Gå til innhold

Splittet hackle og parachute haletråd :)


Anbefalte innlegg

Spørsmål

 

Jeg er en  ganske gjennomsnittlig fluebinder som i dag, på vei hjem fra jobb, kom til å tenke på følgende ift binding av tradisjonelle tørrfluemønstre:

 

Hale: Når binder jeg splittede haletråder, og når er det egentlig best å bruke en bunt feks hacklefibre?

Hackle: Når bør jeg velge  parachute, og når funker det klassiske "vertikale" hackelet best?

 

Og hvorfor det....

 

Det er så mange eminente fluebindere her på forumet, at det kunne være interessant å høre noen tanker rundt disse spørsmålene. Jeg har såpass lite tid til å binde fluer, at jeg merker at jeg binder ut fra erfaring, favorittmønstre og gut feeling. Men jeg antar at det finnes en mer systematisk tilnærming til disse problemstillingene.

 

Enlighten me, please!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder haler, så bruker jeg en bunt når jeg binder fluer som også kan imitere klekkere. Vi snakker da om døgnfluer. Da vil haletrådene kunne imitere et puppeskall som er i ferd med å tømmes. Splittede haletråder brukes på fluer som imiterer de ferdigklekte døgnfluene. 

 

Når det gjelder hackelet er det litt mere åpent spør du meg. Her er det nok mange faktorer som spiller inn. Det henger vel også sammen med valg av haletråder og generell konsrtuksjon på flua. I tillegg burde du kanskje begrense spørsmålet til de spesifikke insektene. 

 

Men i forhold til døgnfluene så vil jo et vertikalt hackel presse bakenden på flua ned og dermed dra imitasjonen mot en klekker eller flue med litt stort avtrykk. Det vil også bidra til å gi flua liv, både på grunn av alle fibrene som ligger på vannet og det faktum at den vil rotere i luften og ligge litt "ladet" i vannfilmen. En teori er i alle fall at det skal kunne gi flua litt bevegelse som kan trigge fisken. Horisontalt hackel brukes for å få fluene til å flyte riktig og kan samtidig imitere bein etc. Men faktorer som farge, lengde, stivhet og mendge på hackelet vil kunne dra imitasjonen i ulike retninger. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder haler bruker jeg splittet hale på spinnere, comparadun og no-hacles, på fluer med hackel er det litt mer hipp som happ hva jeg bruker.

Når det gjelder parachute kontra tradisjonelt hackel binder og bruker jeg begge varianter. Når jeg fisker i elv begynner jeg stort sett med parachute, men hvis den ikke blir tatt etter noen flyt, prøver jeg en med trad. hackel for å se om den vil ha en som står litt høyere på vannet. Hvis ikke det funker heller er tiden for å prøve klekker, comparadun, cripple eller no-hacles. Rekkefølgen kan nok variere en del etter hva som klekker, type elv, humør etc..

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Går utifra, at det er snakk om døgnfluer i denne sammenhengen?

Selv, har jeg ikke lenger traditionelt hacklede fluer i boksen. Av den enkle grunn, de blir ikke brukt.

Jeg starter som oftest mitt fisk med mine no hackel versoner, dersom det er duns på vannet. Som haletråder på duns, i form av no hackel, ønsker jeg litt hjelp i forhold til at flua skal stå riktig på vannet, så en godt splittet hale av CDL eller fibbets, bruker jeg konsekvent. Fungerer ikke dette, tar de som regel noe annet, enn duns. Da er det og gå litt nøyere til verks.

Men i hackelsammenheng, blir det noen få parachute fluer, eller en og annen klekker....

På vårfluer og mygg, stiller det seg litt annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går utifra, at det er snakk om døgnfluer i denne sammenhengen?

Selv, har jeg ikke lenger traditionelt hacklede fluer i boksen. Av den enkle grunn, de blir ikke brukt.

Jeg starter som oftest mitt fisk med mine no hackel versoner, dersom det er duns på vannet. Som haletråder på duns, i form av no hackel, ønsker jeg litt hjelp i forhold til at flua skal stå riktig på vannet, så en godt splittet hale av CDL eller fibbets, bruker jeg konsekvent. Fungerer ikke dette, tar de som regel noe annet, enn duns. Da er det og gå litt nøyere til verks.

Men i hackelsammenheng, blir det noen få parachute fluer, eller en og annen klekker....

På vårfluer og mygg, stiller det seg litt annerledes..

Jepp, det er snakk om døgnfluer.

 

Bakgrunnen for at jeg kom til å tenke på dette er en erfaring fra Rena i fjor høst under Ignita-klekking. Jeg fisket først klekkere, så parachute og så comparadun. Fisken ville ikke ha noen av delene. Så tok jeg frem en vertikalhacklet flue med grizly hackle til haletråder. Altså en gammal klassiker. Det interessante var at den tok fisken. Jeg forsøkte enda en gang og på en annen fisk i samme rekkefølge; klekker, parachute, nohackle og så vertikalt hacklet. Sistemann ut ble tatt.

