Gå til innhold

Røyevann


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle teste ut et røyevann i morra. Vannet ligger på ca 1200 moh og har i hvertfall tidligere hatt røye opp i mot 5 kg. Var noen som ble tatt for å tjuvfiske med garn der for et par år siden (bastards!), men de tok forhåpentligvis ikke ut alt så håper fortsatt det er noen med god størrelse igjen..Noen som har en formening om hva man bør ha i enden av fortomen? Er det vårfluer som gjelder, eller er jeg heeelt off..? Vannet ligger i rondane.

På forhånd takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bommtur gitt.. Ikke et eneste vak å se, så faktisk ikke antydning til fisk. Fiska oss rundt hele vannet uten å se noe som helst. Som regel skremmer man ihvertfall ut noe som går helt inne ved land, men her var det nada, nothing, intet.. Brodern tror ikke det er fisk der lenger. Ville vært synd i såfall.. Men var ei god treningsøkt å komme seg dit da, 1 time å gå, først halvtimen mer eller mindre vertikalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen bomturer opp igjennom årene, mange av de har vært veldig fine bomturer. Men det er ikke sikkert vannet er tomt selv om det ser helt dødt ut. For tre år siden skulle jeg ta vannprøver av et vann som hadde huset fisk før, men som vi trodde det var tomt da det hadde sett slik ut de siste turene dit. Da jeg skulle fylle flaskene, så jeg plutselig et vak, og det var ikke noen liten fisk. Neste tur fikk jeg en ordentlig feit og fin ørret på to kilo.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen var fin den, selv om det ikke ble noe fisk!

Jeg har vært ved det samme vannet 3 ganger tidligere. Første gangen for sikkert nesten 20 år siden. Dette var da ca 15 år før jeg startet med fluefisk så den gangen var det oter vi brukte. Så vidt jeg husker så otret vi flere timer uten å kjenne eller se noen ting da også, før vi begge fikk på fisk akkurat samtidig. Min falt av, men kompisen min sin var rundt 1,5 kg. Så selvfølgelig, at vi ikke ser fisk er ikke bevis for at vannet er fisketomt. Brodern fisker med sluk, men han heller kjente ingenting. Noe som egentlig er litt uvanlig siden han til vanlig alltid tar fisk..

Ikke sikkert du vet noe om dette Brummund, men en kompis sier at detsom du finner en viss type siv rundt et vann, så kan det bety at vannet er surt. Noen anelse om dette? Det var nå også minimalt med vann i den ynkelige lille bekken som er eneste tilførsel av friskt vann, så teorien til brodern er derfor at den uvanlig varme sommeren har tørket ut bekken og at vannet derfor har blitt for surt/oksygenfattig.. Noen anelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien til broren din er lite sannsynlig.  Dersom vannet er fisketomt er det definitivt ikke fordi bekken inn har vært litt sloppy i sommer - gitt at vi snakker om et vann, og ikke en kulp.

 

Dersom du ikke har vært ved vannet på 20 år kan mye ha skjedd, men det har ikke skjedd siste året eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke dette vannet og forholdene der, men det er flere ting som spiller inn. Berggrunnen har mye å si, er det kalk der, er oddsen god for at det ikke er surt. Dette kan du sjekke ut på geologiske kart. Det sivet du nevner, kjenner jeg dessverre ikke til, så det må noen andre svare på. Har fisket i alt fra skogstjern i lavlandet til høyfjellsvann, men har ikke vært borti noe slikt siv, men det betyr jo ikke at det ikke finnes. :-)

Oksygeninnholdet har også mye å si, så hvis det er et lite vann, kan kanskje en tørkesommer gjøre noe med oksygentilførselen.

Dette er tydeligvis et vann du ikke fisker ofte i, men hvis det hadde vært aktuelt å "restaurere" vannet, ville jeg tatt vannprøver for å analysere pH og Oksygeninnholdet. Nå har det vel ikke vært noen harde vintre de siste årene, men hvis det er et relativt grunnt vann og ikke altfor stort, kan en hard vinter med tilfryst innløpsbekk/elv være en årsak til at det blir fisketomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke dette vannet og forholdene der, men det er flere ting som spiller inn. Berggrunnen har mye å si, er det kalk der, er oddsen god for at det ikke er surt. Dette kan du sjekke ut på geologiske kart. Det sivet du nevner, kjenner jeg dessverre ikke til, så det må noen andre svare på. Har fisket i alt fra skogstjern i lavlandet til høyfjellsvann, men har ikke vært borti noe slikt siv, men det betyr jo ikke at det ikke finnes. :-)

Oksygeninnholdet har også mye å si, så hvis det er et lite vann, kan kanskje en tørkesommer gjøre noe med oksygentilførselen.

