Gå til innhold

Tørr-/stripende fluer etter sjøørreten


Truls

Anbefalte innlegg

Hei, takk til Brage som minnet meg på fisket en kompis av meg gikk helt over til etter sjøørreten. Stripende fluer, eller tørt i sjøen.

Han fikk mye fisk på dette hele året, selv midtvinters. Han brukte en liten skumflue med tror det kan ha vært gummiben, som han trakk i korte rykk over vannflata, så flua hoppet og danset. Visuelt og spennende, og sikkert noe som kunne vært prøvd mer.

Noen som har formaninger om hvordan lykkes med dette? Forhold, steder og ikke minst fluer?

Kunne vært veldig gøy å prøve ut skikkelig.

Mvh Truls

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har fisket en god del "tørt" i sjøen, både med enkle imitasjoner av landinsekter, større muddlere og poppere. Det er et til tider svært effektivt fiske!

Særlig med popper, og det er flere varianter som fisker bra :)

 

Vanlige tørrfluer fisker bra på vakende fisk, og jeg tenker på samme måte som i stille ferskvann, det er jo samme fisken. 

Men som oftest så bryter sjøørreten og andre saltvanns fisk overflaten, i jakt på reker og særlig småfisk. Da fisker ikke en vanlig tørrflue særlig bra, og blir som regel refusert.

 

Jagende fisk kan være vanskelig når den har svært mange naturlige byttedyr tilgjengelig. En popper har vært det som har gitt meg mest på slike dager. Jeg har brukt min egen Thai Popper mest, og har til og med fått flyndre på den!

Tankegangen min har vært, siden det er så mange byttefisk, så må jeg tiltrekke litt oppmerksomhet, og en vanlig streamer under vann gir ofte ikke helt den uttellingen man håper på. Jeg snudde en gang en håpløs dag, til en super dag, bare ved å bytte til en popper. Sjøørret, havabbor, makrell og horngjel tar som bare det på en overflateflue. Ofte kan de sette etter fluen fra en avstand på flere meter, det kan være helt rått, til tider :D

 

Mitt erfaring og mening er at vi bruker disse fluene alt for lite :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende info!

Popperen din, hvor stor er den egentlig.

Det jeg så han fisket med var noen små sorte fluer som hoppet bortover vannflata under inntrekk, og det var stadig fisk etter.

Virket som et veldig artig fiske, som burde prøves, og en måte å variere på!

Lyst til å teste ut dette litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15-20 år siden, fisket vi etter sjøørret i sjøen. Dette var et fiske vi stort sett bedrev etter jobb altså på kveldstid. På blikkstille kvelder på fjorden, fisket vi ofte med store SC på flyteliner. Dette fisket var vanvittig spennende, og gav ofte noen heftige situasjoner. 

Eller, så var børstemark med flyte elementer relativt heftig, under rette tidene....

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være en rolig overflate, det er bare en fordel om det er en del vind :)

Ikke på natten da. liker det best helt stille da.

 

Ja så lenge det er overflateaktivitet så kan man få fisk på "tørt", man må bare kaste det man måtte ha av "fordommer" å prøve!

Hadde ikke jeg satt på en popper den gangen for noen år siden, så hadde det bare vært nok en blanke tur. Men det ble det jo ikke og erfaringen sitter. Så nå ser jeg bare frem til lignende scenario ;)

 

I utgangspunktet så er det ikke fair å teste en popper når ingenting annet funker, mest sannsynlig så vil ikke noe annet funke heller da.

Men om det er vak og eller jagende fisk, så bør den ligge løst i boksen ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må prøves. 

Gøy å lære seg noe nytt også. Fluefiske oppå det salte vannet er jeg helt nybegynner på, så her er det bare å ta til seg lærdom.

Takk for ideer og erfaringer dere deler!

Det er jo artig å kunne lære seg noe nytt selv etter mange år langs kysten. Nye teknikker og nye situasjoner som må takles. Ikke rart fluefiske langs kysten fascinerer som det gjør.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystfiske er akkurat så kjedelig eller moro som man gjør det til selv ;)

Og det er lite som er kulere enn å kaste en popper ut i en flokk med jagende fisk, uansett hva det er :D

Veldig enig med deg! For min del er det ingen ting som kommer i nærheten engang av det å fiske langs kysten.

'Tørt' må prøves!

Takk for masse god info og inspirasjon til å prøve noe nytt!

Mvh Truls

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...