Gå til innhold

Hvilket videokamera?


Skruff

Anbefalte innlegg

Hei Lars.

 

Om du spesifiserer litt, og forteller hva du ser for deg av "filming av fiske" så er nok det en fordel. Tenker du et actionkamera i form av Gopro du kan feste på hodet, eller snakker vi "full rigg"? Prisklasse etc?

Det er en gigantisk jungel der ute av slikt utstyr, og sikkert en stor fordel om du kan utdype nærmere hva du ser for deg av behov ;-)

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar

 

Vel, jeg har som sagt ingen erfaring innenfor dette området, tanken er kanskje et kamera som jeg kan filme litt av hvert med, jakt og fiske er en stor interesse så hadde vært moro og fanget noen av gledene på tape, har også planlagt en tur til nz med en kompis neste vinter og da tenker vi og bruke hans gopro og ha et mer vanelig "videokamera" ved siden som man kan filme med, ser jo mange filmer har litt annerledes effekter når de filmer, men dette er sikkert kameraer som koster deretter, prisklasse var kanskje tenkt maks 7000? ser flere bruker speilrefleks til og filme med også? vil gjerne ha noe som er enkelt og bruke og ikke alt for mye krims krams :) håper dette var til noe hjelp ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen? :)

 

Er ingen ekspert, men kan dele mine tanker utifra hva jeg har brukt og testet de siste årene.

 

Det er få kamera på markedet som gir mer valuta for penga enn GoPro Hero3, og mulighetene for tilleggsutstyr et store. Men det krever at du kjører en ekstern mic du kobler på, eller en mygg (trådløs mi - desto dyrere). Nedsiden er at du ofte får en veldig "GoPro"-look på filmen. Spesielt hvis du kjører for stor vinkel. Lysømfintligheten er heller ikke den aller beste i mine øyne. 

 

Speilrefleks (DSLR) er populært og jeg bruker det mye selv (Nikon D800 m ulike objektiv). Men det krever oftest manuell fokusering, noe som kan være krevende når det gjelder fiske. Fisken og objektet har en tendens til å ikke alltid ta regi eller være på rett sted ^^

Du får kjøpt speilrefleks til ca 7.000 du kan filme sinnsykt mye fint med! Nedsiden er manuell fokusering. 

Mener canon har et helt supert ett til den prisen du nevner, men jeg husker ikke modellen.

 

 

Jeg har nylig kjøpt et kamera jeg bruker mer og mer. Det ligger nok litt over prisnivået du har, men jeg vil bare nevne det.

Canon XA20 er et semiproft kamera som  

http://www.bhphotovideo.com/c/product/963139-REG/canon_8453b002_xa20_hd_professional_camcorder.html

 

Mvh

Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at speilrefleks og kameraet i lenken din er et eller to hakk over mitt nivå, både i pris og med tanke på min kunnskap, hadde kanskje sett for meg et litt mindre kompaktkamera, ser AndreB lagde en tråd om Zoom Q4, noe i denne størrelsen som er enkelt og bruke hadde kanskje vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars.

 

Jeg forstår det sånn at du i hovedsak er på jakt etter et kompaktkamera som er enkelt å betjene, men jeg kaster alikevell en ball ut i lufta her. Speilrefleks er ikke lenger så vanskelig som det høres ut som ;-)

 

Speilrefleks blir mer og mer vanlig til filmbruk ja. Ved bruk av dette oppnår du en litt annen "look" enn et vanlig videokamera. Jeg personlig syntes det er mye lettere å være kreativ med speilrefleksen. Et vanlig videokamera gir ofte et litt "flatere" uttrykk. Du får som oftest fokus overalt i bildet og er et ganske trygt alternativ.Her finnes det også store mengder kameraer i prisklassen 5-7000.

