Gå til innhold

Nå begynner sitringen og forventningene


GuruFisker (Skævvens)

Anbefalte innlegg

Det er vårtegn ute. Faktisk 12+ i veggen her nå. Tvangstankene rundt turer

og fluefiske trenger seg på, voldsomt. Minnene fra i fjor, drømmene for denne sesongen.

Jeg har allerede begynt med å rote i utstyret mitt. Sjekker om alt er i orden. Om det er noe

jeg har glemt.

 

Er det flere som har det som meg nå?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje ut som galskap, men jeg tok meg selv i her om dagen, da jeg var på vei fra bilen og inn døra hjemme, at jeg plutselig ble stående midt på gårdsplassen å lytte til den fantastiske lyden av snøen som smeltet og dannet en liten bekk over gårdsplassen og ned i en kum. en sånn klukkelyd. Jeg tror jeg til og med lukket øynene et lite øyeblikk og lot fantasien ta meg med til sommer og klekkende døgnfluer.. 

 

Ja det er tøft å være fluefisker om dagen...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det samme som dere. Ser på fluefiskefilmer, binder fluer og bare lengter!

 

For å tilfredsstille litt av den mentale psyken, så bruker jeg tiden på å vedlikeholde sneller, skure korken på stengene, vaske og smøre snører, gjøre en million produktsøk på nettet, kjøpe en fiskestang, gå på fluefiskemesser, finne nye fluemønstre og fylle/optimalisere boksene.

 

Og ikke minst det å planlegge for sommern. Selv om man gjerne vil dra ut når det er bra, så tillater ikke min kalender det. Derfor sitter jeg å planlegger de lengre turene nå i vinterhalvåret (altså de som er mer enn 2-3 dager). Prøver å få meg en tur på vidda, en eller to i østlandselver og en litt lengre nordover i de svenske skoger. Synes det er hyggelig å sitte med kart og planlegge for eventyr og opplevelser med en fiskekompis!

 

Men joda, fortsatt så sitrer det i hele kroppen. Men snart...!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det godt her også, for to uker siden klarte jeg ikke mere. Har en bitte liten elv nesten utenfor stuevinduet, så tok en tur ned dit. Bare for og prøve, hadde ikke helt trua. Men jaggu satt det på en fin liten tass. Deilig å kjenne bøy i stanga igjen, at den tok på en liten nymfe snakker vi ikke om.

post-3482-0-61661300-1424439470_thumb.jpg

Endret av 1979andre
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vondt, rakt fram vondt, å sitte innomhus og se ut på sola. Det surfes etter utstyr og klær og det drømmes steady. "Livet er et lystbetont hælvete", vil vel være riktig påstand.

 

Det går mot lysere tider også etter kontortid, bålbrennerhenda er klare og huden i nakken min forbereder seg på å bli godt kjent med innholdet i flueboksen fremover. Våryrbonanza! hhhart  fffishing  ppplease

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eliza..... Du har så rett. Godt å få et kvinnelig syn på våre traumer. Si meg, er du gift?

Tar du i mot pasienter? :D  laugh.png' alt=':lol:'>

Jeg har alltid rett iiinnocent

Jeg er gift med naturen og tar kun imot fisk. Med håven (jada, med HÅVEN - aner fare med tanke på nyttesløs pågående tråd vedrørende temaet "håv eller rett-og-slett-røkke-fisken-på-land-så-hodet-løsner-fra-resten-med-påfølgende-idealistisk-release..) fffighting

 

Enda godt det er fint å få et kvinnelig syn på saken.. Det synes meg nevneverdig å påpeke at synet neppe er av kvinnelig genetisk art, mer en fellesnevner når det kommer til varierende mentalthelse når snøen smelter og det våres i omegnen. Just sayin'.. <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodfisking.. Sluk du kaster med? Selv synes jeg timene ute er til for å tas inn, ikke blodgjennomføres.. Men som du sier og jeg ydmykt erkjenner; jeg har ikke filla peiling.

