Gå til innhold

Den perfekte mobilen til fluefiskeren


Ingar Folde

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nå nylig vannskada iphone 5s`n min på fisketur, tidligere samsung og htc også.. Mulig jeg er skikkelig klønete  :( Har funnet ut at iphone ikke er noe for meg, tåler ikke vann og skjermen sprekker lett. Vurderer Sony Xperia Z3 compact. Har også skaffet meg et vanntett etui  ttongue

 

Noen som anbefaler en mobil som er robust og tåler vann?

Mulig noen har nyttige apps for fluefiskern også?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ingar.

I løpet av ca 10 år, har jeg vada i filler hele seks-sju mobiltelefoner. Glemt i front-vadelomma, i bukselomma, i cheastpacken og i fleecebiben - u name it... Jeg har bada og svømt, skal jeg love deg.

Fire av dem var sikkert Nokia-telefoner. Helt håpløst. Nå har jeg hatt min Samsung S i snart et halvt år(gjennom hele ferskvannssesongen). Har ikke fjerna beskyttelsesplasten på skjermen engang. Mitt lille råd til deg, er å la mobilen bli på bredden ved adrenalin og fullt fiske/vadekjør, hvis du ikke føler at du har full kontroll, da!

Jeg kjører fortsatt "full kontroll" stilen, og priser meg sjøl som sagt fortsatt lykkelig fordi moben og den "viktige" mediaen fortsatt eksisterer.

Har ingen forslag til god og vanntett mobiltelefon, men har lært meg å gripe/oppbevare min egen, med forhholdsvis tørre hender :) Med andre ord, ikke kål i den kvasse djupelva eller i storsteina, blæretangbefengt sjø, med verken kamera eller andre dyre teknologiske saker som ikke tåler vann ;)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ihvertfall være en vanntett mobil !

Jeg har Sony Xperia, og for første gang har jeg unngått å få mobilen min ødelagt av vannskader i løpet av sesongen.

Kommer til å kjøpe den nye Xperia 3 Compact selv, da jeg syntes den har mer hendig størrelse.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått testa om de nye smarttelefonene faktisk er vantette? Vært på svømmetur eller lignende?

Kjøpte jo i gamledager en motorola-variant pga av at den den gang var den eneste virkelige vantette smarttelefonen. Dette gikk jo selvfølgelig på bekostning av ytelse, men gangske kjekt når man går igjennom isen osv. Ser jo nå at også topmodellene er vantette, men i mitt hode får man aldri i pose og sekk. Aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iphone er telefonen som passer meg best, og på fisketur kler jeg den opp med vanntett deksel. Kamera, skjerm osv fungerer helt topp med dette dekselet på. lite minus med dette er at de jeg prater med hører meg litt dårligere. 

Henger rundt halsen i ei snor i felten.

 

Anbefales for de som ikke er villige til å bytte ut favoritt-telefonen med en vanntett telefon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa en Xperia for en stund siden, men måten den var frest ut rundt kanten gjorde at den lugga no inn i granskauen så lenge jeg hadde mer enn to dagers skjeggvekst. Og siden skjeggveksten min er a la Homer Simpson, så var ikke den telefonen aktuell. Litt synd for ellers var den veldig bra.

Min gamle iPhone4 har for øvrig overlevd to bad med påfølgende baking i ovn, og flere lange opphold i over gjennomsnittlig våte lommer. Jeg har begynt å kalle den Lazarus.

Den synger på siste verset nå. Da Telenor konka ut i går var jeg sikker på at den endelig hadde tatt kvelden. Men så reist den seg fra de døde igjen. Siden jeg har bestemt meg for at jeg skal bruke den helt til den virkelig konker, innser jeg at det kanskje ikke blir noen ny modell før sjuern kommer ...

Endret av VV
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min smartphone også på fisketur (Samsung Galaxy S4). Men passer på å legge den i en brødpose hvis det regner og tar den helst ikke opp av lomma / ryggsekken hvis det er for vått. Har bare godtatt at finelektronikk ikke tåler vann. Jeg har mest sansen for å kunne bruke samme telefonen i felt som ellers.

 

Det finnes jo en mengde med zip-lock poser som er laget for å holde fonen tørr. En kompis brukte en sånn, mista telefonen i elva og posen ble fylt med vann... Vet ikke om man kan stole helt på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Sverre sitt tips om otterbox preserver deksel. Har brukt dette til min iphone5s denne sesongen og det har funka bra. Det gir også glimrende beskyttelse mot fall. Har badet, filmet under vann osv. uten at det har lekket en dråpe inn. Husk bare å blåse bort vannet som legger seg fremfor mikrofonbeskyttelsen, ellers hører ikke den du prater med noe særlig av det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sony Xperia Z2, og jeg har aldri vært mer fornøyd med en telefon noen gang. Den nye Z3 har selvfølgelig samme toleranse for vann + at den er oppgradert ellers.. Har filmet masse under vann og den tåler det uten noen form for beskyttelse i form av deksel. Har også mistet den uttallige ganger i asfalten uten at glasset bak eller foran har gått i stykker. Først da jeg slapp et 15 kg. manual på treningssenter ned på glasset gikk det i stykker (maks uflaks, da telefonen lå i lommen i jakken som lå på gulvet da jeg mistet manualet.)

Z2 har en såkalt IP58-sertifisering. Dvs. at det første sifferet (5) = Støvbeskyttet. Det andre sifferet (8 ) = Beskyttelse mot inntrenging av vann, varig neddykking. Ingen skadelig virkning ved varig neddykking i vann under betingelser spesifisert gjennom avtale med kunde og produsent av utstyret.

Her: http://www.tek.no/artikler/sony-xperia-z2-taler-mer-vann-enn-samsung-galaxy-s5/157462

 

De fleste andre såkalte "vanntette mobiler" har hatt IP57-sertifisering. Dvs. kortvarig neddykking i vann. Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann (15 til 100 cm i inntil 30 minutter. Sony Xperia Z2 er altså den første mobilen som faktisk tåler skikkelig undervannsbruk der man fint kan filme under vann uten å være redd for kaputt telefon. Kameraknapper på utsiden av mobilen gjør også at den er meget god å håndtere under vann med både zooming og start/stopp. Man har til og med undervannsfunksjoner på kamera-app.

Legger ved en liten snutt som jeg filmet av Slunde som har skrevet over her.

Endret av magman1
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger iphonen min inn i et etui fra Lifeproof når jeg drar på tur. De funker bra, og det er også vanntett med øreproppene tilkoblet. Koster litt, men funker. De er dog tlf modell spesifikke, så du kan ikke ta det med deg til en ny tlf modell. Tror faktisk jeg fikk mitt i julegave i fjor. ...!

 

http://www.lifeproof.com/shop/us_en/iphone-5s/iphone-5s-case-2014-colors/?color=Yellow+%2F+Black

Endret av Terje S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan stemme i for Sony Xperia z3 compact. Har vært gjennom mange telefoner. Bruker tilhørende cover og beskyttelsesfilm. Hittil har den overlevd filming og div bilder i regnvær, og en for dyp vading. Jeg trodde lomma var vanntett, men det var den ikke... Men jeg fikk fisken da!

Dette var i saltvann, og det har ikke på noen måte påvirket telefonen.

Jeg er veldig fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...