Dette er tydeligvis et vann du ikke fisker ofte i, men hvis det hadde vært aktuelt å "restaurere" vannet, ville jeg tatt vannprøver for å analysere pH og Oksygeninnholdet. Nå har det vel ikke vært noen harde vintre de siste årene, men hvis det er et relativt grunnt vann og ikke altfor stort, kan en hard vinter med tilfryst innløpsbekk/elv være en årsak til at det blir fisketomt.

 

Merk at vannet har huset fisk på halvannen kilo pluss.  Man oppnår ikke det dersom vannet i utgangspunktet er veldig utsatt for kalde vintre eller tørre somre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den høyden over havet er det vel gytetid snart for røya så Torben er vel inne på noe der med tunge nymfer.

Hvis det er tatt røye der før i varierende størrelse tyder det på rekrutering, og da er det nok mest sannsynlig fisk der fortsatt.

 

Vinteren 95/96 tok livet av mange bestander fisk i grunne vann på fjellet, men var det partier med litt dybde gikk det bra. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyefiske kan til tider være svært vanskelig, og ofte handler det om lang og tynn fortom, samt små fluer. Det er også lurt å sjekke vanntemperaturen, er det for varmt kan røya gå veldig dypt. Dyreplankton er svært viktig for røya, og når den beiter på plankton, er den stort sett ikke tilgjengelig for oss fluefiskere. I fjellvann gyter røya gjerne på steingrunn, og på denne tiden av året, er det vel helst der du finner dem. Finnes noen fluer man skal bruke under gytetiden, ser ut som en røyefinne, men jeg har aldri prøvd disse fluene.

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! Fluefiske etter røye på høsten kan være veldig gøy. Selv har jeg ved flere anledninger hatt meget bra røyefiske i høyfjellet nordpå i hele september og frem til begynnelsen av oktober. Stikkord er spennede tørrfluefiske og sightfiske på fine høstdager med vindstille og sol, bra med vaking og enkelte ganger riktig fine fangster.

 

Generelt kan man vel si at hvis det er varmt i vannet blir røya ofte ekstremt surkete, og selv relativt fiskerike vann kan virke fullstendig rotenonbehandlet.

Men røya kan også være veldig lunefull og surkete under tilsynelatende optimale forhold, spesielt i vann med tynn bestand og stor fisk. Det er ikke lett å bli klok på storrøya.

 

Mitt råd er at du gir vannet et par sjanser til før du stiller diagnose. Har blanka utallige ganger i flere av mine favorittvann;)

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien til broren din er lite sannsynlig.  Dersom vannet er fisketomt er det definitivt ikke fordi bekken inn har vært litt sloppy i sommer - gitt at vi snakker om et vann, og ikke en kulp.

 

Dersom du ikke har vært ved vannet på 20 år kan mye ha skjedd, men det har ikke skjedd siste året eller to.

Første gangen jeg var der var for 20 år siden, men vært der 3 ganger siste to år, har vært like stille alle 3 gangene. Men er vel litt for tynt grunnlag til å trekke noen konklusjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jo ikke dette vannet og forholdene der, men det er flere ting som spiller inn. Berggrunnen har mye å si, er det kalk der, er oddsen god for at det ikke er surt. Dette kan du sjekke ut på geologiske kart. Det sivet du nevner, kjenner jeg dessverre ikke til, så det må noen andre svare på. Har fisket i alt fra skogstjern i lavlandet til høyfjellsvann, men har ikke vært borti noe slikt siv, men det betyr jo ikke at det ikke finnes. :-)

Oksygeninnholdet har også mye å si, så hvis det er et lite vann, kan kanskje en tørkesommer gjøre noe med oksygentilførselen.

Dette er tydeligvis et vann du ikke fisker ofte i, men hvis det hadde vært aktuelt å "restaurere" vannet, ville jeg tatt vannprøver for å analysere pH og Oksygeninnholdet. Nå har det vel ikke vært noen harde vintre de siste årene, men hvis det er et relativt grunnt vann og ikke altfor stort, kan en hard vinter med tilfryst innløpsbekk/elv være en årsak til at det blir fisketomt.

Om det er kalkholdig grunn der har jeg ingen anelse om, prøvd meg på geologiske kart men finner ingen ting.

