Gå til innhold

Brun gjør ting han ikke kan - tubefluer :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Faderullan ta!!!

 

 

Den flua ser giftig ut. cccheers

Den har samme fargene som den bottle- tube flua, jeg fikk 6 laks på(4 storlaks), en fin morgen-økt i juli 2012.

Er sikker på at den kan virke "forlokkende" på de store brune "truttaene" også.

 

Er det hjort eller rådyr, som du har brukt til vinge?

Endret av Klinkert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt! Du tenker på å imitere småfisk av et spesielt slag? Vil gjerne høre mer om hva som utløste lyst/ behov for å kreere denne! :-) Kan du si litt mer om fargevalg på kroppen? (er fargeblind så det holder... )

 

Av mer bindeteknisk karakter ser jeg at du bruker et tubesystem og en innbindingsmetode som gjør at hodet automatisk blir litt stort. Ikke noe galt i det, kanskje det er hensikten også? Et alternativ er å rigge selve tuben/ innertube litt annerledes og/ eller reversere innbindingsprosessen på hårene, slik Hakan Norling gjør f.eks. her: https://www.youtube.com/watch?v=H8fFPjgCqEA

 

Smak og behag og ikke minst hva man skal ha flua til å etterligne <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt! Du tenker på å imitere småfisk av et spesielt slag? Vil gjerne høre mer om hva som utløste lyst/ behov for å kreere denne! :-) Kan du si litt mer om fargevalg på kroppen? (er fargeblind så det holder... )

 

Av mer bindeteknisk karakter ser jeg at du bruker et tubesystem og en innbindingsmetode som gjør at hodet automatisk blir litt stort. Ikke noe galt i det, kanskje det er hensikten også? Et alternativ er å rigge selve tuben/ innertube litt annerledes og/ eller reversere innbindingsprosessen på hårene, slik Hakan Norling gjør f.eks. her: https://www.youtube.com/watch?v=H8fFPjgCqEA

 

Smak og behag og ikke minst hva man skal ha flua til å etterligne <<l

 

Hei, Øyvind  :)

Det skal sitte et stort "fiskehode" foran som tres inn til slutt, så hele innbindingspunktet blir liksom borte bak hodet  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du kommer i mål i løpet av uka...

 

Blir spennende å se. Har nettopp handlet og modifisert noen Fish-Skull til å passe på tuber her, men har ikke bestemt helt hvilke mønstre som skal få gjennomgå enda så foreløpig ligger de sammen med tubeemnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat bundet min første lakseflue, tube sådan, og for moro skyld tenkte jeg å dele mine tanker mens jeg bandt  :D Just for fun  :) Slakt, ros eller hva dere vil. Det ligger ikke noen prestisje i dette for min del, så det er bare lærerikt. Jeg er hard ørretfluebinder. Men kjempemoro å bevege seg, som en skikkelig novise, inn på et nytt område innen fluebinding, synes jeg. Og all respekt for laksebindere, for de teknisk gode der er kanskje vel så teknisk gode som oss ørretfiskere, om ikke mer. 

 

Eneste jeg vet er at jeg har blitt bedt ei uke i Øvre Orkla hos Ottar Krovoll til sommeren av kamerat Geir Krovoll. Det skal visst være Orklas beste strekk, for de som er kjent i Orkla. Jeg tenker det holder med ei helg. For meg. Laksemessig. Men uansett, så er det da moro å prøve seg på litt laksefluer  <<l

 

 

I forlengelsen av "Brun gjør ting han ikke kan": 

DEN FØRSTE LAKSEFLUA MI 

- noen ørretfisker-vurderinger underveis i bindinga 

 

16735018575_b23f75f41e_o.jpg

Ok, got it right, I think :D

Skjønner greia med at den myke plastdingsen skal bak for å ha noe å tre kroken inn i. Hmm :-D Check :-D Føler meg ovenpå, og det ser veldig teknisk ut so far. I utgangspunktet mye mer teknisk enn en ørretkrok. Jeg blir skeptisk og opprømt på samme tid. 

 

Når sant skal sies, så går jeg inn i dette her med veldig respekt for lakseflue-bindere. Men samtidig tillater jeg meg å ha et ørret-fluebinder-syn på det hele. Med et glimt, men da mest på godt  <<l

 

 

 

16733808031_75c0815186_o.jpg

Ok, dubbing har jeg full kontroll på, men fy fa.. hvor mye materialer det gikk på tuber.

Jeg hadde tenkt å binde en Green Highlander, og hadde en 22 minutters steg-for-steg foran meg, men i og med at jeg egentlig skal binde ørretfluer i dag, så tenkte jeg at det kom til å ta timesvis. Jeg har alle materialene til Green Highlander, men har jeg noen plan B? Nææ. 

