Gå til innhold

Levetid på flueliner..


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

I følge de fleste varer en flueline alt fra en til 3 (i beste fall)

sesonger...

 

NB: Dette gjelder ikke liner i saltvann!

 

Dette skjønner jeg helt ærlig ikke noe av...

 

Ok..ok... Det er greit dersom du fisker 60-70 dager

hver sesong og behandler lina som dritt...MEN;

 

Hva med f.eks meg som har ca 35 dagers fiske i året da?

Og aldri i saltvann?

 

Dersom jeg behandler lina som porselen, smører den

inn med linefett minst annenhver tur. Etter sesongen

tar jeg lina av snella og henger den mørkt og tørt

nysmurt?

 

Er det noe som tilsier at denne lina ikke vil vare i 10 ÅR?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.  Dersom du fisker 35 dager x 10 tilsier dette daglig fiske i et helt år.  Til det bruker du 3-5 liner, selvfølgelig avhengig av hvor lenge du fisker og hvor mye du kaster.  Et annet forhold er kasteteknikk.  Overhodekast med mye løssnøre medfører kraftigere slitasje mot ringene enn korte kast og vannkast.  Verdien av å smøre lina er det delte meninger om.  Noen mener at det bør utsettes til det er strengt nødvendig, da det å begynne på den galeien medfører at du må smøre ofte.  Andre mener at det bør gjøres etter hver tur.  Smøring vil redusere friksjonen en periode etter smøring, så at det hjelper å smøre er det ikke tvil om.  Man kan også anta at redusert friksjon forlenger snørets levetid.  På den annen side mener noen at smøring reduserer kvaliteten på snørets naturlige coating, og således likevel ikke forlenger levetiden.  De fleste av oss begynner uansett å smøre når vi opplever at det hyler i stangringene, men personlig smører jeg aldri et nytt snøre.

 

Jeg opplever at snørenes levetid er meget forskjellig, også innenfor samme produsent/type.  Dette kan ha med hvor lenge og hvordan de er lagret etter produksjon å gjøre, men kan også reflektere ujevn produksjonskvalitet.

 

Gamle snører hadde vesentlig bedre levetid enn dagens snører.  Dette - har jeg hørt - er fordi man har sluttet å bruke enkelte skadelige tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror merket har liiiiiiitt å si. Jeg har ei Loop Opti Stream #6 line, som utelukkende er brukt i sjøen , vasket et par ganger, kjøpt ny i 2008 , og brukt tja i alle fall 3-4 ganger i uka fra mai til oktober i 08-09-10-11 og 2012. Den er blitt litt møkkete men ingen krakeleringer eller skader, og oppfører seg like fint.

Jeg har også en Cortland 444 fra 1979 som er møkkete og litt slitt i coatingen, men myk og fin og fullt brukbar den dag i dag, og den er myyyyyyyyye brukt både til fiske og kastetrening på grus !!!!!

 

Så jeg tror at liner med forholdsvis tykk coating med høy kvalitet er en god investering som varer lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye, som er viktig i forhold til hvor fort ei line blir slitt. Kvaliteten fra produsenten, er vesentlig, men vel så mye behandlingen av det. Ikke bare vedlikeholdet. Fisker mann på skauen, så henger lina fast i lyng og annet fjas, mye av tiden. River man dette løst, og ikke plukker det forsiktigløst, så vil dette selvfølgelig, skape skader, som forringer levetiden.

Samme, og du står og trokker ei line ned i grus eller mot stein og fjell. Ikke så rent lite slitasje på ei line.

Mange flere faktorer, som spiller inn også.

Hvem sjekket stangringene sine de siste 5 årene :-) En skadet stangring, kan knekke liner relativt fort.

Ved normalt vedlikehold, normalt bruk uten skadede ringer, er jeg ganske sikker på at ei line bør holde et par sesonger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når er egentlig lina utslitt? Må coatingen være krakelert før den er skikkelig utslitt? At den glir dårlig igjennom stangringene kan da ikke være det eneste målet? Smidighet? Flyteegenskaper? Jeg har i allefall to flueliner som er nye og tatt rett ut av boksen som jeg synes glir skikkelig dårlig igjennom stangringene når jeg fisker med dem.

