Gå til innhold

Midizonker variant


Robban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:
En meget velprøvd flue. Jeg lager denne i flere størrelser. Mini og midi. Her er en versjon som er midi, ca 5- 6 cm. De i mini (3cm) fisker jeg som regel med flytesnøre og 4'r stanga mi. Litt sånn flua vi sveiper over grunna rett før vi pakker sammen.
Denne varianten her går jeg ofte litt dypere med.
Dedikert streamerfiske med synkeliner er meget effektivt i både elv og stillevann.
Et par liner som kan anbefales til dette er S.A Streamer express 150 grain / Teeny T Nymph 130 grain. Disse passer meget bra til en medium fast 5' stang.
Velger du en 6'r så kan WF 6 Airflo 40 + Extreme/easy Distance flyt/synk 5 anbefales.*
Felles for disse synklinene er at du har en lang synkeklump 8-10 meter synkedel, og flyt skyteline.
Snørevalg er jo selvfølgelig et valg utifra hvor man også fisker og når.
I stillevann feks fra belly hvor man fisker mot land bruker jeg som oftest konsekvent synkeliner. Tusler man langs land så er flyt og eller et sinktip ideelt. Har gode erfaringer  med 4 cast flyt/synk 1.
Har man problemer med å skaffe de nevnte liner over så kan 4 cast flyt/synk 5 med 5' fast sink polyleader være et meget godt alternativ.
Små raske inntrekk er ofte giftig , men som med alt, variasjon er viktig.
Og den funker godt som en kutlingversjon til sjø-ørreten :)

 

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen?db=1&flyid=330

Hilsen
Robban
(laget automatisk av Fluedatabasen)

330.jpg

Endret av Robban
  • Lik 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det T. Lunde  :) 

Fargevalg her er jo seff ingen fasitt heller , men denne varianten har funket godt. 

Av andre farger som jeg synes funker fint i sånne fluer  på kroppen så har du disse , gjerne da uten det røde triggerpunktet. 

Jeg rappa disse kjapt fra nettet , sorry

 

post-925-0-48113800-1418415685_thumb.jpg

post-925-0-39664700-1418415696_thumb.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig,og seff nydelig bundet,som vanlig,robban. aaapplaus

Har fått bra på zonkere i år(derfor spørsmålet tidligere i år) 8) ,med flotte fisk på Island,men også i Ekso har det blitt noen virkelige bra kubber,og fortommsbrudd(man ryker ikke fisk ! :P  ).

Noe jeg har gjort,er å binde inn et tungstenhode på¨3-3,5mm bak øyet.Dette gir en jiggete gange,flua "svømmer" nedover i synkefasen(årets største i Ekso,tok i synkefasen).Binder og noen bitte små minizonkere på vanlig # 10'er,også med tungsten,fisker meget godt,og fanger forbausende fin fisk. :) Disse er enkle:Ikke øyne,strips,innbundet med kobbertråd,kropp av litt tinselchenille el. pearl floss,litt kanindubbing mellom tungsten og kropp,ferdig. :-*

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du skrev nå er notert og lagret på hardisk, thx  <<l 
I minizonker  så binder jeg disse også med tungsten slik Rune Stokkefjært engang så flott presenterte oss for lenge siden. Og ja disse funker godt på selv 4'r stang som jeg ofte bruker disse minste minizonkera på. Tmc Sp 2499 spbl
På flyteline så liker jeg veldig godt det du beskriver over her med feks tungsten hodet,  jiggffekten. På flyteline føler jeg ofte at den effekten virker bedre en på feks synkeliner. Jeg vet dette blir sært , men det er nå engang sånn jeg tenker.

