Gå til innhold

Døgnflue, men kva slags?


Bdale

Anbefalte innlegg

Har observert denne fluga ved fleire anledningar, både denne sesongen og for to år sida. Utfallet har blitt det same kvar gong-->null fisk og masse frustrasjon.

 

Sett den på kveldstid frå 8-9 tida og utover, i tidsrommet frå midten av juni og utover(vertfall då eg har sett den). Plassen eg fiksar er Hafslovatnet på Vestlandet.

 

Har lagt ved eit bilde av fluga.

 

Nokon forslag om kva slags flue det er, og imitasjon som er å få kjøpt/bindebeskrivelse?

 

Takk for svar!:)

 

post-6077-0-76804000-1424552723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lacustris? Vanskelig bilde mtp bakvinger osv. Aestivalis er vel litt mer typisk høstklekker sånn all over, men er vel egentlig jævlig enkel å artsbestemme pga sin størrelse og sitt klekkevis... Svømmenymfer! Ser nesten ut som småfisk i full turbo  :)

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tippet Aestivalis, om det ikke stod Juni i beskrivelsen for når denne sees. Allerede tidlig i Juli, så er Aestivalis`n i full annmars. 

Derfor,vil jeg tro, at vi snakker Siphlonurus Aestivalis og siste dagene i Juni, med helt riktige forhold. Disse klekker ikke åpent, og gir ikke fisket med dun`s noen verdi. Men som spinner og spent spinner, er dette yderst interessant, eller som nymfe selvfølgelig. Som den 3. største døgnfluen, så løfter denne annselig fisk :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To haletråder ikke sant? Er den svær? Kan det være en Siphlonurus aestivalis mon tro? 

 

Eirik

Eg er litt usikker på om det er to eller tre haletråder. Ser kanskje ut som det er ein haletråd som er blitt bretta inn under i mellom dei to som stikk ut. Er stor, nesten skremmande stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tippet Aestivalis, om det ikke stod Juni i beskrivelsen for når denne sees. Allerede tidlig i Juli, så er Aestivalis`n i full annmars. 

Derfor,vil jeg tro, at vi snakker Siphlonurus Aestivalis og siste dagene i Juni, med helt riktige forhold. Disse klekker ikke åpent, og gir ikke fisket med dun`s noen verdi. Men som spinner og spent spinner, er dette yderst interessant, eller som nymfe selvfølgelig. Som den 3. største døgnfluen, så løfter denne annselig fisk :-)

Var lacustris du meinte til å begynne med i innlegget? Alle gongane eg har sett den so har det ikkje vore noko aktivitet før det plutseleg har vore store mengder i lufta.  

 

Ein annan ting eg la merke til var at når eg stod på land såg eg mange fluer i tre og på ein holme, men når eg satt i båt var det veldig vanskelig å skjønne kva den tok. Oppdaga det fort når eg kom i land og såg all insekta(same fluga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest aktuelt å imitere som spinner, spent-spinner og nymfe? Prøvde nymfe utan resultat, men ikkje dei to andre.

 

Fekk eit klart inntrykk når eg stod på land at den tok duns, sida eg fanga mange sånne fluger som var på bilde. Men, vart sikkert rundlurt :(

 

Fann ei sida: http://www.hooked.no/dognfluer/siphlonurus

 

Kva slags imitasjonar er det dykk bruker? Str?

 

Takk for svar! :)

Endret av Bdale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det intr. her for trådstarter er vel ikke om det er aestivalis eller lacustris :rolleyes: 

 

Er det nymfer som speeder i overflaten ser jeg ofte at fisken tar ganske hardt mens spinnere har en helt annen vakform. Hvis du ser litt nøye på vakform tror jeg du fort finner ut om det er spinnere eller nymfer.

 

En kjapp spent:

tmc 102y #12

bindetråd brun

kropp/thorax: finedubbing brun med ørlite svart.

vinger: Z-lon

 

Flua er rask å binde og funker som snus. Lykke til. <<l

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det intr. her for trådstarter er vel ikke om det er aestivalis eller lacustris :rolleyes:

 

Er det nymfer som speeder i overflaten ser jeg ofte at fisken tar ganske hardt mens spinnere har en helt annen vakform. Hvis du ser litt nøye på vakform tror jeg du fort finner ut om det er spinnere eller nymfer.

 

En kjapp spent:

tmc 102y #12

bindetråd brun

kropp/thorax: finedubbing brun med ørlite svart.

vinger: Z-lon

 

Flua er rask å binde og funker som snus. Lykke til. <<l

 

Takk for svar :) Lurte ltt på kva slags type det var også, men viktigaste er nok kva imitasjon som fungerer/ikkje fungerer.

Fekk også litt svar på kvifor eg ikkje fekk noko, sida eg imiterte fluga som duns. Som i dette tilfelle ikkje var veldig aktuelt.