 

Jeg bytter flueliner for ofte til å egentlg vite hvor lenge jeg kan ha en spesifikk line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si meg, jeg lurer på om en del driiiter penger her.... :D

En ny line koster mellom 500 og 800 kroner, og to forskjellige

er det minste du bør ha i sesongen.

 

Det er mulig jeg er gjerrig, men jeg finner meg ikke i å måtte

kjøpe ny line annenhvert år til den prisen....

 

Jeg mener selv, også av egenerfaring, at ei kvalitets line skal

holde minst 3 sesonger uten at kaste-egenskapene er veldig

forringet. 

 

Selv har jeg testet dette ved at jeg har en eldre line og en nyere

av samme merke og type. Jeg merker ingen forskjell i det hele tatt.

 

Vel og merke snakker jeg nå om moderat bruk, 30-40 fiskedager

i året, og ikke saltvann.

 

Behandler man lina pent (gjerrig som jeg er) og holder den unna

saltvann er jeg overbevist om at liner i dag holder kvaliteten

minst 3 sesonger...

 

Men det er klart; Jeg kan lett ødelegge ei line på bare fire turer

hvis jeg vil. Men vil jeg det? Neeeei... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si meg, jeg lurer på om en del driiiter penger her.... :D

En ny line koster mellom 500 og 800 kroner, og to forskjellige

er det minste du bør ha i sesongen.

 

 

Når du ringer kontofonen svarer den vel "Kontoen er full"?  Hva er da problemet med noen liner til noen hundrelapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en GL P i fjor til en 3'er stang. Den lina var totalt ubrukelig i år. (den har blitt brukt lite) Fikk ny på reklamasjon.
Når det er sakt så har jeg en line jeg ikke husker hva er . Den er lyseblå med noen mørke blå flekker der klumpen slutter. Noen som vet hvilken line dette er? Den er nok rundt 6-7 år gammel. bruker denne enda, men flyteevnen i tuppen er noe svekket, men ikke kaste egenskapene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en GL P i fjor til en 3'er stang. Den lina var totalt ubrukelig i år. (den har blitt brukt lite) Fikk ny på reklamasjon.

Når det er sakt så har jeg en line jeg ikke husker hva er . Den er lyseblå med noen mørke blå flekker der klumpen slutter. Noen som vet hvilken line dette er? Den er nok rundt 6-7 år gammel. bruker denne enda, men flyteevnen i tuppen er noe svekket, men ikke kaste egenskapene :)

Høres ut som ei Zpey line . . . Har/hadde ei tilsvarende liggende her et sted.

Lurer på om den ikke het Zpey Silence ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ei Zpey line . . . Har/hadde ei tilsvarende liggende her et sted.

Lurer på om den ikke het Zpey Silence ?

Det samma tenkte jeg! Ei deilig tørrflueline.

 

Du vil holde deg til Rio, Tor, for dem er best på coating og alt? Mårrafull eller? ;D  Rio har sikkert mye bra, men det er det jammen meg mange andre som også har ;) Jeg kjøpte meg forresten ei Outbound-snor her jeg, for en hel del år tilbake, og veit du hva? Det tok knapt ei uke med sjøfiske før den var godt krakkelert i skytedelen etter klumpen. Slitasjeområde nr.1, men alikavæl da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips av en svenske jeg har fisket en god del sammen med oppe på Hanestad da jeg snakket om at lina begynte å bli slitt om å kjøpe en DT-line oh dele den på midten, og koble halvparten med skyteline. Dette skjedde for mer enn ti 10 år siden, og det er samme komboen som sitter på snella i dag. Skytelina jeg kjøpte var fra LOOP. 

 

På denne tiden "bodde" jeg i elva utenfor vokterboligen på Hanestad, så det ble fisket nesten hver dag hele sommeren, så jeg har vært meget godt fornøyd. Da jeg lot oldebarnet overta det meste av utstyret jeg hadde var den andre komboen på en av snellene som fulgte med donasjonen. Så den befinner seg i Kristiansand pr i dag. Har også esken til den siste skytelina jeg kjøpte av Geir mens han enda holdt til i Storgata her i Lillestrøm. På den esken står det, sitat: .029 SL Custom Running line. Samt LOOP selvfølgelig. Og jeg tror at den baklina jeg har er noe tynnere. Men en line i #5 holdt ikke en sommer en gang. Så det er forskjell på Coatingen. Hele den delen av lina som hadde vært i vann var krakkelert.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...