Gå til innhold

Nytt ang Aulielva ?


Truls

Anbefalte innlegg

Det så ut til å være veldig gode nyheter. Jeg er ikke spesielt godt kjent med vassdraget, er det sen oppgang der?

Muligheter for at det går opp fisk og gyter der allerede i høst? det hadde vært veldig bra.

Noen som vet hvor mye fisk det tas der, eller går opp i løpet av et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om Aulielva har spesielt sen oppgang men den er såpass stor og har så lite fall at fisken neppe må vente på spesielt høy vannstand for å gå opp. Dette er i de nedre delene, hvordan det er lengre opp vet jeg ikke.

Jeg padler en del på de nederste par kilometerne og det er stadig vekk en og annen fisker men det drives ikke noe omfattende fiske såvidt jeg vet. Jeg har hørt om bra fangster men Auli er nok viktigere som leverandør av ørret til fjordområdene utenfor enn den er som fiskeelv i seg selv. Stort sett er det veldig tett vegetasjon helt ned til elva og veldig mudrete. Dessuten er vannet stort sett temmelig brunt så den apellerer vel ikke så veldig som fiskeelv.

Vi får håpe skadene ikke er så store som det først så ut som.

tonnene med død fisk som ble plukket var heldigvis ikke bare sjøørret. Det er både gjedde og mye karpefisk osv i de nedre delene av vassdraget- det er selvfølgelig ille nok at disse dør også- misforstå meg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så av bildene at det var mye forskjellig fisk som hadde dødd. Var mest med tanke på sjøørreten i sjøen rundt jeg tenkte på. Det er vel en elv som bidrar med mye ørret i Vestfold. I hvert fall de nordlige delene.

Frykter at noen årsklassen med yngel har gått med. Men det hjelper jo litt om det ikke har vært så mye gytefisk på elva enda. Men uansett så kommer det til å påvirke fisket i området i lang tid.

Får bare håpe det har gått bedre enn først fryktet, og at det kommer gode nyheter.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent oppe i elva, men det er en del fisk som gyter der, som fiskes på langs vestfoldkysten.

Så denne katastrofen er jeg redd kommer til å ha ringvirkninger for fisket i flere år fremover.

Rett og slett tragisk, og man får bare håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

merkedammen er skremmende dødt, kanskje med båt/kano og dypt på midten. 

har prøvd litt ymse oppi der, men orker ikke kaste bort timer der:p 

 

http://duckcityadventureteam.net/2014/05/29/merkedammen-29-05-14/

det er masse insektsliv men ingen sultne fisk:p 

 

mye små abbor som angriper hva du måtte knyte på:P (les:10cm store)

vi fikk vel en liten tass på 10 cm av typen ørret:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...