Du bør være klar over at noen speilreflekskameraer nå kommer med autofokus og en del andre hjelpemidler som gjør det enklere å betjene. disse ligger også på en hyggelig pris. Og det positive med å kjøpe speilrefleks som videokamera, er jo det at du får med et fotoapparat på kjøpet ;-)

Canon 700d med et objektiv som har autofokus finner du til 5-6000 kr.

I prinsippet kan du sette kameraet på AUTO, trykke start og filme i vei. Fokus kan du kontrollere enkelt ved å trykke på skjermen der du vil at kameraet skal holde fokus.

Det har også en innstilling som gjør at kameraet automatisk tar fokus på et ansikt som dukker opp på skjermen. Du kan selvfølgelig også styre alt manuelt når du blir trygg på kameraet.

Bildekvaliteten mener jeg utvilsomt blir best med speilrefleks.

 

Om du skulle velge et vanlig videokamera, ville jeg valgt et som har litt størrelse. det er enklere å få stabile bilder dersom kameraet er litt tyngre/større. Det er lett å la seg friste av de som er på størrelse med et par røykpakker, men de syntes jeg personlig blir for "vinglete" og ustabile. Både Sony og Canon har mye bra. Altså, de små kameraene er ofte knallbra, men brukes kanskje mest som kamera nr 2, der et lite kamera er nødvendig og praktisk.

 

Jeg har dessverre ingen konkrete videokameraer å anbefale sånn på stående fot, men jeg ser at du får mye fint på finn.no. Kameraer som koster langt over 10 tusen nytt finner du til en hyggelig pris brukt.

 

Når det gjelder sluttresultatet på videoen din, så ligger selvfølgelig mye av hemmeligheten i etterarbeidet. Det er vel ikke mange av de bra fiskefilmsnuttene der ute som ikke har timesvis med redigering og etterarbeid. De litt mer avanserte redigeringsprogrammene har bøttevis med effekter og filtre du kan legge på i etterkant for å lage det utrykket du er på jakt etter.

Det finnes også mange bra gratisprogrammer du kan bruke, som for eksempel gopro studio. Enkelt og greit.

 

Som nevnt tidligere i tråden her så er et godt stativ viktig å ha. Eller kanskje et ”must”.

 

Det er ikke sikkert du ble så mye klokere av dette, men jeg tror det er viktig å spørre seg selv om hvor mye tid man er villig til å sette av til dette. 

Et speilreflekskamera vil nok kreve mer tid enn et vanlig kamera, dersom du skal lære deg å bruke det optimalt. Et videokamera er litt mer "start og stopp" og kan i prinsippet pakkes ut av esken og brukes av "hvem som helst" umiddelbart etter fulladet batteri. ;-)

 

Når det gjelder lyd så syntes jeg det er svært få kameraer (både speilrefleks og videokameraer) som holder mål. så å investere i en ekstern mic kan være lurt. en enkel røde videomic til ca 500 kr burde gjøre susen.

 

Uansett, lykke til med kjøp og valg av kamera.

 

Rune

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg brukt Panasonic Lumix GH3 som både foto og videokamera. Det er først og fremst et videokamera, men gir etter min oppfatning veldig gode bilder. Panasonic introduserte GH4 tidligere i år og da er det en del geeks som "hopper". Derfor ville jeg fulgt med på foto.no sin bruktmarkedside. Kan hende det dukker opp noe snasent der. TV2 brukte bl.a GH3 under filming av serien "Det Tredje Øyet". 

 

Jeg har blitt veldig glad i MTF systemet. Mindre kameraer, mindre vekt og kompakte linser. Bildebrikken gir ca. 2x crop. Fordeler og ulemper med det, men for meg som ønsker å trekke objektet så nært som mulig er det en fordel. Lumix er splash-proof, noe jeg kan bekrefte da jeg veltet kamerariggen i ei Finnmarkselv i sommer. Min Røde VideoMic Pro røyk, men kameraet og originale linser funker like godt. 

 

Både Olympus og Sony leverer også gode systemer. 

