Gå til innhold

Tilpasse teknikk


Truls

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en stang som jeg ikke blir helt venn med. Jeg kaster med godt med stenger som er midflex. Men jeg har en stang som er veldig myk i toppen, og fast i bunnpartiet. Veldig rask. Jeg sliter som bare det med teknikken på denne ene stangen, og greier ikke kaste godt med den, spesielt utvadet. På plenen går det greit noen ganger. Så spørsmålet blir hva må man gjøre for å tilpasse teknikken for å kaste med så raske stenger som har myk toppdel? Hvilke justeringer må jeg tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli ganske så mange forskjellige, og i flere klasser opp og ned.

Fungerer best med snowbee neutral density. Men kun på plenen. Er sikker på at det er teknikken som må justeres, men tror jeg har gått meg litt fast, og ser ikke om det er timing, arbeidsvei osv. Som ikke stemmer. Så derfor lurer jeg på hva jeg må tenke over av kastetekniske ting når jeg skal kaste en toppet stang.

Det er en kanonstang, bare jeg som ikke får det beste ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager posted det først feil sted, men her er det: Går ut fra at stanga de er CTS Affinity X. Har ikke ikke kasta men den selv, men eid mange stenger med liknede aksjon, mest til saltvann. Bor selv i Øvre Eiker og kan kanskje gi deg noe tips eller kanskje ikke. Jeg har noen koder på slike stenger, men om de funker for deg eller på nevnte stang vet jeg ikke, har du mulighet kan du ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne lagt ut film, men har ikke kamera faktisk. Jeg føler timingen blir feil, bukter som varierer og ikke ruller ut, virker som de blir nesten runde. Da får jeg ikke spent opp stanga, og kastet kollapser. Innimellom er det også et problem at jeg slår nedi både foran og bak. Går stort sett veldig greit på plenen, og spesielt når jeg har kastet mye med den stangen. Være når jeg tar den med på fisketur, og vader litt. Og spesielt ille blir det når jeg har kastet mye med de andre stengene en periode. Føles som jeg ikke får spent opp, og når frem eller bakslengen starter, så blir det bare et slag i løse luften.

Veldig frustrerende, spesielt siden jeg kaster så problemløst med de andre stengene jeg har.

Bendik58, det er den stangen du tror. Sender deg en pm.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er langt fra  noen ekspert, og nettopp derfor; Når jeg får problem med linekontakten, f.eks. når jeg bytter på stenger med ulik aksjon, skyldes det feil i timingen. Da hjelper det å følge lina i bakslenga med blikket, slik at jeg ser når framkastet skal starte. Vi vet jo at kastebevegelsen skal starte like før bukta har rullet helt ut. Og for å få ryddigst mulig linebevegelse, må aksellerasjonen i kastebevegelsen, og ikke minst - kraftbruken tilpasses. Med rettlinjet bevegelse.

Hvis buktene blir for runde eller vide, er det et tegn på for stor kastevinkel - prøv med en tidligere og kontant stopp...

Endret av Gary
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å lese her til morgenkaffen. Alt for mange som babler og bræker om utstyret som ikke kan og ikke vil ditt og datt. Ikke gi deg.

Selv om det eneste jeg virkelig er god på er å kløne til den mest delikate situasjon så tør jeg hevde det svært skjeldent er utstyret som er så dårlig.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er aldri så gøy med nytt utstyr og alt det der, så er det nok på teknikken man har mest nytte av utvikling.

Og det er kanskje der det er mest utviklingspotensiale også.

Sånn er det hvert fall hos meg.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøv å følg lina med blikket i bakslenga, så er det lettere å justere både timing, kraftbruk og aksellerasjon - da ser du bedre hva som fungerer.. Siden du er vant med en annen aksjonstype må du nok tilpasse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...