Med flyt så trekker du noe opp og derav jiggeffekten. Med synk så trekker du det mere bare rett gjennom vannlaget og derfor en annen gange i vannet. 
Grunnen til at jeg sier det er at en synk 5-7 synker nesten like fort som selve flua med så liten vekt, effekten av fortynget flue er ikke helt  lik som med feks flyt. og pausene mellom intrekk heller ikke lik.  Skal jeg oppnå den samme effekten med en synkende line og en streamer med jiggeffekt (tung) så må jeg opp i klasse 7 som streamerstang for å kompensere synk + jiggeffekt,  og da blir det ikke like interresant for meg etter innlandsørret. Trekker vi bort andre land og noen unntak så er det jo en annen snittstr på fisken her hjemme, derav mitt valg av 5'r og tanker om å optimalisere mitt streamer fiske rundt det.
Ja nå babler jeg ivei som vanlig og det er slett ikke sikkert mine tanker er rett, og ikke minst riktig formidlet , men det ble noen skriblerier ihvertfall og tanker rundt dette :)
Yepp har tatt en øl  og alt blir bare tull  ;) ;)  he he he he 
Skål willy  cccheers
 

 

Endret av Robban
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt mønster Robert. Og som vanlig, så sitter bindeteknikken på høyde med det aller beste fra utlandet. Et godt flue mønster, samt en dedikert og utfyllende beskrivelse av flere måter å fiske dette mønsteret taktiskt riktig, er uvurderlig innfo i forhold til vinterens fluebinding og neste sesongs forberedelser. Mottatt og notert med stor entusiasme og takk :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lider jo som vanlig av kledelig beskjedenhet når du har tatt deg en øl,robban. ttongue

Men,jeg har sett fluene du binder,og jeg har sett at du har fisket noen av dem og.Du trenger ikke være så beskjeden vettu. B)

Sjøl er jeg novise når det gjelder zonkerfiske,men finner det spennende,så du må nok selv fastsette hva som er "rett,eller ikke". :rolleyes:

Og, hva fankern er rett ?

Har da jammen mange ganger nok opplevd at ting som har vært "rett",kanskje tilogmed i flere dager,endrer seg selv om alt annet ser likt ut.Eller at en forflytning på noen hundre meter i ei elv,gjør at det jeg brukte der,ikke funker her. :-X

Eller,som i Ekso,i høst.Hadde fisket veldig bra med nevnte minizonkere i lang tid.Fisken vaket sporadisk,men fikk jeg zonkern noenlunde i nærheten tok de ofte. <<l Og,fisket på antatte standplasser funket også bra.Men,så,en søndag,fisken vaket noe mer,men minizonkerne ville de ikke ha lengre........ :(  Vel,fisken vakte jo,og løsningen var heldigvis i naboboksen.Bittesmå cdc-mygg gjorde susen. laugh 

 

Zonkerfisken fra Ekso ligger forøvrig på video på siste side i Ekso-tråden.Rask sammenrasket,kommer vel en redigert utgave etterhvert. Fisket med firerstang og GL Coastal slow int.#5. Flua dykker med den lina og,den synker fortere enn lina,og da får du samme effekten også et stykke nedi vannet. ;)  Nappet var elektrisk. laugh  Skal huske det med flyteline.....i Norge. <<l 

Endret av Rodswinger
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten artig humor sak her Willy  :D 
Har bundet noen runder med sånne zonkere til flere grupper som har vært på Island og fisket et par år nå.
Lagde en sånn liten tulleting til en gruppe ifjor . Bildet snakker for seg selv . 
Etter litt tregt fiske så ble omsider glasset knust en senkveld og fluene fanget vistnok bra dagen etter. ;D  ;D  ;D  ;D  

Disse fargene virker vist bra der oppe, spesielt den brune. Den fanget bra når jeg var oppi der for noen år siden. 
Her var det ikke plass til tungsten pga mothaken så her legger jeg på litt 0.15 rund bly på undersiden av kroken ved øyet. 3 stk. 
Øynene dekker jo det det bygger uansett <<l  <<l 



post-925-0-08370200-1419009549_thumb.jpg
 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok disse kan funke på øy,ja. <<l Var brun den jeg fikk på vaffal,selv om jeg hadde inntrykk av at det ble tatt på endel varianter.Vet at Jonny tok på helt rosa........ :blink:

Mothake kan jo klemmes ned,og da går det stort sett greit å tre på hodet,hvis det ønskes.Går også an å prøve med slotted bead hvis ikke mothaken er for stor.