 

Håper jo at det finnes logikk i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Rakkenes.

Personlig, tror jeg eneste logiske forklaringen på det du opplevde, var at du klarte og pressentere en flue, som skillet seg nok ut til at fisken valgte din. Slik jeg har forstått det, så er ikke Ignita klekkinger i Rena, nødvendighvis enkle og fiske under, da det tidvis, er brutale mengder med originaler. Tror man kan benytte flere løsninger, for og oppnå dette. Selv, har jeg gode erfaringer, med mine vanlige mønstre, men f.eks. med en sparsom pearlribb. Dette kan ofte være nok, til at den fanger oppmerksomheten og blir tatt.

Hvilken teknikk man benytter, for at sin flue, skal kunne skille seg litt ut, uten at den strider med originalen, kan enten gjøres med hvordan den setter avtrykk på vannet, eller tyne grensene litt i forhold til farger/materialevalg.

Personlig, som sagt, velger og tilføre enten litt mer farge, enn originalen, eller rett og slett som tidligere nevnt, en glissen pearl ribb, som fanger litt oppmerksomhet. Fargemessig, har jeg god erfaring, med og gjøre de litt mer orange, enn originalen. Da har man også umiddelbart, en kurant spinnerimitasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje ha litt med vær og type overflate å gjøre også. I elver/partier i elver med glatt overflate og i finvær/høytrykk kan døgnfluene bli sittende litt høyere. I motsatt fall, i litt hardt regnvær kan jo spinnere fungere bra under klekking som stillborn.

Ingen vitenskapelig bevist teori, men bare en tanke jeg har i bakhodet når jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene døgnflueimitasjoner binder jeg stort sett som no-hackle eller parachute.  Unntaket er store vulgata og danicaimitasjoner. Der varierer jeg mellom parachute, vanlig hackle og oppbundet hackle. Når det gjelder disse store imitasjonene er jeg faktisk mest glad i oppbundet hackle for å få mye bæreevne og få flua til å stå litt høyere. Grunnen er at jeg som regel binder disse med en forlenget kropp i foam, eller spunnet poly. Da står mye av flua på den forlengede kroppen og hackelet. Med parachute på disse synes jeg fluene ser litt framtunge ut på vannet. De fluene jeg lager med chenilleforlenging lager jeg utelukkende med parachute. 

 

Jeg bruker noe fibetts, hacklefiber og hår, men er mest glad i Coq de Leon i halen på fluene. Men jeg bruker ofte litt fler fibetts eller hacklefiber enn mange andre. Gjerne 6-12 stk litt ettersom tykkelse på materiale og str på fluene. Disse deler jeg nær sagt alltid i to og binder dem inn med en vinkel på 70-90 grader. Om det er nødvendig vet jeg ikke, men er en vane jeg har hatt i 25 år. Grunnen til at jeg bruker såpass mange er at det for meg er viktig i forhold til stabilitet og at jeg innbiller meg at det ofte flyter bedre.  Jeg kan ikke påstå at det er rett og at andre gjør feil, det er bare min personlige måte å gjøre det på og som har funket for meg. Og da er gammel vane vond å vende.

 

Når det gjelder klekking av for eksempel ignita i Rena og at det ene virker bedre enn noe annet der har jeg litt erfaring med siden jeg har fisket der i ca 40 år dog litt til og fra de siste 3-4 åra.  Men det er litt som Ronny sa over her, noen ganger er det litt viktig å skille seg ut blant mengden. Jeg binder sjelden døgnfluer med std hackle som sagt (unntaket vulgata/danica) og en av grunnene er at jeg synes vingene drukner i hacklet og da mister sin visuelle funksjon. Men jeg har en to tre rene hacklefluer som ikke er noen eksakte imitasjoner, men som kan lure fisken til hugg under sånne forhold.

Den ene er en variant av Iron Blue Dun jeg lærte av en gammel traver i Rena mens jeg ennå gikk i stuttbukser. Det er en veldig enkel busteflue omtrent som dette:

Krok:          #12-14-16

Hale:          Dun hacklefiber med lengde som krokskaftet

Tag:           En liten tag i rust eller burgunder enten av bindetråd/floss eller dubbing.

Kropp:        Dark gray Fly-Rite eller annen dubbing. Dubbes konisk frem mot hackle.

Hackle:       Dun  Std. hackle 1,5 ganger krokgap 3-5 turn.

 

Dette er en sånn problemløser som funker da ikke imitasjonene funker. 

 

Kjellemann

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...