Endret av FlyBandit
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Jeg tror ikke det er normalt at folk blir kloke på dette med kameraer osv ;-) Akkurat i det du har lært kameraet ditt å kjenne, så dukker det opp nye modeller med nyere teknologi og formater.Og det du selv sitter med i hånda virker som om det er fra steinalderen. Det er dyrt å holde seg "up to date" her. Og ikke minst er hobbyen en tidstyv.

Jeg tror nok du gjør lurt i å gå for et rimelig, men ok alternativ i starten,  og heller ta tiden til hjelp.

 

Lykke til :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skål du drasse på masse utstyr og ende opp som jeg en gang gjorde, er det bare å kjøpe dyrt kamera og masse ekstra utstyr. For meg endte det opp med at jeg ikke gadd ta med alt utstyret på tur, da det ble for mye drass. Jeg har også et speilrefleks kamera som filmer i topp kvalitet, men er avhengig av full manuell styring ekstern meg osv. Igjen ble dette for mye drass. Endte tilsluttet opp med en løsning som tar liten plass, og kan brukes av fiskevenner også til å filme med uten at de må gjennom 2 timer med opplæring i utstyret. For meg var det litt gøy og også være med på fiske filmene istedetfor å være kamera mann for kamerater som fisker. Jeg endte opp med et enkelt hd kamera med mikrofon på Canon hfs21. Kvalitet på lyd og bilde er meget bra, selv i full automatikk og uten stativ. Mitt tips til deg er å sjekke ut denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51215770&searchclickthrough=true

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God anbefaling det der Trond! Jeg har jo Canon HFS 10 og kan tildels flytte fokus/dybdeskarphet med det kameraet. Lyden med Canon mikken blir også akseptabel. Lydbildet har for meg blitt veldig vesentlig. Jeg mener det er 50% av filmen. Skal man ha bedre lyd, kan man evt. legge på lyd i etterkant redigeringsmessig ved å bruke håndholdt. Evt bruke trådløst system. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke bilder du mener lars? Tror ikke jeg har lagt ut noe fra dette kameraet på nett.

Point and shoot kamera er greit valg, da det blir brukt mest. Kommer an på ambisjoner med filmingen selvsagt. Tror det er mange som har overdrevet på utstyr fronten når det gjelder kamera. Filmen blir ikke mere spektakulær selv om det er filmet med et dyrt skulder kamera. Det som skjer foran linsen avgjør hvor seer verdig det er. Om man ser litt tilbake i tid når bård og Lars var noe av det ypperste av fiskefilm. Hvor mange koser seg ikke fortsatt med disse programmene? Eller tørfluelandet filmene av Lars Nilsen. Jeg irriterer meg ikke nevneverdig over at det er dårlig kvalitet på filmene. Billige kameraer til under 10.000 leverer bedre bilder en det disse filmene gjør. Men hendene som holder de er stort sett dårligere enn lars Nilsens hender. Øyne for komposisjon og filmatisk oppbygging er også stort sett dårligere enn Nilsens og resultatet dårligere. Husk at det er ikke kameraet som lager filmen og storyen, det er det du som gjør. Trond kjærstad er også inne på et meget viktig element, lyd! Tørr neste trekke det enda lengre enn han gjør og vil si at lyden er viktigere enn bildet. Finn deg et kamera du vet får fast plass i tur sekken din.et oppsett som ikke krever masse opprigging og ned rigging mellom hver eneste gang du skal filme noe, da blir det et ork å ta opp kamera " bare" for å få et stemningsfulle på 5 sekunder av et objekt. Keeper IT simple stupid. Jeg ble stupid og filmer mye mer på tur nå enn når jeg hadde halv proffe løsninger som kostet masse penger. Skal du påta det proffe oppdrag eller filme deg og dine venners opplevelser på tur? En god kameramann later mye bedre video med et dårlig kamera enn en dårlig fotograf med dyrt utstyr får til.. auto staving på mobil sugerør forresten og det bærere hele mitt innlegg preg av

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...