Gå til innhold

Pop Up TELT - erfaring?


Elisabeth Sletten Berg

Anbefalte innlegg

Ikke erfaring med sånne telt, men har endel netter i telt.

Synes disse pop up teltene er oppskrytt, ser store ut når de er pakket sammen og ikke lette å henge bra utpå en sekk. Tunge også. Mitt ettmannstelt veier vel rett over en kg . Settes opp på to min og tåler bra med vind.

Ville mye heller gått for vanlige tunneltelt altså, sjekk feks finn.no etter brukte kvalitetstelt som Helsport og Hilleberg.

Helsport har også telt som har vært messebrukt til halv pris i blant på hjemmesiden sin http://www.helsport.no/outlet/telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at pop-up telt er oppskrytt. Kjøp heller et ordentlig tunneltelt fra Helsport/Hillerberg eller andre ordentlige produsenter så har du telt i mange år som tåler vær på fjellet og som ikke nødvendigvis veier så mye.

 

Selv bruker jeg Nallo 2 GT som en-manns telt når jeg er på fjelltur. Masse plass om jeg blir liggende værfast og det tåler en støyt om det trengs.

http://hilleberg.se/product/nallo-2-gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet har jeg hatt i sommer. God plass til meg og alt utstyret i fjellet, og veldig lett og bære. Kuppeltelt med bratte vegger gjør det høyt under taket og god plass, men er litt mer værutsatt i hard vind. Alt i alt likte jeg teltet veldig godt, og kommer til og bruke dette i mange sesonger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt hengekøye med myggnetting og tarp:

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/tarp-shelter/hennessy-hammock-explorer-deluxe-asym-classic.html

 

Helt perfekt i marka hvor det er lite(relativt) teltplasser og mye skog! Tar liten plass i sekken, veier lite og er slått opp på 2-3 min. Jeg har aldri sovet på bedre på tur!  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vaude.com/de-DE/Produkte/Zelte/Taurus-3P-chute-green.html 

Her har du genialt telt rett og slett. prisgunstig, konge sommertelt med digg luftemulighet i front som har alt å si varme sommerdaga og mega lett og slå opp. brukt det i 10 år. 
Helsport har ingen som matcher etter praktisk erfaring sommerstid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan, den linken var dævv og kan umulig tas på flue... ;)

 

Det var da veldig til negativ oppslutning rundt min pop up ide. Tanken her er jo at jeg ønsker et telt, fortrinnsvis med plass til to(ja, jeg har håp i min nye tilværelse), som veier nada niks, er såre enkelt å sette opp/ta ned(også aleine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg egentlig skulle skrive, men glemte i farten :) 

 

Det Hillerberg teltet jeg linket til er såpass enkelt å sette opp at jeg stort sett bruker 5 - 10 min på å få det opp. De ekstra sekundene jeg bruker på å sette opp et ordentlig telt jeg vet tåler litt vær og som har litt fortelt i tilfelle dårlig vær er det verdt kontra et pop-up telt er ikke verdt det i min bok.

De fleste sånne pop-up telt jeg har sett er også en-duks telt. Det blir fort ganske fuktig på innsiden når du ikke har et innertelt. 

 

Jeg vet Helsport og mange andre produsenter har telt i +/- 2kg klassen med god plass som skal kunne slås opp på 5 min med litt trening. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elisabeth

 

Jeg har et pop-up-telt fra Quechua som jeg bruker på turer hvor jeg ikke skal gå langt (brukte det senest på fredag ved Kvinda i Ål).

 

Jeg er veldig fornøyd med dette teltet. Fantastisk digg å ordne "leiren" raskt når det begynner å regne eller det blir mørkt. Byggekvaliteten virker også å være bra. Jeg skjønner kritikken fra de andre som skriver her. Det er litt tungt og stort/upraktisk å bære utenpå sekken – er derfor jeg har et annet telt for lengre turer.

 

Jeg har en modell som skal passe for 3 personer, men man er jo aldri 3 folk i et telt så da er det goood plass til to + bagasje.

 

Jeg har denne modellen...vet ikke om du finner den i Norge: http://www.quechua.com/en-HU/notice/player/24/produits-mode-d-emploi/25/zelt-2-seconds/356/2-seconds-installation.html

 

Skal du kun ha ett telt og bruke det på lengre turer ville jeg valgt noe annet, men jeg har ikke noe vondt å si om disse teltene fra Quechua.

Endret av Thomas_R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg egentlig skulle skrive, men glemte i farten :)

 

Det Hillerberg teltet jeg linket til er såpass enkelt å sette opp at jeg stort sett bruker 5 - 10 min på å få det opp. De ekstra sekundene jeg bruker på å sette opp et ordentlig telt jeg vet tåler litt vær og som har litt fortelt i tilfelle dårlig vær er det verdt kontra et pop-up telt er ikke verdt det i min bok.

