Gå til innhold

minner 2014


idar

Anbefalte innlegg

Kanskje det er tiden for å skrive om noen minner/opplevelser/erfaringer, på godt og vondt rundt fiske 2014? Det er jo fortsatt litt igjen av sesongen, men man kan jo legge til også etter hvert.

Selv har jeg nærmest parkert fiskesakene nå til fordel for jakt, men det blir noen turer ved sjøen enda. Og snart blir det isfiske.

Hadde en morsom opplevelse ved sjøen i oktober. Bettet var dårlig.fikk bare noe smålyr på sluk. To timer seinere beit det på en liten torsk som jeg begynte å hale inn. Ikke veldig tung men antagelig en liten koketorsk. Etter ei stund ble det plutselig mye tyngre, og jeg tenkte at torsken hadde satt seg fast, eller viklet inn i noe. Men nei da, sakte men sikkert fikk jeg fisken nærmere, og etter hvert plasket en diger torsk i overflata, kanskje ti meter lenger ut. Det ble en lang kamp på 0,30 snøre, men til slutt lå fisken, en torsk så vidt innafor rekkevidde i tanget. Da jeg fikk den på land, og bløgget den, gulpen den den første opp, en torsk på ca. 30 cm. Den levde, så jeg satte den isjøen, fikk ordentlig liv i den, og den svømte lykkelig avgårde! Den største veide rundt 10-12 kilo. Fiskevekta gikk bare til 7 kg. Den tok på møresilda, grønn /grå. Skal prøve å få til bilde etter hvert.

 

Høyfjellet i begynnelsen av juni. Sluddbyger, og helt stilla innimellom. Da kom ørreten opp og vaket forsiktig, og jeg både fikk, og mistet flere ørreter på nymfe. Med en gang en krusning kom, var fisket borte vekk, og jeg hadde ikke ett eneste napp. Det ble dermed ei merkelig greie at jeg ventet ei stund, vinden la seg, og fisken vaket. Fisket så, til vinden kom og "jaget" fisken. Hva den tok aner jeg ikke, men sannsynligvis myggpupper eller bitte små fluer på overflata.   

post-4608-0-56676400-1413729194_thumb.jpg

Endret av idar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker i et vann på snaufjellet ved hytta som jeg fisker slik du beskriver. Det blåser "alltid", men ofte bare i 10-30 minutter avgangen. Så løyer det gjerne i 10-20 minutter imellom og da vaker det ofte som besatt!

 

I år hadde jeg en veldig kul tur dit. itillegg til godt tørrfluefiske mellom vindkastene, fikk jeg også endel når det blåste ved å dra en madam x str 10-12 ganske kjapt over bølgetoppene! Veldig moro! :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker i et vann på snaufjellet ved hytta som jeg fisker slik du beskriver. Det blåser "alltid", men ofte bare i 10-30 minutter avgangen. Så løyer det gjerne i 10-20 minutter imellom og da vaker det ofte som besatt!

 

I år hadde jeg en veldig kul tur dit. itillegg til godt tørrfluefiske mellom vindkastene, fikk jeg også endel når det blåste ved å dra en madam x str 10-12 ganske kjapt over bølgetoppene! Veldig moro! :)

artig at du får fisk også i vinden og bølgene. Varierer nok rundt om dette,vil jeg tro. For min del er vind noe av det mest ødeleggende ved fiske, enten det er ferskvann eller sjø. Men har hørt at sjøørretfiskere ofte foretrekker litt vind/bølger. Madam x er ei ordentlig lureflue! Har opplevd å få fisk på denne etter mange timers fiske med "alt" som er i flueboksen. Og som du har erfart, ved å dra den raskt/rykkvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...