Gå til innhold

Sjøørret På Vinteren


sgtpetter

Anbefalte innlegg

Hei. Er ganske fersk på sjøørretfiske og lurer på om noen av dere ringrever kan hjelpe meg litt igang.

Jeg har en sekserstang med både flyt og fast intermediate og lurer litt på hvordan jeg best bør gå fram for å ha sjans til å få sjøørret på vinteren.

Hva slags steder bør jeg fiske på vinterstid? Bunnforhold etc?

Hvordan er sjansene for å få fisk når det er kulde?

Hva slags fluer funker best om vinteren?

Fins det ok plasser rundt Oslo på vinteren?

Håper på konstruktive svar.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å gi deg et svar.

Sjansene er gode for å få fisk, spesielt om det er en grad eller to i vannet. Blir det kuldegrader kan det bli mer vrient.

Jeg fisker mye bukter, viker og sund om vintern, helst liker jeg om disse er plassert som en liten avstikker fra åpen kyst.

Gjerne litt strøm i vannet.

Fisker jeg åpen kyst kan det være bra om du finner et parti med dybde på begge sider av større undervannsskjær f.eks. Da vil varmere vann fra dypet bli presset opp av tidevannet.

Er det skikkelig kaldt i vannet, så kan fralandsvind være bra da dette skyver med seg overflatevann som erstattes av vann fra dypere. Altså varmere.

Finner du steder som er litt varmere enn omgivelsene rundt, så oppsøker gjerne ørreten disse stedene.

Brakkvann holder ofte fisk, men der kan det være mye småfisk og utgytt fisk. Hvis det er tilfelle så bør man finne et annet sted.

Av fluer så har vi diskutert det en del i tråden som nevnes i det siste. Typisk vintermat er reker, lopper, kutlinger og slikt, samt en og annen småfisk/sild.

Varier mellom naturlige farger og knæsje farger, ulike størrelser på fluer, og prøv forskjellige inntrekk. Inntrekk er viktig!!

Prøv deg frem fra helt sakte, til superfort (du greier ikke å trekke fra en ørret.). Prøv med aggressive rykk med varierende pauser.

Kort fortalt, prøv deg frem og varier til du finner noe som funker.

Varier også hvor dypt du fisker.

En siste ting jeg vil anbefale er å bevege deg mye. Oppsøk forskjellige biotoper. Varierende biotoper er ofte bra. Har du en ensartet biotop over et område, så er ofte overgangen til en ny type biotop et fristende sted for meg å prøve. Ytterkanter av strender, og overganger fra bukt til åpen sjø osv.

Jeg mener det er bedre å snakke om typen biotop man foretrekker enn om konkrete steder.

Jeg synes ikke man skal diskutere stedsnavn og konkrete plasser, så hold navnene for dere selv. Synes jeg.

Dette kan vi diskutere litt nærmere når vi møter likesinnede på vår ferd langs kysten. Gjerne over en kaffekopp ved bålet.

Håper du finner litt nytte i dette.

Ellers er det ikke noe dårlig råd å ta en titt i tråden under...

Og forresten, velkommen til forumet!

Mvh Truls

Endret av THJ
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du så er jeg nybegynner. Kjøpte meg et nybegynner/starter sett og bare satt i gang. 

Har sitte og lest sider opp og ned og spurt på forum om ting jeg lurer på.

 

Mange her inne med enorm erfaring som virkelig svarer på de dummeste spørsmål, så det er helt fantastisk.

 

Har bare prøvd meg med egentlig billig utstyr og prøvd meg frem, vært ute 3 turer og fått 2 fisk. Så er nok litt heldig kanskje.

Vil anbefale deg å lese, lese, lese og lese litt mer og spør andre.

 

Er gøy og høre andres erfaringer og plasser, men morro og prøve å finne sine egne plasser også.

 

Bruk tid og skitt fiske! 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på utstyret har heldigvis, stort sett, veldig lite eller ingen ting med resultatet å gjøre.

Lurt å øve litt kasting i starten, så man slipper å plunde for mye på tur. Lurt å lese mye, om fiskens biologi, biotoper osv.

Og så prøve seg frem uten å bli for låst til det man har lest. Prøv deg frem, og varier. Både på plasser, biotoper, fluer og inntrekk.

Etter hvert begynner man å gjøre seg egne erfaringer, og utforske steder man tror kan være bra.

Så diskuterer man med likesinnede, lærer flere metoder, og fletter det inn i egne erfaringer gjort, så blir man mer og mer trygg på at man gjør rett.

