Gå til innhold

Valg av stang.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hva kommer det av at vi er så opptatt av tallet som står på stanga?

Jeg får inntrykk av at det er en eller annen redsels eller panikkreaksjon (en antagelse fra min side) blant oss som sier at du kan ikke bruke et firersnøre på en femmerstang,eller treersnøre,eller seksersnøre........

Jeg for min del mener at mange går da glipp av muligheter for å kunne finne favorittstenger og flotte kombinasjoner på tross av tallene.

Man kan jo prøve å selge en en såkalt femmerstang som en sjuerstang.

Ikke umulig å anta at det er mange som er mer eller mindre blinde for denne muligheten.

 

Tom.

 

 

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Har etter at du foreslo det for meg, testet det, og det ga meg en del aha-opplevelser.

Knotet fælt først, men når jeg begynte å beherske det så ga det resultater i bedre kontroll, og lengre kast. Fler kast uten problemer.

Men veldig ofte så akter man jo med lettere snøre enn klassen på stanga skulle tilsi. Ganske mange seksere er vel å karakterisere som sjuere, og mange sjuere er klasse åtte og ni 'egentlig'.

Jeg ser veldig lite på tallet lenger, og min beste syverstang er en sekser ifølge produsent, min beste sekser er en syver fra produsent.

Holder på med en stang nå som er klasse seks, men produsent skriver klasse fem.

Ikke lett å finne en stang man egentlig leter etter, om man kun skal se på tallet fra fabrikken!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis kan det fort bli en felle man går i ved å utelukkende stole på tallene.

 

Tom.

Helt klart!

Glad jeg ikke skal begynne å sette meg inn i denne hobbyen nå.

Eller er det værre nå enn det var før?

Stoler man blindt på tallet på stanga, så er det fort gjort å bli skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg likeglad med hvilke tall som står på stanga, bare det står tall der . . . Ei stang uten noen form for tall er bare trist, og ikke verdt å feste snelle til !

Jeg er også likeglad med hvilket tall det står på stanga,men for min del betyr det ikke så mye at det står et tall der i det hele tatt.

Jeg har sluttet å tro på at andre skal velge stang for meg.Jeg vil velge den selv.

Kanskje en stang uten tall med fordel kan gi deg muligheter for bruke dette opplegget,i og med at du er opptatt av at en stang

uten tall ikke er verdt å feste snelle til. ;D

https://www.kickstarter.com/projects/211442440/rexfly-casting-system-for-fly-fishing

 

Tom.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

De forskjellige stengene i samme klasse skal jo ikke oppføre

Seg likt med samme snøre.. Er dere sikre på dere at dere ikke

Prøver å matche stang og line for å tilfredsstille deres egen

Kastestil??? Siem i sage og Rajeff i loomis slenger ikke

Bare på tall på en stangserie fordi at de tror det er bra??

Eller vet kritikere til disse tallene mer en disse gutta? Mer

Fiske og eller kasteerfaring enn dem kanskje??

BULLSHIT!

Ja, det er forskjell på liner også som på stenger.. Finn det som passer

Egen komfortsone og vær fornøyd, men en sekser er en sekser!

En VW Golf 1,1 og en BMW 135m er begge i Golf-klassen men

De yter og oppfører seg forskjellig...

Personlig velger jeg klasse etter tyngde på linen etter mine

Behov. En sekser som kaster best med femmersnøre??

Når snøret blir for lett så er det for lett. Det er ikke stanga

Som kaster...

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp det som er problemet med det tallet som står på fra fabrikkens side.

Det er den subjektive vurderingen til produsenten ang hva slags klasse line stangen presterer optimalt med.

Veldig mange stenger, Sage spesielt etter hva jeg har sett, viser jo at de er godt over det tallet som står på stanga om man måler de på en objektiv måte.

Tror det er det som var poenget her.

 

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er poenget Truls. <<l

Desverre er en sekser ikke alltid en sekser Geir.

 

Tom.

 

Jo TOM... en sekser er en sekser!

 

Hvis alle stenger i en klasse hadde samme data/tall, hva er da vitsen med alle merkene?

Skal alle oppføre seg likt? Linene da? Like de også?

Det er jo ikke meningen å kjøpe seg en stang for så deretter kjøpe 5- 100 liner for å finne

ut hva som du synes passer, eller?

 

Utstyr og behov utvikler seg med tiden. Det var muligens en fasit fra en dude som sa at

dette er en sekser.... tror ikke han hadde regnet med den jungelen av fluefiskere og utstyr i dag.

 

Han dret seg ut han som ga navnet 1 Krones is også.... hhhandjob

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer det av at vi er så opptatt av tallet som står på stanga?

Jeg får inntrykk av at det er en eller annen redsels eller panikkreaksjon (en antagelse fra min side) blant oss som sier at du kan ikke bruke et firersnøre på en femmerstang,eller treersnøre,eller seksersnøre........

Jeg for min del mener at mange går da glipp av muligheter for å kunne finne favorittstenger og flotte kombinasjoner på tross av tallene.

Man kan jo prøve å selge en en såkalt femmerstang som en sjuerstang.

Ikke umulig å anta at det er mange som er mer eller mindre blinde for denne muligheten.

 

Tom.

 

 

Jeg sier dette med humor... 

Jeg blir ikke provosert av innleggene dine, men blir bare litt matt. 

