Gå til innhold

Fly Casting Essentials


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Denne snutten og hele videon forsåvidt er veldig fin. Carl virker dyktig og legger ting frem på en fin måte.

 

Jeg har et spørsmål jeg like så greit kan slenge ut her. Vurderte å lage en egen tråd på det, men siden videoen inneholder korte øyeblikk med det jeg lurer på passer det bra. 

I et par av sekvensene her når han kaster med den ordentlige stanga setter han så utrolig trange og fine bukter. Det i seg selv er jo greit nok, men det er så skarpt at bukta former seg som en trekant, litt som dette >. Jeg har vel hørt at det kalles "rottesnute" eller noe sånt. 

Noen som kan forklare hva som skal til for å sette en slik bukt? Ønsker å lære meg det og generelt bli en bedre kaster. Hadde satt pris på alle svar rundt dette. Om det kan forklares med ord eller om det finnes noe videoer på det. 

 

Jeg klarer å sette trangere bukter, men de blir ikke så pointy og spisse om dere skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen som kan forklare hva som skal til for å sette en slik bukt? Ønsker å lære meg det og generelt bli en bedre kaster. Hadde satt pris på alle svar rundt dette. Om det kan forklares med ord eller om det finnes noe videoer på det. 

 

 

 

Jeg er ikke sikker på at det er noe å trakte etter i praktisk fiske, da man lettere kontrollerer nedlegget med en litt åpnere bukt.  Når det er sagt skal du kaste veldig korrekt for å oppnå en rottesnute.  Jevn aksellerasjon, rett linje og en stopp som er satt tidlig nok til at spissen ikke begynner å peke nedover igjen.  For mitt vedkommende er et slik stopptidspunkt litt tidlig, da det innebærer at snøret skytes ut litt for høyt.  En måte å bøte på dette er å vinkle stanga litt.  I tillegg bør du avspenne stanga umiddelbart etter stoppen for sikre at tuppen ikke pulserer frem og tilbake etter stoppen.  Det er litt tricky, da man som regel klemmer fast i stoppen.  Ideelt sett skal du klemme i bevegelsen, og slippe opp i stoppene.  Sist, men ikke minst, må du ha litt fart på snøret, så et godt dobbelttrekk er også viktig.  Som sagt - det kan være artig å øve på, men en rund bukt (ikke åpen, men rund) egner seg bedre for presentasjonskast enn en rottesnute.  Ved lange kast i vind kan en rottesnute være bra.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så det bunner ned til jevn aksellerasjon, rett linje og tildig stopp med høy line hastighet. Når stoppet er satt tydelig må stanga "dø ut". Altså f.eks stopp og så drift..?

 

Ser hva du mener, men av og til så blir man så gira når man ser andre klare ting at det motiverer til å selv klare om det så bare er for å beherske teknikker. Tror man også blir en bedre kaster totalt sett om man kan og forstår flere aspekter ved kasting totalt sett.

 

Fisker egentlig mest i sjø også så der passer det ofte mtp vind. Det er vel kanskje ikke like vanlig eller nødvendig ved en delikat tørrfluepresentasjon.

Kasting er jo veldig gøy og når man får til ting man prøver å få til :D.

 

Får eksperimentere og trene litt så finner man vel ut av ting etter hvert. Det slår meg som litt pirk å lære det så krever kanskje litt tålmodighet, hehe.

 

Flere her som bruker det ofte i praktisk fiske eller er det mest en show off greie som gjør seg på film? ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg glemte å nevne.  Mange bruker håndledd, og slår over rett før stoppen.  I bakkastet faller det for mange naturlig å holde håndleddet stivt inntil overslaget.  I siste fremkaste derimot vil det være vanskeligere å følge samme bevegelse - man er ivrigere, legger inn litt mer kraft, og begynner å bevege håndleddet tidligere. Bare prøv i sofaen. Det betyr større risiko for en buet lineføring og mer åpne bukter. En god øvelse er å forsøke å bevege albuespissen fremover, og holde den først i frembevegelsen, inntil man slår over. Det er ikke så lett dersom man har innøvd noe annet, men det gir en rettere lineføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrykket"Man lærer så lenge man lever" gjelder i allfall for meg.

Hva jeg trodde var riktig for 10 eller 20 år siden er ikke riktig idag.

Buktene Fredrik snakker om kalles V-bukter.

(Rottesnuter og "Dolphing Nose" bukter er ikke det samme,selv om de

så klart til en viss grad kan være spisse.)

Min mening om det er at alle bukter starter runde,og utvikles etterhvert.

De blir spissere etterhvert.(Aerodynamikk)

(Å vinkle stanga er egentlig bare litt juks,og et synsbedrag,men tøfft å se på. ;D )

Gutta på Sexyloops har et uttrykk som heter "Morphing Loop"som direkte

oversatt betyr noe sånt som forandring,omdanning,endring....

Når jeg får V-bukter bruker jeg en stiv stang,lett snøre,stikker,og prøver å sette

høy fart på snøret.Jeg vinkler stanga også,så jeg jukser.

Her er et klipp som viser utviklingen av bukta som starter rund,men får metamorfose.

(Jeg antar at Morphing er en forkortelse av Metamorphose?)

Sjekk ut den første bukta og se hvordan den utvikler seg.

Tom.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...