Gå til innhold

PetitJean sier: Ikke mer enn 5 min PR flue...


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

M. Petitjean, har kommet opp med mye nytt og spennende opp i gjennom. Masse teknikker og produkter. Fluene han binder, er helt greie fiskefluer, og er nok mer enn bra nok. Men, personlig, syntes jeg mange av mønstrene hans er direkte kjedelige. Raske å binde, tekniskt artig, men ikke min kopp med te. At han velger å bruke i snitt minst mulig tid på sin fluebinding, er en ærlig sak, som han helt sikkert mener og har gode argumenter for. Selv har jeg en helt annen tilnærming av hobbyen fluebinding. Mitt svar på spørsmålet ditt Skævvens_Mann, håper det er nyttig :

 

"Kommer veldig ann på hvilket mønster det er snakk om. Rackelhane, vil vel trolig ta ca. 2 minutter.

Min egen BP-Dun, tar nok 6-8 minutter.

Det jeg prøver å si, er at tidsforbruket, avhenger, av hvor komplisert et mønster er.

 

Om man forbereder seg godt, kapper ferdig materialene, og legger alt tilrette, så vil jeg tro man kan binde f.eks 25-30 Rackelhaner på en time, om det er noe å strebe etter.

 

Personlig, legger jeg flid i fluene mine, og etterstreber at hver og en skal være så like hverandre, som mulig. Dette tar litt ekstra tid, men samtidig, så slipper jeg å finne den flua jeg vil fiske med. De er alle av samme kvalitet og utseende.

Fluebinding, er noe jeg bedriver vinterstid, etter at skogsfugljakta er over. Og da, har jeg gjerne 4 mnd. på meg til dette. Med andre ord, ca. 120 kvelder å gjøre det på. Binder man 3 fluer pr. dag, så klarer man seg nok ganske greit :-)

 

Mitt beste tips, er å gjøre så godt du kan, hver gang. Ikke tenk på tiden, men kvaliteten. Du har god nok tid til å binde en god grunnflate med mønster likevel. Altså kvalitet fremfor kvantitet :-)"

Endret av Itte hackel
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte; et veldig utfyllende og godt svar. Jeg vil nok ikke begrense tida mi

på fluebinding PR flue. Det er da for faen ikke JOBB, men en koselig hobby.

 

Men man vil jo seff bli raskere for hver flyge når man binder serier

kontra testfluer. Men det viktigste er vel at den blir perfekt i proporsjonene.

 

Jeg vil anta at når jeg blir mer erfaren vil snittet ligge på ca 10 min PR flye... :-) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Itte hackel! I snitt bruker jeg sikkert rundt 5min pr flue som jeg kjenner godt til. Men når jeg skal igang med nytt mønster, kan jeg godt sitte å pusle i en time med samme flua. Neste går selvfølgelig fortere.

 

Fluer som jeg bruker ekstra lang tid på er for eksempel døgnflue-spinnere med oppbundet hackle, stankelbein, bibio og cdc-reke. Dette er fordi jeg vil at de skal bli pene og velproporsjonerte. Men som med alt annet; man blir mer effektiv (hvis det er poenget) med trening. To ting som sparer meg for mye frustrasjon og tid er bruk av gode materialer (isteden for billige eller feil alternativer) og uv-lim (isteden for epoxy).

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UV om du skal bygge opp hode(mest brukt så SjøØrret fluer) lakk eller superlim om du skal binde tørrfluer eller mindre våtfluer:) 

 

jeg binder ikke ofte, men føler jeg har kontroll på hareørenymfer med kulehode, binde 8 slike gjør jeg uten og stress på 60 minutter dvs 7.5 min pr flue :P ikke raskt, men det er rettogslett pga jeg ikke gidder legge klart kroker og materialer til x antall fluer osv, man skal jo kose seg når man binder:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UV-lim:


Samme bruksområde som epoxy. Kan brukes som ryggskjold på synkende fluer som reker og gammarus. Den tynne utgaven er bra til å lage en tynn hinne på buzzere. Da synker de fortere. (Som Sverre sier). Kan også brukes på klekkere der bakkroppen skal synke hvis framkroppen består av materiale som flyter godt.


 


Lakk:


Forsterkning av sluttknuter/whipfinish og kan brukes generelt ved forsterkninger. Fint til tørrfluer og de fleste andre fluer.


 


Superlim:


Samme bruksområde som lakk, men tørker fortere og er kraftigere. Kan bli litt sprøtt ved fleksing, så bruk så små mengder som mulig.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om samme tema med noen gode tips: 

 

http://www.flyfisherman.com/fly-tying/cravens-speed-bench-fly-tying/

 

Personlig legger jeg frem kun de materialene jeg trenger til det mønsteret jeg skal binde. Så ligger det på benken på "promperommet" og etter en ukes tid har det blitt feks 20 CDC-reker etc.

 

Men dette forutsetter at du vet hvilke mønstre du kommer til å få bruk for den neste sesongen, altså erfaring. 

 

Den litt barnslige kreativiteten forsvinner fort når man gjør det slik, men det fyller boksen…. 

Endret av Knut R. S.
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok mer tid på å sitte å myse enn selve bindinga, og er i tillegg forholdsvis bedagelig anlagt, så jeg bruker fort et kvarter på ei parachute flue.

Havner nok på under 10 minutter på F-fly og cdc-myggen, men der går nok grensen også !

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bundet en liten stund så kan jeg i alle fall si følgende:

- Bind flere av en flue om gangen, som regel øker effektiviteten etterhvert som mønsteret "setter" seg i fingrene.

- Bindeverktøy og de materialene du skal bruke er det eneste som burde ligge foran deg.

- Bind deg igjennom mønsteret i hodet en gang før du begynner så slipper du å glemme et av stegene eller f.eks bruke for mye plass så du ikke har plass til whipfinish/dobbelt halvstikk.

- Hvis jeg ikke tar feil er det bevist at musikk øker produktivitet ;)

 

Ha en fin bindetid :)

 

Jon

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at å binde serier får fart på akkurat den flua etter noen runder.

I kveld kommer jeg til å starte med noe så enkelt som fjærmygger

i diverse størrelser og sånn kommer jeg til å fortsette. Fremover vil

jeg rett og slett konse om de aller enkleste fluene sånn at ting sakte

men sikkert setter seg. Da blir det også lettere å lykkes...

 

Nå er jeg også så heldig at jeg i en tre-ukers periode har klart å skaffe

meg stort sett det aller meste av materiale, så jeg skal ikke misse noe der.

 

Det som begynte med et enkelt startsett fra Robben i hos GERO til et

par tusen har nå blitt til ca fem tusen. Men fra nå av blir det jo bare

små innkjøp av det som ev går tomt....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fluebinding som hobby, bare nødvendig onde for å få fisket og jeg ikke er tilfreds med kjøpefluene. Så maks 5 minutter er jeg helt enig i :) Det hender en gang hvert 10 år jeg syns fluebinding er moro, da kan jeg godt binde noe mer tidkrevende mønstre :) 

 

Og siden jeg engang i mitt liv syns fluebinding var moro, så har jeg såpass mye og dyrt utstyr at man må få brukt opp det man har, og det tar jaggu noen år. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...