Gå til innhold

Tips Til Gode Sjøørretsnører


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Leter etter det optimale sjøørretsnøret (om det finnes?) Er først og fremst på jakt etter et intermediatesnøre til min Sage Method #6 i tillegg til synkesnører (synk 5-6) til samme stang og til Loop Opti Coast #7.

Intermediate: Har «slitt» ut et Guideline Coastal i fast intermediate #6. Godt fornøyd med snøret, så spørsmålet er egentlig om skal jeg kjøpe et nytt snøre av samme slag, eller om det finnes noen hvassere der ute? Det ultimate intermediatesnøret er kanskje et glassnøre, men uten minne selv i kaldt vann.

Synkesnøre: Her har jeg enda til gode å finne et snøre som ikke blir korketrekker i den kalde årstiden.

Kaster 99 % overhåndskast med små og større fluer i vindstille og i med- og motvind. Trenger noen ganger å «pælme» en brislingimitasjon langt og andre ganger å presentere ei loppe fint på korte distanser.

Forslag til gode, velprøvde intermediate- og synkesnører mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg bytta ut ridge delta clear med costal:) men du får mye for pengene med ridge lina

Smak og behag:) Hvis man ikke er en ekstremt god kaster som håndterer fortommer på 20 fot men må holde seg til nifotere, kan det være en fordel med ei glassline som er mindre synlig i vannet. Bare en teori...

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen rimelig line er sa professional serien (tidligere wet cel). Synes denne fungerer veldig bra.

Holder seg god om vinteren, lik synkegrad på hele lengden, og en fin tapering.

Liker også snowbee xs hoover. Tåler mye overheng, og henger så vidt under overflaten.

Men som sagt over her, mye smak og behag.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 fots fortommer er ofte en stor fordel i sjøen, som i stille vann ellers ;) Jeg har ca to stanglengder som standard 16-18 fot.

Av liner så faller mitt valg av glassline på Cortland camo. Jeg bruker ikke Coastal til noe av mitt fiske. SA stillwater er også fortsatt en god line. Jeg velger kun liner som synker unisont. Sinktip gir dårlig kontakt med flua og avfiskingen, mener jeg. Andre liner jeg bruker mye er saltwater int lina fra Wulff, og der er det mange gode liner å teste ut som også er svært slitesterke. Triangel taperingen på disse saltvannslinene gjør at de vender over hva det skal være, selv svært lange fortommer og de har en annen veldig viktig egenskap. De er utrolig stabile i vind, de er de eneste linene jeg bruker når vinden kommer over 15 sek\m :)

Wulff har også fine hurtig synk liner.

 

Jeg bruker også en del Scierra, i synk 3 og 4. Det er også viktig å ha en slik line med seg, da den ikke bare lar deg variere fisket mye mer, men de er også svært gode valg i mye vind. Særlig om vinden kommer rett i mot. Den tynne diameteren på hurtigsynk linene kombinert med høy egenvekt gjør at de skjærer vind svært godt.

Sommerstid så fisker jeg neste kun synk 4 liner, ikke fordi jeg fisker så dypt men jeg får mer fisk på en flue som trekkes inn på et jevnere lag i vannet. Også kommer man jo ikke unna allsidigheten. 

 

Ja ja, det var nå mine meninger og preferanser da :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...