 

Eg er ikkje veldig god til å binde fluger, men har tenkt å binde litt meir framover. Skal forsøke med bindebeskrivinga di <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg fortsatt lurer litt på er om det er dei "vanlige" imitasjonane ein brukar til å imitere fluga? Sånn som pheasant tail som nymfe, og vanlig brun spent-spinner. Eventulet "blue olive"  som dun.

 

Er det noko forskjell på spinner og spent-spinner? Er som sagt ikkje heilt inne i flugefiske enda :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aestivalis kan gi meget godt og spennende nymfefiske når de svømmer til land for å klekke.
Du ser gjerne et og annet vak men ikke noe spesielt på selve overflaten. De gangene jeg har opplevd dette har vært i Femundsmarka og i store bakevjer på elvene der med ganske rolig strøm.

Fisken sto tett som hagl langs kanten og ventet på nymfer som kom inn for å klekke.
I sivkanten bygde det seg heftig opp med nyklekkede døgnfluer og hele moroa sto på i flere timer.
Jeg ble litt sugen på å fange på tørt etter å ha dratt opp ganske mange på nymfe.
Med passende trekk bakfra og en ivrig stangtupp i sivet ble ganske mange duns sjøsatt og jeg fikk fanget meg noen på tørrflue også :-)

Slenger ved et bilde av en flue som jeg bandt opp for produksjon hos Umpqua for endel år siden.
 

post-2-0-67258500-1424702133_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aestivalis kan gi meget godt og spennende nymfefiske når de svømmer til land for å klekke.

Du ser gjerne et og annet vak men ikke noe spesielt på selve overflaten. De gangene jeg har opplevd dette har vært i Femundsmarka og i store bakevjer på elvene der med ganske rolig strøm.

Fisken sto tett som hagl langs kanten og ventet på nymfer som kom inn for å klekke.

I sivkanten bygde det seg heftig opp med nyklekkede døgnfluer og hele moroa sto på i flere timer.

Jeg ble litt sugen på å fange på tørt etter å ha dratt opp ganske mange på nymfe.

Med passende trekk bakfra og en ivrig stangtupp i sivet ble ganske mange duns sjøsatt og jeg fikk fanget meg noen på tørrflue også :-)

Slenger ved et bilde av en flue som jeg bandt opp for produksjon hos Umpqua for endel år siden.

 

 

Flott flue!  Hva bruker du som vingesekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aestivalis kan gi meget godt og spennende nymfefiske når de svømmer til land for å klekke.

Du ser gjerne et og annet vak men ikke noe spesielt på selve overflaten. De gangene jeg har opplevd dette har vært i Femundsmarka og i store bakevjer på elvene der med ganske rolig strøm.

Fisken sto tett som hagl langs kanten og ventet på nymfer som kom inn for å klekke.

I sivkanten bygde det seg heftig opp med nyklekkede døgnfluer og hele moroa sto på i flere timer.

Jeg ble litt sugen på å fange på tørt etter å ha dratt opp ganske mange på nymfe.

Med passende trekk bakfra og en ivrig stangtupp i sivet ble ganske mange duns sjøsatt og jeg fikk fanget meg noen på tørrflue også :-)

Slenger ved et bilde av en flue som jeg bandt opp for produksjon hos Umpqua for endel år siden.

 

 

Dette var en interessant historie, som passer godt til en opplevelse jeg hadde i juli i fjor - nord i Femundsmarka (Sør-Trøndelag). Mye Aestevalis i lufta, og forsiktige ringer inne ved elvebreddene. Ville ikke ta på duns. Mulig jeg hadde vært heldigere med denne nymfa og dette tipset.

 

Fin nymfe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt opplevelsen med aestivalis i Kroketåa hvor det i tillegg var sterk fralandsvind. Døgnfluene klekte i sivkanten, og så fort de fikk opp vingene ble mange av dem blåst utover vannoverflata. Og der ute stod ørreten, som sikkert i hovedsak jaktet på de migrerende nymfene, men tok gladelig en stripende dun :-) Døgnfluene stripet fort som ei rask vårflue :-D Så ingen regel uten unntak (y)

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg fortsatt lurer litt på er om det er dei "vanlige" imitasjonane ein brukar til å imitere fluga? Sånn som pheasant tail som nymfe, og vanlig brun spent-spinner. Eventulet "blue olive" som dun.

