Gå til innhold

Beste nettbutikk for fluebindemateriell?


SteinarFiske

Anbefalte innlegg

Hei

 

Så framt du ikke skal ha noe veldig spesielt anbefaler jeg å handle i en av de få spesialbutikkene vi har igjen her på berget. Ikke mye å spare på å handle bindemateriell fra utlandet. I tillegg sørger du samtidig for at det fortsatt finnes steder hvor vi kan klemme på godsakene.

 

www.nfisk.no

www.gero.no

www.villmarksbutikken.net

www.baardsen.no/

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så framt du ikke skal ha noe veldig spesielt anbefaler jeg å handle i en av de få spesialbutikkene vi har igjen her på berget. Ikke mye å spare på å handle bindemateriell fra utlandet. I tillegg sørger du samtidig for at det fortsatt finnes steder hvor vi kan klemme på godsakene.

 

www.nfisk.no

www.gero.no

www.villmarksbutikken.net

www.baardsen.no/

 

 

Eg for min del handler med fluefiskebutikker her til lands! Vi bor i Norge og da må vi støtte norske  , helst lokale butikker :-\

 

Nå må dere ikke misforstå meg her gutter. Jeg er selvfølgelig helt med på at man bør handle i de få spesialbutikkene som er i Norge, noe jeg også gjør. Vil vi ha flueutstyrsbutikker, må vi handle i dem. Enkelt og greit. Ingen ting er bedre enn å gå rundt i butikken. Se og føle på varene, og velge ut ifra det.

 

Nå er det nå en gang slik at en butikk ikke kan ha absolutt alt på lager. Jeg har mange ganger tatt turen til en butikk med en lang handleliste og bare fått tak i en tredjedel av hva jeg skulle ha. I tillegg er det ikke sånn at jeg bare kan stikke innom min nærmeste fluefiskebutikk (Bergen Aktiv) hver dag etter jobb. Jeg bor 50min unna med bil. Jobber 100%, og har to unger under 2,5år. "You do the Math"..

 

Derfor har det blitt slik at netthandling er en god løsning for meg. Jeg finner den butikken som har alle varene jeg er ute etter og kan i ro og mak sende en bestilling og få alt i postkassa uka etterpå.

 

Dog er vel sånn at butikkene som er best på utslag og tradisjonelt salg over disk, ikke nødvendig vis er de butikkene som er best på nettbutikk. Her varierer det stort. Noen nettbutikker er så dårlige at det nærmest føles som bingo når man sender en bestilling. Her er det mange som har en lang vei å gå. Med så mye småplukk og detaljvariasjoner som eksisterer innenfor fluebindesegmentet krever det at butikken har lagt ned mye arbeid i beskrivelse av artikler supplert med god bilder.

 

I tillegg kommer fraktprisen de forskjellige butikkene opererer med. 98kr (Skitt fiske) i frakt for en liten pose med dubbing til 30kr blir for mye rett og slett.

 

 

Så jeg spør igjen.

 

Hvilken butikk synes dere er best med tanke på utvalg, layout og arbeid lagt ned i nettbutikkfunksjonen på nettsidene, pris og frakt med leveringstid?? I Norge, men også utenfor landets grenser?

 

 

 

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

taimen er gull, ikke for lang levering på billigste leverings alternativ og kurante priser :)

 

Det ser ut til at denne butikken ligger i polen og at billigste fraktalternativ er, copy/paste nettsiden:

 

Polsk post - Prioritet - 6.99 EUR  (Ca. 60kr)

 

Men siden butikken ligger i utlandet må vi regne moms i tillegg på kjøp over 250kr eller hva det nå er i dag.

 

Allikevel ikke så dårlig..

 

Hvor handler du fra i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Min faste butikk er Nordisk Fiskeutstyr. Da de mener jeg er en særing som alltid skal ha "rare greier" de ikke har, leter jeg litt rundt i andre Norske butikker (alle har jo nettbutikk) dersom det haster.

 

Kan anbefale B-sport & Fritid. Det er jo ikke en spesialbutikk men de tøffe gutta i Drangedal har peiling.

 

Dersom det er noe jeg ikke får tak i lett i Norge har jeg handlet litt her http://www.theessentialfly.com/ veldig bra service.

 

Ps. Slår et slag for Gero også hvor jeg alltid får topp service og de er jævlig raske når jeg bare må ha noe bindeverktøy dagen etter.

Endret av Jon-Erlend Sundnes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg for min del handler med fluefiskebutikker her til lands! Vi bor i Norge og da må vi støtte norske  , helst lokale butikker :-\

 

Jeg også. Men sjappa mi i Trondheim - Agdars har nå sluttet å ta inn og selge fluebindingutstyr. 

Noen her som vet om andre butikker i Trondheim med omegn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må støtte norske butikker? Hvorfor?