 

Så hvilken annen lakseflue kunne jeg binde, og fortsatt beholde en viss grad av legitimitet? Jo, velge et 'tema'. Temaet mitt blir "lakserosa". Har skjønt såpass at liksom-reker og alt slik annet rødt-rosa de fisker med i lakseelva, egentlig handler om en ting: Territorial laks som kicker på "lakserosa". Tror jeg  :D

 

TIL FLUA: 

Hadde tenkt å bruke Ice Dub UV Pink til kropp, men som generelt skeptisk ørretfisker til alt som handler om UV-farger og FL-farger i mengder, for det handler jo om fargespektere vi mennesker ikke kan se, og med et UV-kamera ser du hva fargene VIRKELIG ser ut som. Say no more. En rhodani er ikke nødvendigvis en rhodani da gitt  :D

 

Anyway, "løsningen" min, som er fargemessig som en mørk Ice Dub uten UV-skimmeret, ble å blande en 50/50-mengde "salmon pink" oppklippet floss og oppklippet klar antron. Følte jeg var litt innafor ørretmaterialene med det siste her. Men så griper det i meg: Du binder jo ikke ørretfluer nå, André, men fluer for laks. Du ER. NYBEGYNNER. Ok, point taken. 

 

 

 

16733808521_74fa3e2918_o.jpg

Har ikke peiling på hvordan dere laksefiskerne gjør det her, men jeg følte for å børste ut oversiden av kroppen, for å få den til å gli litt "i ett" med vingen. Innser vel alt nå i bindingen, at fargemessig, så kommer laksefluer aldri til å bli noen favoritt for min del  :D Men jeg innser samtidig at det bare er tullprat, for om noen laks noen gang tar flua mi, så kommer jeg til å glemme denne kvalmende fargen på sekundet  :)

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16735020115_41038ac168_o.jpg

Jeg synes med ett det hele ble litt vel lakserosa, og bestemmer meg på det stadiet her for å kjøre på med litt "Pro Finn Racoon" i hot orange-farge (omtrent det eneste jeg hadde, er forklaringen). Vel vitende om at jeg har tenkt et slør over det hele, som vel på et eller annet vis må duse ned det tilsynelatende "hjerneskada-fargeblinde" i å velge en varm oransje-farge til en relativt kald rosa farge sammen. Dessuten er den racoonen forferdelig livaktig, så det er jo en fin ting i seg selv kanskje. Laksen liker vel kanskje også livaktige fluer den også? Ikke vet jeg. 

 

 

 

16709133186_5da37e19fd_o.jpg

Her hadde jeg skikkelig tenkt å kjøre på en runde med "Baitfish Emulator Flash" i svart. For å gi det litt kontraster. Men det ble grå-fargen av samme materiale. Det var noe med det kontemplementære grønne skinnet i svart som fikk meg fra det. Håper du skjønner at jeg tuller litt nå, for som sagt, jeg har ikke peiling på laksefluer. Temaet mitt er bare "lakserosa" i all enkelhet og ydmykhet  :)

 

Men grå ser greit ut i forlengelsen av de andre fargene, synes jeg  <<l Ikke vet jeg  :D

 

 

 

16733946952_efd7840180_o.jpg

Ok, hvis temaet er lakserosa, så synes jeg det ligner litt. Men jeg har ikke noe å sammenligne med da  :) Håper jeg kan få litt tilbakemeldinger. 

 

 

 

16733812811_f99303dc93_o.jpg

Som planen var, trer jeg innpå en Pro Soft Sonic Disc, med luftehull, som gjør den lettere å løfte fra vannet til vannkast, har jeg blitt fortalt. Har aldri brukt noe slik på ørret-streamerne mine før, men kanskje det...kan være en god idé? 

 

Jaja, det var første lakseflua jeg noen gang har bundet. Sikkert ikke noen skjønnhet, men jeg har trua  :) Og sier dem ikke at trua også er viktig innen laksefiske a?  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretbomsen som havna på laksekjøret?

Men orkla er fine saker, var der i slutten av september på prøvefiske og restaurering av sjøørret bekker og vi var i kontakt med sykt mye fisk igrunn, jeg hadde vel 6 eller 7 napp men elendig som jeg er på laks så blei det svært lite bilder.

Men den flua der er ikke det værste jeg har sett,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakse-n00bsa må holde sammen vettu :)

 

 

Hehe, ja jeg føler det egentlig skikkelig moro å være noob på laksefluer/-fiske   :) Man kan jo spørre om alt og lure på alt og ha nye vinkler uten at noen bryr seg   :D

 

Har en kompis i Oppdal som har vært med meg på 3.året nå til Kola på ørretfiske, og han som var en erfaren laksefisker har tatt ørretfiske med storm og blitt god. Mye kjappere tror jeg, enn jeg vil ta laksefisket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig den Andre. Jeg hadde lagt på en liten kontrastfarge over ryggen....mørk brun/oliven/svart + et par strå påfugl. Men bare for syns skyld....

 

 

Det er egentlig en veldig god idé, Andreas. På ei ørretflue ville jeg ikke ha tenkt meg om to ganger. Men på laksefluer er jeg som sagt helt ut i det blå  :)  Men som deg, synes jeg det høres ut som en god ide også her. Om ikke annet enn for å skape en god kontrast. God idé. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...