Gå til innhold

Snellefestehelios Orvis Helio


ronran

Anbefalte innlegg

Hei, har kikket på og prøvd Orvis Helio one. Kjentes ut som en kjempbra stang, men lurer på om noen har erfaring med snellefeste. Kun to ringer som tres innpå snella, de skrus ikke fast. Sitter dette over tid? Hvordan fungerer denne løsningen?

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Helios stenger av første utgaven,eller one som du sier. Men disse har ikke det snellefestet...disse har gull-eloksert snellefeste med skrugjenger/ringer. Er det kanskje byttet snellefeste på den stangen du har?

Disse snellefestene er ikke pene,altfor glorete etter min smak,så har faktisk vurdert å bytte.

Er ikke noe problem med glideringer som du har,om  det ellers er kork eller treverk :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Helios stenger av første utgaven,eller one som du sier. Men disse har ikke det snellefestet...disse har gull-eloksert snellefeste med skrugjenger/ringer. Er det kanskje byttet snellefeste på den stangen du har?

Disse snellefestene er ikke pene,altfor glorete etter min smak,så har faktisk vurdert å bytte.

Liker heller ikke disse glorete snellefestene på Helios-stengene, og vurderer selv å bytte ut på mine stenger . . . Siden kork-kvaliteten er dårligere enn på selv de billigste korea-stengene jeg har hatt, så har jeg lyst til å bytte ut håndtaket også. Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har / har hatt glidering(er) både på stang med tre og kork. Ikke problemer med snelle som sitter. Det viktigste med kork er at den er fast i snellefeste. Dvs. korken sitter limt rett på stanga (tykkest mulig under snellefoten). Stanga med tre snellefeste og glidering har jeg enda. Bygde den tidlig på 80 tallet. Brukte den i 15 år før jeg hadde anledning å kjøpe ny #5 stang.

Stanga med glideringer på kork, 7`6" #4 St. Croix, bygde jeg ~1990. Benyttet Orvis som forbilde. Likte den burgunderrøde surringen som gikk 2 - 3 cm oppover håndtaket.

 

St. Croix emnet kjøpte jeg hos Aktiv Fritid av en flittig innlegger her på ffs

Endret av hansjr
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke disse glorete snellefestene på Helios-stengene, og vurderer selv å bytte ut på mine stenger . . . Siden kork-kvaliteten er dårligere enn på selv de billigste korea-stengene jeg har hatt, så har jeg lyst til å bytte ut håndtaket også.

 

Tenkt akkurat det samme.....begynt å se litt etter både snellefester og håndtak som kan passe. De originale snellefestene passer ikke sammen med noe av sneller synes jeg. Penere med noe av treverk og sort eller alu-snellefeste...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt akkurat det samme.....begynt å se litt etter både snellefester og håndtak som kan passe. De originale snellefestene passer ikke sammen med noe av sneller synes jeg. Penere med noe av treverk og sort eller alu-snellefeste...

He-he . . . Det er akkurat hva jeg har gjort i dag ;-)

Bestilte både snellefester og korkhåndtak herfra, hvor de har bra utvalg : http://www.mudhole.com/Rod-Building/Fly-Rod-Reel-Seats

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja :-))  

Takk for linken <<l  Her må det studeres... he he..

Regner med både snellefester og ferdige håndtak er boret opp slik at de bare krever evt. mindre tilpasninger...

Mye å velge i !

Håper gammelt snellefeste og kork lar seg løsne ved hjelp av varmt vann... :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt ferdig tilpassede håndtak og snellefester, som bare er å sette sammen. Må muligens pusse ut litt kork for å få den ltt stramt på klingen.

Kok opp en kjele med vann, putt stanga nedi, og la det koke fem min. Så kan man dra det forsiktig av med en tang.

Ikke alle typer epoxy er like enkle. Noen krever mer varme enn andre.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja :-))  

Takk for linken <<l  Her må det studeres... he he..

Regner med både snellefester og ferdige håndtak er boret opp slik at de bare krever evt. mindre tilpasninger...

Mye å velge i !

Håper gammelt snellefeste og kork lar seg løsne ved hjelp av varmt vann... :ph34r:

Treinnleggene i snellefestene bør ha litt romsligere boring enn stangemnet, og da har jeg brukt å surre litt maskeringstape rundt stangemnet (surringer med ca en tommes mellomrom) og surrer såpass tykt at snellefestet glir på plass uten særlig motstand.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt ferdig tilpassede håndtak og snellefester, som bare er å sette sammen. Må muligens pusse ut litt kork for å få den ltt stramt på klingen.

Kok opp en kjele med vann, putt stanga nedi, og la det koke fem min. Så kan man dra det forsiktig av med en tang.

Ikke alle typer epoxy er like enkle. Noen krever mer varme enn andre.

Det er epoxy som er anbefalt lim å feste korkhåndtak og snellefeste med ?

Lenge siden jeg har gjort dette nå, så jeg husker ikke i farta . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt 2-komponent. Jeg benytter vannfast / standard trelim, siden jeg har det. Det anbefales lim som løsner i varmt vann. Benyttet trelim på min BiiX + på noen korkhåndtak som er byttet. Fikk kjøpt super kvalitet for noen år siden hos Jarle&Bjørnar.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treinnleggene i snellefestene bør ha litt romsligere boring enn stangemnet, og da har jeg brukt å surre litt maskeringstape rundt stangemnet (surringer med ca en tommes mellomrom) og surrer såpass tykt at snellefestet glir på plass uten særlig motstand.

Helt riktig! Burde spesifisert at jeg mente håndtaket så jeg ikke lager noen misforståelser. Er det tre i snellefestet så bør dette ha litt plass.

Er man på jakt etter å spare vekt, så borer man stort hull i snellefestet og setter inn en skumkjerne som man limer til stangemnet, og snellefestet til denne.

Bruk epoxy. Tokomponent funker utmerket, men kjøp en som har litt lenger arbeidstid enn den vanlige femminutters epoxyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt 2-komponent. Jeg benytter vannfast / standard trelim, siden jeg har det. Det anbefales lim som løsner i varmt vann. Benyttet trelim på min BiiX + på noen korkhåndtak som er byttet. Fikk kjøpt super kvalitet for noen år siden hos Jarle&Bjørnar.

Bruker du trelim på både korkhåndtak og snellefeste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, benyttet trelim både til kork og snellefeste. Prøvde en gang aquashure. Det var den gang Orvis? reklamerte med "gummi" under håndtaket for flex. Det ga ikke ønsket effekt. Ble litt løst og rart.

 

Dere andre som bygger stenger. Legger dere lim kun på maskeringsteipen eller fyller dere opp med lim i mellomrommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lim på maskeringstapen, den er kun for å holde ting sentrert. Epoxyen må ha kontakt med snellefeste og klingen direkte.

Jeg bruker tape kun når det er lite rom. Til større utforinger så bruker jeg skumkjerne eller en annen form for utforing for å spare vekt, men for all del tape er absolutt brukbart der også.

Jeg har ikke troen på trelim, men har ikke brukt det så kan ikke påstå at det ikke holder. Men jeg er skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...