Og fisker man med selvtillit, så tror jeg man har lettere for å lykkes. Eller kanskje man gleder seg over mye annet ved turen enn å lykkes med fangsten.

Var utrolig artig å sitte å se på ørreten gikk og sipvaket på grunna på kvelden sist helg. Fisken var ekstremt var og lett å skremme, så jeg kastet ikke på alt for mange. Det var ikke en krusning på vannet. Et flott sted, fred og ro. Det var rett og slett bra å bare være til stede, og bare være.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye god informasjon! Jeg fikk til og med PM med utrolig gode tips. Tusen takk!

Godt at det finnes erfarne folk som er villige til å dele på kunnskapen. Da skal jeg forsøke meg litt, men skjønner at vanntemperaturen i overflaten bør være på en noen plussgrader, før det er noen vits, eller?

I den lange sjøørret-tråden er det en av dere som skrev at han/hun hadde gitt opp vinterfiske etter flere sesonger med dårlig fangst. Jeg fikk inntrykk av at vedkommende også var svært erfaren, men at sjansene for å få ørret på vinteren er minimale, sammenlignet med sommeren. Tolker jeg dette riktig?

En annen ting jeg fremdeles lurer på er om sommerplassene også er gode vinterplasser? Jeg leste et sted her at lys bunn, leopardbunn, eller hva det var, ikke var bra om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye god informasjon! Jeg fikk til og med PM med utrolig gode tips. Tusen takk!

Godt at det finnes erfarne folk som er villige til å dele på kunnskapen. Da skal jeg forsøke meg litt, men skjønner at vanntemperaturen i overflaten bør være på en noen plussgrader, før det er noen vits, eller?

 

I den lange sjøørret-tråden er det en av dere som skrev at han/hun hadde gitt opp vinterfiske etter flere sesonger med dårlig fangst. Jeg fikk inntrykk av at vedkommende også var svært erfaren, men at sjansene for å få ørret på vinteren er minimale, sammenlignet med sommeren. Tolker jeg dette riktig?

 

En annen ting jeg fremdeles lurer på er om sommerplassene også er gode vinterplasser? Jeg leste et sted her at lys bunn, leopardbunn, eller hva det var, ikke var bra om vinteren.

Er vits å prøve seg selv om det ikke er veldig varmt, er store lokale forskjeller i temperaturen i vannet. og det er bedre å fiske av ett område kjapt enn å bruke tid på å måle tempen der ;)

Bruk øynene aktivt og se etter tegn, vak, følgefisk eller byttedyr.

 

Er lett å gi opp på vinteren, rett og slett fordi man må ha litt mere "flaks" . Huggperioder er kortere og ferre enn seinere på våren. Har man ikke da tid til å være ute mye vil det rett og slett gi endel bomturer.

Kunsten er å glede seg likevel, fyre bål, nyte det spesielle lyste og ikke minst fraværet av båter.

 

Selvsagt kan sommerplasser gi fisk på vinteren også, sålenge faktorer stemmer. Har grunne vårplasser dyp med varmt vann like ved kan rett vind gjøre dem heite nå på denne tiden også. Nå om dagen med mye blaut snø øke vannføring i bekker og gi veldig kaldt vann rundt dem.

 

Ellers les inlegget til THJ lengre ned her igjen, det er nært fasiten :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk fisken innerst i kilene, er her fisken gjerne søker føden nå. Huggperiodene er ofte korte men intense, trur fisken oppholder seg dypere når den ikke søker føde. Mudderflats med ferskvannstilsig er ofte føderikt, og fisken vil søke seg hit. Strøm er mindre viktig vinterstid er min erfaring

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hi Petter,

 

Oslofjord is very good for trout and salmon fishing.

 

The fish goes on top in winter too, intermeddiate is perfect.. I catch fish in Oslofjord from 3 to 4 kilos fish about 2 weeks ago,-5 degrees, they are surfacing from the top..and most of my seatrouts these winter was taken when they surface on top ( not a dry fly, but a fly that sinks slowly)..If you go on about a meter deep you have more chance on winter. . I even catch trout, torske and lyr in -11 ( trout and lyr surfacing on top, torske is by sightfishing). There is more chances in shallow water than in deep water on a fly, and it is easier to find a fish.theres more food on shallow than in deep for the fish. If theres one, theres possible many friends more, or a mother and father :) 

 

Orange and pink flies is great.Retrieve about 1.5 seconds interval works best for me..Sunrise, middle of the day and sunset..

 

 I hope this helps.. Good luck to you and wish you best in fishing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...