Gå til innhold

Nye billigsneller fra Waterworks Lamson


-Lars-

Anbefalte innlegg

Litt på siden, men dette er forsåvidt også en billigsnelle fra WW. Den er laget for Cabelas, av WW, og selges for en slikk og ingenting på salg om dagen. Tror bremsesystemet er som på andre WW sneller, og har sett en video hvor sjefen i WW går igjennom snellen og produksjonen av denne. Virker som et ok alternativ det også, om man drit... i om det står Cabelas eller WW på snellen. 

 

http://www.cabelas.com/product/Fishing/Fishing-Reels/Fly-Fishing-Reels|/pc/104793480/c/104760180/sc/105572880/Cabelas-WLx-Fly-Reel/1159134.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Ffly-fishing-reels%2F_%2FN-1104842%2FNs-CATEGORY_SEQ_105572880%3FWTz_l%3DSBC%253BMMcat104793480%253Bcat104760180&WTz_l=SBC%3BMMcat104793480%3Bcat104760180%3Bcat105572880

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan røpe såpass at denne snellen snart er å få kjøpt på Skittfiske.no helt uten noen logoer som har med cabelas å gjøre... prisen blir også svært hyggelig på tross av at vi bor i Norge!

Stemmer også som JR sier at det er akkurat det samme koniske bremsesystemet på denne snellen som alle de andre..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ble fortalt av selgeren at eneste egentlige forskjellen på denne (jeg har liquid 1.5) og de dyrere snellene var at liquid er støpt og ikke dreid. Veldig usikker på den egentlige grunnen til at dette ses på som annenrangs, men sånn er det visst.

Jeg er kjempefornøyd med min. Det eneste jeg har å utsette på den er at fario-stanga ser hakket bedre ut med en blank snelle, men som funksjonalist kan jeg vel ikke henge meg opp i det. 1500 med to ekstraspoler er jo en ganske grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fortalt av selgeren at eneste egentlige forskjellen på denne (jeg har liquid 1.5) og de dyrere snellene var at liquid er støpt og ikke dreid. Veldig usikker på den egentlige grunnen til at dette ses på som annenrangs, men sånn er det visst.

 

Det er vel ikke det at en støpt snelle er annenrangs fremfor en som er dreid. Det er bare det at det koster langt mere å produsere en snelle som skal dreies ut av en blokk aluminium av beste kvalitet for deretter å bli anodisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Så det blir litt som håndgravyre på hagler? Pent å se på og klart det er dyrt, men det gjør ikke så stor forskjell på funksjonaliteten?

 

Nei.

Støp er billig, og med større sjanse for material feil.

Smidde hele emner dyrere og mye lengre maskineringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi ett større spørsmål altså :)

 

Sånn strengt tatt er det knapt en fisk i Norge vi trenger brems til engang og kvaliteten er mer enn bra nok sålenge man ikke kaster snella veggimellom på hver tur. 

På den andre siden er livet alt for kort til å gå rundt å lure på om snella holder de få fiskedagene vi har her oppe i Nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Liquid snellen trådstarter linker til. Og den ser ut som en Speedster ved første øyekast, men den føles ikke som en :) Om kvaliteten er god nok? 99,9% sikker på at den er mer enn god nok for de fleste her på forumet.

 

Forresten så passer spolen på Liquid på Speedster og motsatt, om det skulle ha noen som helst betydning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder støpt kontra dreid er det ganske stor forskjeller. Et eksemple jeg kan komme med er vision koma. støpt smelle og fot. Rullet fint ut av baksetet på bilen og ned på brostein: knekk. Det hadde aldri skjedd med ei dreid snelle. En annet ting er spolen, støpt bøyes mye lettere enn dreid. Har ei billig kassettsnele fra Greys, det blir lett kast i spolen, noe som ikke skjer så lett med dreide sneller dersom de har litt tykkelse i godset. Original- serien til Danielsson er derimot såpass tynn i godset at det ikke skal så mye til å fa kast i spolen. Det siste er elokseringen en får på dreide ruller, billigsneller som feks Guideline Reelmaster er kun lakkert, og den slites av bare det er frisk bris... Dessuten får en ikke det glatte og solide inntrykket på en støpt snelle som en dreid...

 

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Tom Aage over her sier; en støpt snelle har som regel lavere styrke mot slag etc enn et smidd materiale.  Et støpt materiale ser mer ut som "stratos" i strukturen mens et smidd emne er seigere og bøyer seg til en viss grad før det knekker.  Det er ikke bare maskineringstid som er lenger ved å produsere i smidd materiale. Materialkostnaden er mye høyere da du antakelig har over 90% svinn ved maskinering ut av bolt og kanskje ned mot 3-5% ved støpt materiale.  

Funksjonen til snellene er like gode, men motstand for ytre fysisk påvirkning vil være vesentlig forskjellig.

 

Når det gjelder denne snella til Cabela og at det er Waterworks-Lamsom som produserer den er det helt riktig.  Men en vesentlig forskjell i markedsføring og produkt under de to merkenavnene er det.  Og dette er i stor kontrast til påstand om at tilsvarende stenger selges under ulike navn.  Cabela sier selv at snella er "Engeneered exclusively for Cabela's by Waterworks-Lamson.  Altså det fortelles at dette er et eget produkt og hvem som er produsent.  Og den snella er ikke noen kopi av en Waterworks snelle med kun forskjellig navn.  Den snella har både annet design og konstruksjon enn alle Waterworks snellene. Utseende, brems, akselkonstruksjon osv. 

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bestrider det Kjell, men må bare si at jeg til nå ikke har ødelagt en snelle i verken fall eller under fisking

Det som jeg synest er interesant er at de ikke er tunge feite klosser som foreks Loop Multi hjulet etc. 

Men du kjell, Lamson skriver selv at denne støpte snellen ikke er så lett og ødelegge som før,  så regner med at blandingen i støpeprosessen gjør at selve materialet kan bøyes mere enn de gamle støpte snellene som ganske enkelt bare gikk i stykker.

Endret av Hamlis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...