Gå til innhold
  • 0

Hjelp til å identifisere insekter


mskogly

Spørsmål

Var ute en tur i går på et lite vann i Malvik, Trøndelag. Forbausende mye vak, prøvde litt forskjellig men den tok til slutt på spinner. Filmet mageinnholdet til ørreten, i håp om å få identifisert noe av det ørren har som føde nå på høsten, tar gjerne imot hjelp for å identifisere, tenkte det kunne være et smart sted å starte for en nybegynner. Sjekk http://youtu.be/3MGwfHfsytc 

Det meste av det jeg så i lufta og på vannet var ganske små, nesten gjennomsiktige lyse flyveinsekt, kanskje rundt 6 mm lange. Klarte aldri å fange en av dem desverre, og kunne ikke se noe i magesekken til den jeg tok som lignet. De lignet ikke på liten høsthårmygg ihvertfall, som jeg hørte kunne sverme nå, men det er et par skapninger i magesekken som kan matche den muligens?  Prøve å legge ut en flue med stanga som lignet, men flueutvalget mitt er like dårlig som presisjonen. Tok en furu da, klassisk.

Fanget et insekt som noen identifiserte som dronning av sukkermaur, som jeg også tror jeg fant etterlatenskaper av i magen til ørreten, men setter ikke penger på det. 

 

Tar gjerne imot tips på det jeg fant i magesekken, men også til hvilke andre insekter og imitasjoner som kunne funke nå og utøver høsten. Er totalt grønn, men ivrig på å gå litt systematisk til verks vs skyte i blinde.

Fikk for øvrig litt dårlig samvittighet over å ta med ørreten hjem. Den var liten men hadde stor fin rogn. Må kanskje vente til etter gytetiden før jeg fisker igjen. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det aller viktigste her er at du ikke skal ha dårlig samvittighet for å ha kakket ørreten. Små gyteklar ørret betyr at vannet er overbefolket. Fisken vil da skifte fokus fra å vokse seg stor til å bli raskest mulig gyteklar. I slike vann, og dette gjelder nesten alle vann i malvikmarka, bymarka osv, skal du bare kakke så mye småfisk du klarer og sette de større pent tilbake.

Når det gjelder insektene synes jeg de store svarte lignet veldig på noe fra vannkalv- eller vannkjær-familien. Den billa som ligger på ryggen ser ut som noe landlevende billeopplegg. Men disse store skapningene er jo i klart fåtall oppi skåla, så det hadde nok vært mer interessant og funnet ut hva smårusket er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ser et par ryggsvømmere/Corixa http://no.wikipedia.org/wiki/Ryggsv%C3%B8mmere. Vet det ligger en bindebeskrivelse et sted her..

En stk mævver, og masse små krepsdyr ala Daphnier.

Ikke så godt å si eksakt hva det er, men siden de er helt uinteressante å imitere er det kanskje ikke så viktig heller?

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, blir rimelig å binde noe som ligner de minste der :)

 

Men takk for svarene, nå skal det googles og tenkes (og fiskes). 

 

Er det ellers noen som har tips til fluefiske på flatt vann? Har kajakk, så kan bevege meg raskt og stille. Var mange vak i kasteavstand til kajakken, men er usikker på om det er noe vits i å prøve seg, eller om jeg bare skremmer dem vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...