 

Enig med Jon-Erlend. Men jeg skal gi deg et godt argument til, Grunde: 

Første gangen jeg skulle til Finnmark helt i starten av 20-åra, så hadde jeg snakket en del med Svein på Nordisk. Ha ba meg inn til butikken i ens ærend for å vise meg kart, slik at jeg kunne få en best mulig tur. Jeg tok toget inn til storbyen, fra Gjøvik. Møtte en forferdelig trivelig kar, som viste meg kart, tegnet og forklarte. Jeg har aldri vært så takknemmelig i hele mitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "må" jeg ikke skjønner eller er enig i. Det er denne antydningen om at vi liksom skylder norske "spesialbutikker" noe, og at vi derfor nærmest er moralsk forpliktet til å handle hos dem istedenfor på nett og/eller fra utlandet som jeg reagerer på.

 

Sorry, men den kjøper jeg ikke i det hele tatt. Hvor jeg kjøper ting og tang handler om:

1) Tilgjengelighet (inkludert hvor lettvint det er for meg)

2) Hva jeg får for pengene (dette inkluderer såklart også service, muligheten til å prøve etc. i tillegg til pris)

Så hvis jeg ikke trenger kjøpshjelp, råd og veiledning (f.eks. fordi jeg allerede vet akkurat hva jeg vil ha, har fått nødvendig info på nettet, etc.) så ser jeg ingen grunn til å betale for denne kompetansen ved å kjøpe varen(e) i en eller annen dyr spesialsjappe. For meg er dette kun et spørsmål om å tilføre verdi, og hvis ikke den lokale detaljhandelen tilfører nok ekstra verdi så er det greit for meg at den forsvinner.

 

I tillegg så er dette en del av en mye større trend/utvikling som vi antakelig vis ikke kan stoppe; sports-varehusene (XXL, Super-G eller hva de nå heter) er i ferd med å drepe sportssjappa på hjørnet, og netthandel kommer sannsynligvis til å ta rotta på xxl++. Det samme skjer så klart også i mange flere bransjer og jeg gråter ikke...

 

Verden har forandret seg, på Internett finnes det nå virtuelle samlingsplasser (som ffs og ff.net) som i stor grad har tatt bort behovet for samlingsstedet for likesinnede som spesialbutikkene tidligere representerte.

 

Grunde

Endret av grunde
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "må" jeg ikke skjønner eller er enig i. Det er denne antydningen om at vi liksom skylder norske "spesialbutikker" noe, og at vi derfor nærmest er moralsk forpliktet til å handle hos dem istedenfor på nett og/eller fra utlandet som jeg reagerer på.

 

(...)

 

Grunde

 

Joa, jeg tror du egentlig skjønner dette veldig godt, Grunde. "Må"-et i denne sammenhengen er ikke noe imperativ (du ser ikke noe utropstegn (!) ), men mer et statement av hva den som skriver det mener at man bør. Så i klartekst (pling) står det egentlig: "Jeg synes at man bør" osv. stort sett når noen sier "må". Akkurat som at man i dagligtalen sier en setning, men alle setninger starter ikke vi folk flest med: "Jeg mener at (...)", nettopp fordi de fleste skjønner at det er et visst innhold av subjektivitet i alt vi sier. Så når vi først refererer til fakta, så benyttes heller en faktareferanse - i stedet for å gjøre det motsatt. Ble det klarere nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akuratt den beste grunnen til og fortsette handlinga i norge.

Knakk en orvis som jeg fikk i gave av en død bestefar, ringer nordic outdoor og forteller greia og at det desverre er umuligt og få tak i kvittering eller noe sånt.

Null problem, send stanga til oss på mandag!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det klarere nå?

Nei...

Og å diskutere semantikk gidder jeg heller ikke. Da er jeg mer interessert i argumenter og for hvorfor "man bør" handle i norske spesialsjapper...

Og hvis god service og fisketips er de eneste argumentene så koker det vel ned til at hver og en av oss selv må bestemme hva man vil betale for.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til hver enkelt hva man har behov for av kundeservice osv og de av oss som har vært i dette "gamet" noen tiår har etter hvert lite behov for assistanse, men jeg setter fortsatt pris på at en representant for en av de ovenfor nevnte norske butikkene plustelig ringer eller sender meg en epost fordi de har fått inn et nytt materiale de mener vil passe til mine fluer osv. 


Et av mine hovedargumenter for å fortsette å handle norsk er at selv om jeg ikke trenger den samme servicen lengre så er det jo meget hyggelig om jeg kan sende nye generasjoner som trenger samme hjelp og kompetanse som jeg en gang dro nytte av til et sted de faktisk får den hos genuint interesserte butikkmedarbeidere.

Dette er informasjon som til tider er veldig vanskelig å sile ut blant den til tider svært personlig fargede informasjonen de ivrigste deler i f.eks fora på nett og som er umulig å forholde seg til for en med mindre erfaring. Spesielt etter hvert som enkelte mener det er den som har flest innlegg i et forum som har mest rett oppleves det som enklere å sende folk innom et slik sted enn å be dem spørre på nett...

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...