Er'e ikke C&R på Island for det meste ?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er bundet på en krok jeg liker godt. Daiichi 2450 str 6. Egentlig en enkelkrok til laks tube. (trur jeg)
Har knekt nok andre kroker på disse fluene på stor fisk, derav valg denne kroken. Denne er desverre formet slik at det ikke hjelper å klemme ned mothaken pga bøyen. Ja du får på et tungsten(slotted), men da en str som tar for stor plass iforhold til resten av flua.
 
C&r eller ikke, så går det jo fortsatt ann å sette tilbake fisk som er tatt på krok med mothake, eller gjør det ikke det lenger ?. 
Jeg klarer det utmerket og har et ganske stort bildearkiv på fisk fanget både 3-4 ganger uten at det virker som de har tatt skade av det  <<l  <<l 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he Willy var ikke sånn ment mmmakeout . Og har nippa ned noe billig argentinsk vin, kanskje ikke det samme, men alikavel <<l .
Jeg har dessverre ikke all positiv erfaring med de  mothakeløse. Jeg har dessverre for liten fisketid, og når jeg først fanger så synes jeg det er greit med et bilde og litt skryt. Det er en ærlig mening og dessverre noe som er påkrevd idag. Jeg har mistet mye fisk på mothakeløs og når vi først er inne på denne diskusjonen så kommer det jo mye av at man ikke har tilgang på mothakeløs som funker slik man har tiltenkt. 
Jeg må samtidig , mens vi er inne på det, i all beskjedenhet si at hvordan man behandler fisken etter at den landet har mer å si enn mothake eller ikke (litt beskjeden?) .
Jeg trur mye av debatten ligger der den dag idag  og noe som er oppkonstruert av konkurransefiske(beklager, ikke kritikk) for effektivitet når det gjelder å prikke mest fisk(effektivitet) . Jeg er gift og har unger, jeg prøver å få ting til å klaffe etter beste evne, og som skrevet tidligere jeg har lite tid og de få fine fisker jeg får har jeg lyst til å få på minnebrikka.  Jeg har bare lyst til å lande den drømmefisken og det føler jeg at jeg fortsatt gjør best med mothake, jeg har opplevd ofte motsatt.

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tulla jeg og,så for å bli litt seriøs,tok jeg en øl. ;D

Har i stor grad(selvfølgelig ikke uten påvirkning av nevnte konkuransefiskere)gått over til mothakeløst,der jeg finner det formålstjenlig.

Mange av dem synes jeg kroker bedre en de med.

Også får jeg vel si,som da Han Sjølvaste spurte om erfaringer med mothakeløst,at : Sjelden noe problem med stor fisk,men de små......spreller noe jævlig..... oooops

For meg har ikke dette noe med effektivitet å gjøre,mer det at det stadig kommer ønske om å fiske mothakeløst pga. gjenutsetting(bla. Rena).

Konkuransefiske er ingenting for meg,så langt,selv om jeg synes det kan virke både spennende og lærerikt,for det tror jeg det kan være. :)

 

Her er forresten zonkerfisken fra Ekso : 

Endret av Rodswinger
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Fisken er en såkalt "halv fisk" på gode 1,7. (Man får nye standarer når det blir tatt endel fisk rundt 3,5  <<l )

Men,denne kom etter at jeg først dro zonker'n i "veggen" litt høyere opp.Virvelen fortalte om "noe" som antakelig begynte på et par kilo.Noe seinere dro jeg igjen til på "noe",sto med litt løssnøre i gresset,og måtte holde litt igjen på første laange.Så den stakk av med seieren....og zonker'n. ;D

 

Opplevelsesrik dag i Hølen. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...