Gå til innhold

flom og fisk


slunde

Anbefalte innlegg

Det er mildt sagt mye vann på vestlandet for tiden. 

Media snakker om 200 årsflom.

 

Som fisker er jeg jo mest opptatt av det som skjer i de overoppfylte elvene rundt om kring.

Kan vi nå risikere at alt av bunndyr, egg, ørret osv. er skylt faenivold til sjøs?

 

Kanskje noen har opplevd lignende tilstander tidligere år, og kan si noe om hva de opplevde av fiske den påfølgende sesongen? 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme slunde. Jeg tror i midlertid ikke det er så ille som magman1 her hevder. Hvilkn innvirkning det kan ha på insektslivet og yngel vet jeg ikke. Det kan sikkert noen andre svare på. Jeg tror det største problemet er at flommen kan gjøre varige endringer i elven. Kulper og høler fylles med sand, terskler rives bort osv. Det som tidligere var gode fiskeplasser hvor fiskene hadde gode standplasser blir borte, men til gjengjeld kan det komme nye. Elvens topografi endres rett og slett.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan legge stanga på hylla til våren og sommeren, Stian ;) Kos deg heller med fruen!

 

Du har helt rett. Skal bruke vinteren på å være snill gutt, sånn at jeg kan være fraværende fra april-sept ;)

 

Jeg har lurt på det samme slunde. Jeg tror i midlertid ikke det er så ille som magman1 her hevder. Hvilkn innvirkning det kan ha på insektslivet og yngel vet jeg ikke. Det kan sikkert noen andre svare på. Jeg tror det største problemet er at flommen kan gjøre varige endringer i elven. Kulper og høler fylles med sand, terskler rives bort osv. Det som tidligere var gode fiskeplasser hvor fiskene hadde gode standplasser blir borte, men til gjengjeld kan det komme nye. Elvens topografi endres rett og slett.

Det som bekymrer meg mest er vel om det eksisterende (insekter, storfisk) livet i elven blir utslettet slik at vi går dårlige sesonger i møte. Når det gjelder endringer i elven, ser jeg for meg at det også kan ha sine positive sider. En elv man kjenner godt kan plutselig gi en ny utfordring, og man må lære seg elven å kjenne på nytt. Som du nevner; nye standplasser osv. På den andre siden kan det jo selvsagt gå fra det gode til det verre. Og kanskje blir det som har vært dårlige elver gode elver?

Jeg gir meg før dette blir alt for abstrakt, og før jeg selv plutselig konkluderer på min første post  ;)

 

Hører gjerne andre sine tanker om temaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare for at fisk og insektslivet blir utslettet.

Men forandringer vil det nok bli. Mye masser blir forflyttet.

Det værste som kan skje tipper jeg vil være at elvebunnen blir jevnet ut, så det blir færre standplasser.

På den positive siden kan det lage nye spennende plasser, og bedre vilkårene.

Mest sannsynlig vil det være at noen steder blir noe dårligere mens andre blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok bli en knekk i bestanden både når det gjelder insekter og fisk. Mye egg, larver, nymfer, rogn og småfisk har blitt skylt opp på land, og vil bli liggende tørt når vannet trekker seg tilbake. Men så lenge det er insekter igjen øverst i vassdraget vil de spre seg nedover igjen etterhvert. Og noe fisk vil det være igjen i elva, så det vil også ta seg opp igjen. Er det en elv med mye småfisk, vil det jo være positivt med en desimering av bestanden. Det som er litt verre, er om biotoper er ødelagt, og jeg vil anta at mye biomasse er skylt bort. Det kan ta tid og evt menneskelig innsats.

Men man får håpe det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hydrolog, men observerte ingen vesentlige forandringer i Trysilelva i sommer som skyldtes 100års flommen som var der i vår. Sommeren i år var dog spesiell, på grunn av varmen. Men, jeg våger den påstand at flommen ikke endret på klekkinger eller fisk i den elva. Men for alt jeg vet, det kan jo være annerledes på vestlandet :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vestlandet er det vel de anadrome artene som sliter.De fleste ørretelvene her borte ville vel bare ha godt av om det forsvant en generasjon. ;)

Insektene tar neppe særlig skade av vannmassene,det ville vært verre med tørke og bunnfrost.Driv/drifting er en strategi for akvatiske insekter for å forflytte seg til "bedre" områder,når feks. bestanden av en art blir for tett lokalt.Om en art skulle få seg en nedtur,vil den nok snart(1 sesong eller 2)ta seg opp igjen. <<l  I det store og hele er det nok stort sett bra for vannlevende arter at det er mye vann,litt verre for oss.

At fisken vil måtte finne seg nye standplasser får vi ta som en utfordring. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt sprøtt er at vannmengden under flomtoppen i den vesle Opo i Odda var den samme som i store Vosso. De gikk begge opp fra 10-20 m3/s ei uke før, til flomtoppen på 780 m3/s natt til 29. oktober. Opo under Sandvinsvatnet og gjennom sentrum har stort fall og derved hastighet, og gjorde vel derfor mere materiell skade enn Vosso som er ganske stilleflytende i den lakseførende delen.

Jeg tror en ekstrem flom har stor effekt på insektslivet i nedre Opo, der elva begynner som en foss under et ganske stort vann. Mye blir spylt vekk med løsmassene der eggene ligger til neste års insekter. Ikke uopprettelig, det kommer driv ovenfra, men forventer at det tar noen sesonger før insektlivet er tilbake på normalen.

Endret av GeirD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kult å se at det så ut til å gå bra.

Artig å se hvor mye mer sky sjøørreten var,enn laksen.

Anadromt(særlig laks,da)er jo observert gytende langt ut i januar.De gyter i flere omganger,så denne generasjonen er det håp for. <<l

 

Vi fikk jo utgytt fisk i Ekso Magnus. Flommen kom etter det,så vi får håpe rogna ble skylt ut i havet. ;D Det hadde elva hatt godt av. laugh

Endret av Rodswinger
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,den voksne fisken ser ut til å ha greid seg bra og det er flott. De ble vel skylt på sjøen men har så vandret opp igjen. Yngelen derimot har nok fått mer juling. Den rogna som var gravd ned av SØ er nok tapt og i et interjuv på TV sa en kar som har fisket der i 50 år at han ikke kjente igjen en eneste høl i elva. Det sier sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Vosso har blitt påfallende mye lysere etter flommen. Noen steder der det før var mørk og mosegrodd bunn, er det nå blankskurt, lys rullestein. Gyteforholdene har sikkert blitt bedre mange steder når vegetasjon og finstoff er blitt spylt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...