Gå til innhold

Hodelykt - til variert bruk


Jon Arne Tomter

Anbefalte innlegg

Ønsker tips om hodelykt til variert bruk.

Behovet er:

- å kunne knyte 0,12 mm i små krokøyer uten å miste nattsynet

- å kunne finne veien hjemover når klokka har blitt litt for langt på kveld

- overgangen snøre / fortom må kunne sees når sjøørret-streameren er på vei mot land.

Den trenger egentlig ikke være noen voldsom lyskaster. Det beste er vel om den har en form for "dimmebryter".

Er det noen av dere som vet om ei hodelykt som har disse egenskapene, kombinert med lite volum, lett vekt og god batterikapasitet?

Ja, og så er det jo ingen ulempe om den er nesten gratis heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lukter det LED LENSER lang vei... Det er i hvert fall skikkelig kvalitet.

 

Jeg bruker faktisk den første versjonen hodelykt fra nettopp ledlenser til nattfiske i vårflue-elver som Rena osv. Med ei enkel diode som ikke lyser så alt for sterkt, så slipper jeg som du sier, å miste nattesynet totalt ved et fluebytte. MEN, de nyeste modellene kan du også dimme såpass at det fungerer - samtidig som du har ei helt rå, dim og justerbar lyskilde om det skulle behøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale Black Diamond Spot. Bra lysstyrke, flere ulike modus (samlet lys, bredt lys, rødt lys). Og enkel å dimme. På full åpning lyser den overraskende bra, og jeg har brukt min mye i to år - til fluefiske, på tur og som reservelykt på langrennsturer i mørke nattetimer. Og så er den også å finne til god pris dersom man leter litt på nettet. Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den minste Led lenser modellen er billig og bra med god dim. H7 heter den visst nå. Om du skal unngå å miste nattsynet og unngå å skremme fisk er nok rødt lys tingen har jeg hørt, og det har ikke denne. Alternativt får du mane frem litt jedi-force og føle deg fram.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led lenser seo 7r har fungert utmerket for meg, rødt lys for å spare nattsynet og nok lys til å finne veien hjem i mørket. Pluss oppladbare batterier for å skåne miljøet.

 

Sorry for off-topic, men har undrer meg over dette med at lys skremmer fisken? i gamle dager var jo lystring vanlig og effektivt. Det er jo tilogmed ulovlig med lys attraktor under fiske, sikkert av samme grunn som at reker er forbudt. Er det egentlig bare overtro at fisk er lysredd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i allefall skremt fisk med lys. Når kveldsmørket har kommet og fisketuren nærmer seg slutten hender det at jeg har lyst ned i vannet rett foran føttene mine. Noen ganger har jeg vært heldig å se fisk, og disse ser ganske paralysert ut av lyset. Men når jeg varierer hvor lyset faller, eller fokuserer lysstrålen et annet sted og så tilbake, stikker fisken ganske raskt.

 

Selv bruker jeg en enkel, lett Silva-modell fra xxl med 4 led-pærer, med mulighet for rødt lys og tre intensitetsnivåer for hvitt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petzl Tikka XP 2. Ingen lyskaster, men til gange er den fin. Både rødt og hvitt lys. Vanlig og blink i begge farger. Må jeg sykle benytter jeg en kraftig Silva. Da kan Petzl vende bakover og blinke rødt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...