Gå til innhold

Paraloop - erfaringer og synspunkter


Kjell S. Rakkenes

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har eksperimentert litt med paraloop i år, og liker egentlig godt egenskapene disse fluene får. Jeg har bundet CdC paraloop på døgnfluer (spunnet i løkke) og hanehackle på antron post.

 

Spesielt godt har jeg ligt døgnfluene med paraloop CdC vinge på dubbet thorax. Det eneste jeg egentlig har å utsette på dem er holdbarhet. Får ikke spunnet CDC fibrene godt nok i løkka, slik at holdbarheten på flua ikke blir god nok (fibrene faller ut).

 

Nå ser jeg at teknikken er omdiskutert, og kunne både tenke meg å høre forumets synspunkter på teknikken rent prinsipielt, og om det er gode tips til å få CdC paraloopsene til å bli mer holdbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker paraloop fluer i forskjellige sammenhenger og er strålende fornøyd med de jeg bruker. Men de lages ikke kun med cdc og de brukes ikke først og fremst for å erstatte fallskjermfluer.

Jeg for min del lager aldri døgnfluer som dun med noen paraloop teknikk. Men det er en teknikk som funker veldig bra på klekkere av forskjellig slag og en del landinnsekter. Også noen vårfluer med hårvinger som splittes i en v med en paraloop.

Du kan bruke foam, cdc, polygarn/antron osv for å lage en paraloop.

En grunnleggende bok om emnet er Tying Flies The Paraloop Way av Ian Moutter. Ikke utstillingsfluer i den boka men den gir en grunnleggende forståelse av teknikken og bruksområdet.

Under her en maur med foam og paraloop teknikk bundet av undertegnede.

Kanskje ikke helt svar på spørsmålet som kanskje gjaldt cdc men jeg bruker teknikken på mange andre type fluer.

Kjellemann

post-3914-0-46698800-1412805944_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker paraloop-klekker kun i en spesifikk elv. Fisken der er glad i en olivenfarget liten kar i krok 16 med bling. Har ikke bilde av den, men vedlagte bilde viser typen, men akkurat denne fanger ikke fisk. Kun dersom jeg har oliven kropp og thorax. Uavhengig av hva som klekker. Problemet er at den stort sett er umulig å se, må bare satse på at vaket som er i nærheten av der jeg tror fluen min er, faktisk er på flua. Det er hanehackle rundt post av bindetråd.

 

Eirik

 

post-2196-0-65577100-1412854851_thumb.jp

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurva krok, svart bindetråd, tynn kobbertinsel og lite lag bugbond for å glatte pluss glinse kroppen. To runder påfuglherl i thorax og mørk brun paralaoop hackling over herlen.

Enkel oppskrift og den beste markaflua jeg har sånn allround sett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg benytter paraloop på enkelte stokkmaur på dady longleg med forlenget polykropp. På enkelte klekkere som Eirik viste her.

 

Fluer som skal ligge litt dypere i filmen, eller under. Der synes jeg paraloop kan være et meget godt alternativ. Jeg har aldri kombinert cdc og paraloop som nevnt her. Det ga meg ideer i hodet som jeg skal teste ut. mere avansert form for små F-fly kanskje hmmm. Blir stika snart - må bare rydde promperommet, noe som desverre tar ei tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...