Gå til innhold

Blir en stang raskere eller ikke?


Geir Pettersen

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er et seriøst spørsmål det kan krangles om, men jeg lurer på om noen faktisk veit dette.

En stang, original med snake- guides opp mot den samme stanga med 1- bente ringer.

Man bruker vel ca 40% mindre epoxy på 1- bente.

Snake har et spenn som stiver opp, men blir tyngre bla pga epoxy.

1-bente gjør stanga lettere men stiver ikke opp...

Veit noen om stanga vil oppfattes raskere, med likt oppsett av line den ene eller andre veien? Noen som har testet / målt dette?

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tilfører vekt til stangen så vil den oppfattes tregere. Snakeringer stiver opp på et så lite område at det ikke er merkbart, men ekstra vekt i form av mer tråd og epoxy vil påvirke negativt.

Lettest mulige enbente ringer, minst mulig tråd og epoxy så påvirker du klingen minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tilfører vekt til stangen så vil den oppfattes tregere. Snakeringer stiver opp på et så lite område at det ikke er merkbart, men ekstra vekt i form av mer tråd og epoxy vil påvirke negativt.

Lettest mulige enbente ringer, minst mulig tråd og epoxy så påvirker du klingen minst.

Det er jo ca 8 snake's a ca 1+ cm som stives opp med standard snake's.. Recoil snake's bøyer seg jo men fortsatt mer epoxy..

Det må jo være merkbart siden en liten dæsh epoxy merkes...

.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man greier ikke bøye en cm av stangen, og snakes er ikke veldig stive. Den ekstra vekten merkes, men ikke 'oppstiving' av snakes. Det er i hvert fall ikke merkbart. Mulig det kan måles, men det er så marginalt at det blir litt 'å splitte hår'

Ekstra epoxy utgjør faktisk litt vekt. Lite i gram, men absolutt merkbart, og spesielt utover mot tuppen. Jo lenger ut, jo mer merker man det.

Prøv å ta et halvt gram og plasser dette ytterst på stanga. Det merkes faktisk utrolig godt. Det blir vesentlig forskjell.

Klassifiseringen mener jeg å ha lest at rene blanks som man ikke får som fabrikkmonterte klassifiseres på rene blanks, mens fabrikkstengene blir målt som ferdige stenger. Men dette er ikke fasiten. Håper noen andre kan bekrefte/avkrefte det med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Truls.

All ekstra og unødvendig vekt (det kan sikkert diskuteres hva som er ekstra og unødvendig)

vil gjøre stanga tregere.(Men noen av oss liker trege stenger.Det har noe med det å gjøre også.)

Bare det å flytte stangringene litt nedover mot håndtaket gjør at stanga blir raskere,det lar seg lett måle,

men er kanskje ikke like lett å føle.

Bare det å montere et toppøye på en blanks har betydning.

Og akkurat det tror jeg nok flere kunne føle bare ved å vifte med blanksen med og uten toppøye.

I allfall de som er litt følsomme av seg,og at stanga ikke er altfor stiv da. ;D

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker engang jeg bygde en stang hvor det var med to identiske topper. Husker at bøyningskurven forandret seg med lik vekt  avhengig hvordan jeg roterte emnet, men mener jeg at det ikke hadde noen praktisk betydning under fiske, men det er klart tyngre ringer, mer lakk osv vil gjøre stanga langsommere og nærmere toppen du kommer mer utsatt er det.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...