Men hyrdestund, selvsagt! Helt enig i at det bør være pri når fisket er dårlig og bålet brent ned. Kvinnens mentalitet kom til kort her et øyeblikk.. Jeg oppfattet ikke før nå at hyrdestund var en del av opplegget, det er selvsagt derfor brukeren din mangler profilbilde.. Beklager, tok tid, men knakk koden tilslutt

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyways.. Det lir mot vår og vakre dager, kvelder, netter ❤️ Lykken er å rusle i skogen med tuben i sekken, kjenne snuta fylles av duften av Skævv(ens)..

Hehe, tenkte samme tanken..

Er forøvrig glad jeg fisker langs kysten. Er i sesong nå vi. Nå også!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det kystfiske som er selve fluefisket, og det er genialt med tanke på sesong. I år har den vært eksepsjonell, har ikke hatt noen avbrekk i løpet av vinteren. Havbuksevann har jeg fått litt for ofte. Foretrekker å holde vannet på utsiden.

Håper de store blanke er med oss!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyways.. Det lir mot vår og vakre dager, kvelder, netter ❤️ Lykken er å rusle i skogen med tuben i sekken, kjenne snuta fylles av duften av Skævv(ens)..

Langt på vei enig. Men jeg personlig, kan godt klare meg uten lukta av Skævv(ens)....  oooops

Men det gledes over raske steg mot Dry dip og fiffige cdc kreasjoner på tynne fortommer.....  <<l

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tulle nå.  Det er fremdeles vinter, og godt er det.  Om et par uker skal jeg gå over Hardangervidda, og da kommer jeg til å krysse noen av de vannene jeg frister lykken i noen måneder senere.  Jeg skal kikke ned og gi en hilsen mellom skisporene. Mai er måneden hvor stanga skal ut.  Ikke før.  Det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vårtegn ute. Faktisk 12+ i veggen her nå. Tvangstankene rundt turer

og fluefiske trenger seg på, voldsomt. Minnene fra i fjor, drømmene for denne sesongen.

Jeg har allerede begynt med å rote i utstyret mitt. Sjekker om alt er i orden. Om det er noe

jeg har glemt.

 

Er det flere som har det som meg nå?

 

Njæ. Jo, det er veldig vår ute, bortsett fra noen isklumper her og der. Men mars er en vittig liten måned som jeg ikke stoler på. Plutselig er det minusgrader, storm og store snømengder igjen, og dermed flere hundre år til isen går. Vanligvis bør jeg være klar rundt 15 april, og selv om det spirer ute nå, så er fortsatt kroppen innstilt på 15 april (må jo prikke inn toppformen til riktig happening - spise seg opp litt).

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang på veldig mange år, håper jeg faktisk at vinteren varer lenger. Jeg vil gjerne ha minusgrader og snø i minst en måned til. Har blitt lurt ut på et comeback i alpinsirkuset, og blitt

helt hekta igjen.

Dessuten er klekkingene i god-perioden avhengig av at våren kommer til riktig tid, og vannstanden utover sommeren avhengig av at snøen i fjellet ikke blir borte for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann: lykke til på ski og nyt kvikklunsjen! Flotte saker! Forresten, det andre du skriver om er reint pissprat... Fluefiske bedrives gjerne 12 mnd i året, og er definitivt ikke feil på noe vis

 

Jeg tror du blander litt her.  Fluefiske bedrives maks 6 måneder i året.  De andre 6 kan man bruke til litt av hvert, foreksempel SØ-fiske.  Regner med at det er det du sikter til.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis brukt vinteren langs kysten på jakt etter sø. Det er 29 dager igjen til sesongåpning i elven "min" og frem til da blir det å forsette å ture til kysten i helgene. Dette sjøørret fisket har gitt mersmak <<l  Puselabbene er kommet på trærne og det er full vår stemning i heimen. aaapplaus

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...