Er det noko forskjell på spinner og spent-spinner? Er som sagt ikkje heilt inne i flugefiske enda :-\

Phesant tail eller kanskje enda lettere å binde sawyer nymfe funker fint. Spinner og spent spinner er det samme. Hvis du ikke har bundet så mye gjør det enkelt for deg selv. Bare pass på at du bruker lite dubbing så flua ikke blir tykk
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phesant tail eller kanskje enda lettere å binde sawyer nymfe funker fint. Spinner og spent spinner er det samme. Hvis du ikke har bundet så mye gjør det enkelt for deg selv. Bare pass på at du bruker lite dubbing så flua ikke blir tykk

Takk for tipset og oppklaringa. Er eit velkjent og irriterande problem at fluga blir tjukk og kraftig. Størrelse 10-14 som er mest aktuell å binde den som sida fluga er sopass stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bdale.

Nei,jeg mente Aestivalis også fra starten av. Mulig jeg ordla meg litt vagt. :)

 

Forskjellen mellom spinner og spent spinner, er for meg forskjellen, om den sitter på vannet med vingene opp, eller ligger på vannet med vingene ut til siden. Vesentlig forskjell på avtrykket, og for meg to vidt forskjellige imitasjoner. Begge er aktuelle ;) Krok 10, er ikke feil.

 

Jon-Erlend, forskjellen mellom Lacustiris og Aestivalis, er vesentlig i forhold til imitasjonene en bør bruke..

Så litt relevant, vil jeg jo si det er..

Endret av Itte hackel
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Lacustris og Aestivalis er så like at det er vanskelig å skille dem på utseende. Lacustris er litt mindre. Eller er det noen andre gode kjennetegn å skille de på, Itte Hackel? Tar gjerne imot tips.

Typisk for Siphlonurus er at den er ei stor døgnflue, har stor bakvinge, to haletråder og lange forbein som den strekker frem og flyter på når den flyr.

Ellers så er Aestivalis i dun og spinner så ulike at man ved første øyekast lett kan ta de for to forskjellige døgnfluer. Nyklekt dun er grågrønn på farge med ganske tykk bakkropp, mens spinner er mørkebrun med lys buk. Hannene slankere enn hunnene. Hann på ditt bilde, Bdale. Det ser du på kloa mellom haletrådene. Som spinner kan de sitte i dagevis i trærne og vente på de rette forholdene for parring og egglegging. Og når det skjer, som på kommando, kan de plutselig dukke opp i enorme mengder. Ganske fascinerende å oppleve!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bdale.

Nei,jeg mente Aestivalis også fra starten av. Mulig jeg ordla meg litt vagt. :)

 

Forskjellen mellom spinner og spent spinner, er for meg forskjellen, om den sitter på vannet med vingene opp, eller ligger på vannet med vingene ut til siden. Vesentlig forskjell på avtrykket, og for meg to vidt forskjellige imitasjoner. Begge er aktuelle ;) Krok 10, er ikke feil.

 

Jon-Erlend, forskjellen mellom Lacustiris og Aestivalis, er vesentlig i forhold til imitasjonene en bør bruke..

Så litt relevant, vil jeg jo si det er..

Prøver å gjøre det enkelt for trådstarter. Jeg blir overrasket hvis litt brunaktige imitasjoner i 12-14 ikke funker uansett <<l Hadde vært intr. å se hva du gjør forskjellig på imitasjonene, jeg sliter med å se forskjell så jeg binder de likt

Endret av Jon-Erlend Sundnes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gjøre det enkelt for trådstarter. Jeg blir overrasket hvis litt brunaktige imitasjoner i 12-14 ikke funker uansett <<l Hadde vært intr. å se hva du gjør forskjellig på imitasjonene, jeg sliter med å se forskjell så jeg binder de likt

Gir meir og meir meining kva eg gjorde "feil" som ikkje resulterte i fisk. Prøvde med ein grønaktig parachute og andre forskjellige variantar av duns og nymfer, men hadde ingen fluger som var store nok-sida eg ikkje har opplevd eller sett ei så stor fluge før. Måtte bruke str 14-16. Visste heller ikkje at den klekte på Hafslovannet.

 

Veit i vertfall kva eg skal prøve med no når sommaren kjem <<l Gledar meg!

Skal prøve å binde ei eller so må eg nok bestille på nettet(ikkje like moro)

 

Nok ein gong takk for svar!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff på grei klekking av denne på Hardangervidda for et par sesonger siden. Klekket som sagt innimellom steiner og lignende helt inne på land. Og duns/spinnere ble tatt med vinden å havnet et stykke utenpå.. brukte en brun døgnflue krok 10 og fisken tok den villig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen annen forskjell, enn ca. 1 str på krok. Kanskje ingen "big deal". Jeg tenker slik, at str. er vesentlig. Hvem vet...?

Erfaringsmessig,så har jeg fisket spinner fall, 10-12 på Aestivalis og 12-14 på Lacustiris.

 

Om det er vesentlig? Nei tror ikke det, men beste fisket har jeg hatt med lyse rosa spent spinnere,med mørk brun ribb ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...