De fleste sånne pop-up telt jeg har sett er også en-duks telt. Det blir fort ganske fuktig på innsiden når du ikke har et innertelt. 

 

Jeg vet Helsport og mange andre produsenter har telt i +/- 2kg klassen med god plass som skal kunne slås opp på 5 min med litt trening. 

 

Teltet fra Quechua har innertelt og ytterduken tåler mye vann...husker ikke vannsøylen i millimeter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med dette teltet. Fantastisk digg å ordne "leiren" raskt når det begynner å regne eller det blir mørkt. Byggekvaliteten virker også å være bra. Jeg skjønner kritikken fra de andre som skriver her. Det er litt tungt og stort/upraktisk å bære utenpå sekken – er derfor jeg har et annet telt for lengre

Takk for fint svar, Thomas.

 

Jeg forsøker nettopp å veie for og imot, ser ut til at pop up forblir en tanke og at jeg går for noe annet. Tanken en nettopp dette, et telt som veier lite og er null stress scooterdress å sette opp aleine, med rødlakkerte negler og hestehale. Plass til to, men så lett at jeg ikke gruer meg til å ha det hengende på meg oppover fjell eller innover i skau.

 

Ser for meg at dette prosjektet kan ta tid, å bestemme seg altså.

 

Mao mottas forslag til telt av typen "pop it yourself, not pop up" som passer inn under ovenforbeskrivelse, mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med dette Hilleberg teltet:

http://hilleberg.se/product/nallo-2-gt

 

Det er brukt i flere år, både vinter og sommer, fjell og skog og er like fint. Det eneste problemet med denne modellen er at lufting bak sitter litt lavt, så det er ikke førstevalget til vintertelting med to mann i teltet.

 

Ellers har du dette fra Helsport som ser veldig bra ut med tanke på vekt:

http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp

 

Problemet er jo at alle disse "superlight" teltene koster skjorta. Om du vil ha en litt enklere løsning, men mindre fortelt er jo f.eks Helsport Ringstind et godt alternativ:

http://www.helsport.no/ringstind-1633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klatrestart.no/no/vaude-taurus-3p.html?gclid=CjwKEAjwkf-gBRCd-b2m2aOo0EQSJABMeQDkvA0YJjqU7ux6wXva4HKNHRTWYuJcHjg9QEGfujQlCRoCfGPw_wcB

kjøp kjøp. hilleberg er råe telt, ingenting å si på.  Helsport også. Men både helsport og hilleberg koster peng. Vaude e prisgunstig og fungerer helt suverent vår, sommer og høst. Vinterstid trenger man vell ikke telt, da sover man hjemme under dyna !
Jeg bruker også 3 mannstelt selv når jeg er aleina på tur, bærer glatt med meg halvt kilo ekstra for bedre plass!
Disse superlight serian til helsport f.eksempel er bare tull. spare nån gram for dårligere komfort og stabilitet. Berre tull og tøys :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig synes jeg det er på sin plass å si at det at man skal ligge hjemme under dyna på vinteren og ikke i telt er noe vas.

 

Vakkert da, å ligge på isen, dunger med granbar under duken, god pose og pilkehøl i forteltet. Morgan eller karsk i kofsa og stjerneklart. Hva kan du ikke like med det?!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke granbar under teltduken da granbaren stikker hull i teltduken. Kjøp heller et skikkelig liggeunderlag. F.eks Ajungilak Bamse.

 

Hvis du skal ha et telt du kan bruke både sommer og vinter må du kjøpe et telt som har lufting "over bakkenivå".

 

Jeg har selv et Hilleberg Kaitum 2 som jeg bruker som 1 mannstelt om vinteren og 2 mannstelt om sommeren. Funker som fjell (Y). Men det koster ganske mye.

På andre leverandører må du passe på at teltet faktisk er for så mange personer som det står. Hadde et Helsport Rondane Light 3 som det var umulig å få 3 personer inn i :P

Endret av oyvindlw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spm det ER myggnetting i åpning på teltet, sett sikkert fire monteringfilmer og ser ut til å vær ettlagsdør uten blodsugersperre?? Kanke stemme vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du ha telt til vintercamp også så må du nok litt opp i pris altså.

og vintertelt krever mere plass også , da må du etter min mening ha ett to personers telt aleine.

Får du tak i ett brukt MSR Hubba er det ett genialt sommertelt pga veldig bra lufting, men ubruklig på vinteren av samme grunn.

 

Skal du ha plass til pilkehull i fortelt , er Gt utgavene til Hilleberg knall. men de koster. Er vel mulig å få billig på andre siden av dammen hvis du klarer å få dem sendt hit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...