 

Har det ikke slått deg at folk som ikke er så høytflyvende inni ting, gjerne vil få en abefaling av et snøre som passer til ei bestemt stang. Og da gjerne også anbefalt av den som har designet stanga i tillegg? Som antagelig har flere ganger mer peiling enn du liker å tro du har, Tom. Det er så nedlatende å snakke slik. 

 

Så kan gjerne vi som har fisket lenge, late som vi forsker på snøre- og stangtaperinger, vekt og motstand. Jeg sier ikke at du skal ta trikken din og kjøre den inn i en hard bygning, men bare ha litt reality check iblant. Og det er bare et vennlig tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo TOM... en sekser er en sekser!

 

Hvis alle stenger i en klasse hadde samme data/tall, hva er da vitsen med alle merkene?

Skal alle oppføre seg likt? Linene da? Like de også?

Det er jo ikke meningen å kjøpe seg en stang for så deretter kjøpe 5- 100 liner for å finne

ut hva som du synes passer, eller?

 

Utstyr og behov utvikler seg med tiden. Det var muligens en fasit fra en dude som sa at

dette er en sekser.... tror ikke han hadde regnet med den jungelen av fluefiskere og utstyr i dag.

 

Han dret seg ut han som ga navnet 1 Krones is også.... hhhandjob

 

Geir

Nei Geir.

Det er bare tallet som er det samme,ikke stivheten.

Og det er en forskjell man absolutt burde ta hensyn til.

Hvis du ikke gjør det så begrenser du bare dine egne muligheter.

Geir,kan du se for deg muligheten til å bruke et og samme snøre på

flere ulike stenger selv om det står andre tall enn det snøret tilsier?

Altså det med å tilpasse seg og ønske variasjon,og ikke måtte gå å tråkke

i det samme mønstret hele tiden.

Jeg tror heller ikke at noen dreit seg ut vedrørende Krone is.

Den kom i 1973 og kostet da 75 øre.Navnet oppstod aldri på grunn av prisen.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vondt ment til noen, kun et spørsmål for å forstå tankene bak argumentene litt bedre,

men hvis en sekser er en sekser, hvilke parametre legger man til grunn?

Hva er det som gjør en sekser til en sekser for å ta det som et eksempel.

Mvh Truls

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier dette med humor... 

Jeg blir ikke provosert av innleggene dine, men blir bare litt matt. 

 

Har det ikke slått deg at folk som ikke er så høytflyvende inni ting, gjerne vil få en abefaling av et snøre som passer til ei bestemt stang. Og da gjerne også anbefalt av den som har designet stanga i tillegg? Som antagelig har flere ganger mer peiling enn du liker å tro du har, Tom. Det er så nedlatende å snakke slik. 

 

Så kan gjerne vi som har fisket lenge, late som vi forsker på snøre- og stangtaperinger, vekt og motstand. Jeg sier ikke at du skal ta trikken din og kjøre den inn i en hard bygning, men bare ha litt reality check iblant. Og det er bare et vennlig tips. 

Klarer du å anbefale et snøre til en du aldri har sett kaste?

Antageligvis gjør du det,men vet du da egentlig hva du sier?

Poenget er at dette er ikke nedlatende selv om du sier det.Dette handler om uenighet,og det er

ikke nødvendig å gjøre det til en negativ ting.Det gjør du nå.

Og jeg sier dette med humor.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig slik at folk er så jævlig blinde og sneversynte når det kommer til utprøving av stang og snøre-kombinasjoner, samma om det er en klasse opp eller ned? Jeg trur ikke det. Er du helt fersk, så kanskje, men ikke hvis du har drivi på noen år og har fått personlige preferanser. Nei, detta trur jeg er mer utbredt enn du aner Syversen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

For meg handler det om bruk og forhold. Ikke så mye om tall, Men tallene sammenfaller oftest med bruk og forhold. Jeg står ikke ved kysten med treern med et sekser snøre og prøver å kjempe meg gjennom en blåsig dag, like lite som at jeg bruker åttern om våren i marka når jeg indianer meg rundt blant småvann for å fiske med buzzere.

 

Kan være så ærlig at jeg etter det går etter varemerke.

Endret av swedeElvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å høre hva som gjør at en sekserstang er en sekser for dere andre.

Mvh Truls

En spot on klassifisert sekser er det ultimate allroundverktøyet i salt og ferskt. Den kan like gjerne brukes til tørrflue, som til nymfe og ikke minst streamerfiske etter ørret. Finfin fjellstangklasse som også gjør jobben i skauen eller i elva. Jeg er så glad jeg eier ei slik stang eller to ;D;)

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å høre hva som gjør at en sekserstang er en sekser for dere andre.

Mvh Truls

For meg er ikke dette så vesentlig i det hele tatt . . . Jeg tenker på hva jeg har tenkt å bruke stanga til.

Jeg fisker stort sett ørret i innlandet, i små til mellomstore elver.

Om jeg da går for ei stang merket klasse 4-5, så vet jeg mer eller mindre at denne er egnet til det fisket jeg bedriver. Da gjenstår hvilken type aksjon stanga har, og for meg som liker nokså kjappe stenger er det ikke noe hokus pokus å velge :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ok tråd å ta opp slike spørsmål i, men det blir helt gærnt for meg når en begynner med slikt i nybegynnertrådene også. Hvor gjerne en enn vil gjøre stang- og snørevalg til kjernefysikk, så er det faktisk ikke det. En nybegynner må starte et sted, og det er ikke umulig å anbefale noe selv om du liker å tro det. Triksing og miksing opp og ned er naturlig det når en vet hva man driver med, men ikke før.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...