganger vanskelig. Erfaring hjelper, sammen med evne til å observere.

Fluer som fungerer meget bra i ett vassdrag, kan fungere helt ordinært i et annet vassdrag. Sånn er det bare. Men, noen mønster synes å ha et breiere "virkespekter" enn andre. Mygg finnes stort sett over alt og klekker hele året. Derfor har jeg alltid med meg noen mygg imitasjoner, både pupper, klekkere og tørrfluer. En god maur imitasjon synes også fungere i veldig mange vann og elver. Micke mauren i ulike størrelser er derfor alltid med. Den har "reddet" fisketuren mange ganger :). Men, i situasjoner med døgnflue og vårflue klekkinger må "generalist" fluene vike for imitasjoner av det som klekker der og da. Derfor blir det at en drar med seg flere fluebokser på tur.

:)

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kom her gutt, skal du få litt smågodt av meg - HAHA - nei, du får ikke alikavæl" Det er ganske vanlig at man har fantasivenner og slik når man er liten, men det er vel heller sjelden det følger en gjennom oppveksten og aldringsprosessen... Dårlig opplegg 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aberdeen krok? Riktignok var det i størrelse 2 eller 4 vi Remplinger og Matauk-fiskere brukte når vi fisket Abbor og en og annen Ørret i Fosselva i Vallset, og inne på Romedal almenning like etter krigen og utover i femti/sekstiårene. Den var nemlig såpass myk (lite herdet) slik at det var lett å få fasong på den igjen etter et skikkelig "bunnapp". Derved rettet kroken seg ut før sena røyk, og vi sparte litt på det, vi mistet ikke så mange krokene når vi benyttet denne kroktypen i stedet for de vridde krokene. Nå er det vel ikke sikkert at en Aberdeen krok størrelse 12 er like myk som de større, men jeg ville ikke brukt de til fluebinding. Men hver sin smak.

 

Magne Fjellstad.

Hei Magne.

Interessant det du sier,og jeg er enig med deg i at Aberdeen serien er myke kroker.

Som tidligere sagt så har jeg en haug av den gamle serien.Jeg antar at Mustad brukte en annen tråd enn det de gjør i dag?

Så vidt jeg vet lages ikke kroken i mindre størrelse enn 10 nå?

Den gamle serien hadde også en svart farve og var svært lett.

Fordelaktig svært lett. :)

Den nye serien er mer bronse/brun.

Jeg bare gjetter,men kan de ha brukt tynner tråd tidligere?

En 12 krok fra den gamle serien veier ca.23mg.

Det er et vesentlig poeng når det gjelder bankersflua. :D

Når det er sagt Magne,hvis kroken har rettet seg ut så ville jeg ikke bruke den igjen.

Da binder jeg ny flue. :)

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandske nymfen Krokurinn svikter aldri. Oliven med gullhode i sol, svart med kobberhode i alle andre forhold. Måtte jeg valgt kun den ene varianten ville det blitt den svarte. Har til og med fått gjedde, sjøørret og mange andre arter med den men det er min bankersflue når det gjelder ørret i blankstillevann.

Utfordringen er å klare å være på vakt i forhold til tilslag når alt rundt er stille og fluen dras inn med små fingerbevegelser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Jeg er ikke spesielt glad i å fiske i stillevann, men i elv er det to fluer jeg alltid tyr til om jeg ikke ser noe spesielt på overflata. CDC mygg bundet på kort krokskaft str 16 (fx TMC 111). Den andre, som ofte gir resultater, er en Comparadun baetis med biot kropp, squirrel thorax og rådyr og CDC i vingen. 

 

Hadde en merkelig erfaring i går i en av mine favorittelver hvor jeg fisket på ei stampurke jeg har fått flere ganger. Kun mygg på elva. Den ville ikke ha CDC mygg, ikke palmer og ikke GN. Ørreten tok egentlig det som kom i strømmen. Jeg bandt på en av de nevnte baetis (bundet ned i str 16) og pang - den tok på første flytet.

 

He er flua:

http://instagram.com/p/qGwY6CzKQK/?modal=true

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også dele min erfaring med rakkenes. Comparadun med biot bakkropp har fungert veldig godt for meg under vrange forhold, og mindre vrange forhold. Har en liten tru på at det å binde flua i comparadun kan imitere flere innsektstyper og ikke minst flere stadier av døgnflua. Jeg har mange med CDC, men bruker også para phost wings som vingemateriale. Den fisker utrolig godt for min del. Har en hel boks med comparaduns :o

Tar med raklahanan her og. skrev det sikkert ikke riktig heller :P Kom nettopp hjem fra Rena. Raklahanan i str 14 fungerte som juling i de korte timene de større fiskene viste seg :) Dette er vell også en flue som kan imitere forskjellige insekter. Men den fisker best for meg i mørket. Men jaggu og den fisker om du fisker den riktig. Ser den ikke ofte i flueboksene rundt omkring lenger?!

 

Vil si fluene er bankers under riktige forhold!


Lekker flue Rakkenes! :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...