Det som er med dette vannet er at det ligger praktisk talt på toppen av fjellet, det renner nesten ikke vann inn, og nesten ikke vann ut. Fra innløpet til utløpet er det kanskje 75 meter, mens vannet i seg selv er ca 400 meter langt og 75-150 meter bredt. Altså veldig kort avstand fra innløpet til utløpet, og det marginale tilsiget fra bekken tatt i betraktning så sliter jeg litt med å forstå at dette skal være tilstrekkelig til å forsyne vannet med oksygen. Kan selvfølgelig komme vann fra grunnen, men da skulle vel utløpet være noe større enn innløpet, noe det ikke er. Var ute med belly boat, og så ut som det var bra dybde, et par meter ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er kalkholdig grunn der har jeg ingen anelse om, prøvd meg på geologiske kart men finner ingen ting.

Det som er med dette vannet er at det ligger praktisk talt på toppen av fjellet, det renner nesten ikke vann inn, og nesten ikke vann ut. Fra innløpet til utløpet er det kanskje 75 meter, mens vannet i seg selv er ca 400 meter langt og 75-150 meter bredt. Altså veldig kort avstand fra innløpet til utløpet, og det marginale tilsiget fra bekken tatt i betraktning så sliter jeg litt med å forstå at dette skal være tilstrekkelig til å forsyne vannet med oksygen. Kan selvfølgelig komme vann fra grunnen, men da skulle vel utløpet være noe større enn innløpet, noe det ikke er. Var ute med belly boat, og så ut som det var bra dybde, et par meter ihvertfall..

Var det mye insekter å se da dere var der? Og hvilke? Var på 1250meter i går, og det var knapt ei flue å se. 3 vak på en 6 timer.

Det er lett å bli lurt. Sjekka et lite vann 3 ganger på ettersommeren i fjor. Så ikke et vak og konstaterte at det var fisketomt. I sommer bar jeg opp 2 småfisker for å sette ut (fiska i nabovann), men blei møtt av 6 fine fisker som krusa rundt i head&tail. Plukka 3 av de. Alle rett over kiloen. De blei selvfølgelig gjenutsatt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mye insekter å se da dere var der? Og hvilke? Var på 1250meter i går, og det var knapt ei flue å se. 3 vak på en 6 timer.

Det er lett å bli lurt. Sjekka et lite vann 3 ganger på ettersommeren i fjor. Så ikke et vak og konstaterte at det var fisketomt. I sommer bar jeg opp 2 småfisker for å sette ut (fiska i nabovann), men blei møtt av 6 fine fisker som krusa rundt i head&tail. Plukka 3 av de. Alle rett over kiloen. De blei selvfølgelig gjenutsatt.

Så ikke veldig mye insekter nei,  var noen små brune vårfluer som surra rundt og noen daddy longlegs det var mest av. Og jeg har ikke avskrevet vannet helt enda, men jeg sliter som sagt med å forstå at den (ihvertfall i år) lille bekken som kommer inn er nok til å holde hele vannet med oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir for lite oksygen i vannet handler nok mest om hvor dypt det er. Vær uansett klar over at storrøyevann er notorisk lunefulle.

Som Håvard skriver er det lett å blanke i dem. Man kan kanskje si det så sterkt at man bør blanke en del i et vann for at det skal være helt i toppskiktet.

Ja har forstått det som at røya kan være ganske sær. Å at jeg nå har hatt tre turer helt uten klaff gjør vel egentlig bare at det smaker ekstra godt når/om jeg treffer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Andreas. Oksygen i vannet opptas fra lufta, kun ved å være i kontakt med luft. Men blir temperaturen høy, går oksygenløseligheten i vannet ned, og det kan bli krise. (ref kaldt øl og varmt øl - hvor er det mest løst gass?) Derfor er dype områder med kaldt vann gunstig for røya, som en buffer mot temperaturøkningen.

 

Men om det er fisketomt, kan det være fordi det ikke var reproduksjon, og:

- "broderen" (dvs en fisker) har vært der en gang hvert år de siste 20 årene, tatt EN fisk hver gang, og alle de 20 fiskene det var i vannet er spist og fortært. Som kjent kan du bare spise opp en fisk EN gang. ;-)
- Hvis det var fisk på 1kg + for 20 år siden, var disse fiskene allerede kanskje 10-15 år gamle. I dag ville de uansett vært døde av alderdom! Det at det ikke var reproduksjon der var kanskje nettopp årsaken til at fisken var såpass stor. Tror jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren er det nok ikke oksygenfattig da du sier av vannet ligger nærmest på toppen av et fjell. Det er vel sjelden det ikke blåser der for å si det sånn så oksygen skulle det være nok av.Vinterstagnasjon og oksygenmangel derimot er vanlig som Båndgjedda sier og er vannet næringsrikt forsterkes problemet.

Nå vet vi vel ikke hvordan næringsforholdene er i dette vannet og vet vi noe om dybden?

Er vel noen som har prøvd isfiske her antagelig?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...