Gå til innhold

Fluebinding 101 – Kom i gang – Ep 4 – Rakkelhanen


Bernt N

Anbefalte innlegg

 

Jon-Erlend har vært i sminkestolen nok en gang. Her er episode 4 og vi er i gang med binding.

 

Ingredienser brukt i videoen

 

  • Brunt polygarn
  • Brun dubbing
  • Bindetråd
  • Krok str 12-14

 

Send en PM eller tips de som du tror kanskje kunne trengt litt inspirasjon og veiledning, denne filmen viser jo hvor utrolig lett det ogsså KAN være å binde enkelte fluer.

 

B man

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mister ikke nattesøvnen, jeg vet hvordan jeg vil ha fluene mine, så hvordan andre lager de er ikke så viktig, men i en instruksjonvideo så må (synes jeg) ting være riktig. Den er vel ment som en video for begynnere, og snarveier er ikke bestandig like riktig eller lettere. Og en "ekte" rakkelhane er lett å binde og gir et bedre inntrykk. Og den fisker bedre som rakkelhane enn den som er i videoen.

 

Men for all del, jeg har bindt fluer i bare 50 år. :)

Endret av bjosted
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke jeg blir sett på som bedreviter og kritisk nå Jon-Erlend.  Men jeg tror jeg vet hva bjosted mener og dette er ikke ment som noe angrep på noen måte.  Men det er litt vanskelig å forklare min oppfatning av denne flua uten at jeg blir oppfattet som gammel grinebiter, men gjør et lite forsøk.

 

Rackelhanen ble til mellom fingrene til Kenneth Bostrøm på -70 tallet men kom ikke frem i offentligheten før etter flere år da den som Lennart Bergquist sa: - Den såg helt for jäv.... ut. 

Først ble den tenkt som en klekker, men etterhvert ble den fisket på flere forskjellige måter og de fleste oppfatter den i dag som en voksen vårflue.

 

Noe av det mest geniale med denne flua er at den danner veldig mye luft i seg og har stor evne til å trekke til seg impregnering som holder leeeenge.  I og med at den har så mye luft i seg og pga profilen på hodet får du denne flua lett til å dukke under for så å poppe opp igjen og flyte like godt.  I elv er dette et sikkert kort for å trigge ørret ved å gi flua en "våtfluesving" ved vakende ørret (også til blindfiske).  Da skyter flua fart, dukker så under i svingen og du kan slippe opp og den popper opp igjen.  Ellers kan den stripes som en vanlig vårflue.

 

For å få disse egenskapene er materialvalg og bindemetode det som gjør dette.  Jeg er fullstendig klar over at det er mye mye lettere for en nybegynner å dubbe kroppen med vanlig dubbing, og jeg har nok forsøkt dette mange ganger selv.  Men jeg får ikke de egenskapene som jeg vil i en slik Rackelhane fordi kroppen og hodet i seg selv trekker vann og ikke har luft nok i seg og heller ikke samme evnen til å trekke til seg impregnering som blir "lagret" i dubbingen.  Husker vi brukte siliconbasert impregnering og disse fluene tørket aldri da de holdt på impregneringen.

 

En Rackelhane slik jeg vil ha den binder jeg med kroppen ned i starten av krokbøyen og veldig kraftig.  Om kroppen er kraftig eller smekker ser umulig fisken forskjell på da den glir sammen med vingen. Det er den plogformede profilen som er viktig.  Flua har en tydelig V fassong og kroppen bindes da kraftigere og bredere bakerst og koner ned til null ved innfestningspunktet til vingene.  Grunnen til at den er kraftigst bak og ikke motsatt er at det glir sammen med profilen på flua og at vingene da legger seg riktig. Klipper også vingen litt bak krokbøyen fordi vingen/ profilen da får mindre fylde i avsluttningen da en vårflueving går godt bakenfor selve kroppen.

 

Dette er sånn jeg lærte å binde denne flua i -81 og etter å ha prøvd mange varianter er det fortsatt denne varianten som funker best for meg.  

Dette var som sagt ikke ment som noe angrep men min helt personlige oppfatning av ei flue jeg har et veldig personlig forhold til.

 

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er fullt klar over hvordan en orginal bindes. At min Juksevariant ikke fisker like bra er jeg også enig i. Jeg er dog ikke enig i at en orginal bundet flue er lett for en nybegynner og valgte derfor en juksevariant som fortsatt fisker bra, selv om den ikke fisker like bra som orginale. Meningen med filmene er at nye bindere skal ha mulighet til å binde fluer som de faktisk klarer å få til å se brukbare ut etter et par forsøk. Jeg synes det blir litt dumt å si at det er lett å splitte tråd, dubbe poly eller touch dubbe når dette er ment for nybegynnere. Skal man få flere til å begynne å binde tror jeg det er viktig at man får en mestringsfølelse ganske fort så man ikke går lei som veldig mange gjør. Jeg har derfor valgt denne måten som jeg mener er veldig lett.

 

For dere som ønsker mer avansert/riktig binding tror jeg dette kommer utover våren fra en ikke ukjent kar <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt redd for at dette skulle bli feil oppfattet, og det ble det kanskje. 

 

Men for meg er profilen det viktigste med Rackelhanen, både kropp, vinger og hodet. Og det helt uavhengig av materialet, og da er kroppsfassong viktig for meg.

 

Har bundet Rackelhanen på alle de nybegynnerkurs jeg har hatt i tidligere år og aldri opplevd det som noe problem at noen ikke har klart å binde den med godt resultat.  Som regel har dette vært flue nummer 4 på disse nybegynnerkursene og elevene har hatt alder fra 12-ca 70 år.

Men skal ikke dra dette lenger Jon-Erlend, og det er et kjempetiltak med å lage disse videoene. Mitt innlegg var ment som konstruktiv kritikk, men om det oppfattes annerledes kan jeg godt slette det da det ikke ligger noe prestisje i dette for meg.

 

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i min bransje karriere, holdt jeg mange fluebinder kurs, for helt nybegynnere. Under disse dagene, gikk vi gjennom Pheasant tail nymfa, Red tag, Rackelhanen og Montana nymfa. Alle sammen i all sin enkelthet, men likevel, så foholdt jeg meg til slik de skulle være.

Ingen,gikk fra kursene, uten å være i stand til å binde disse..  Kort fortalt, vil min oppfordring, være "ikke undervurder tilskuerene".Vil de lære, det som foregår i en bindevideo, så gjør de det. Derfor slår jeg et slag for å gjøre/vise ting, slik det bør være i forhold til originalene. Utfra dette, vil jeg tro de fleste kan tilpasse mønsteret til eget behov om ønskelig.

 

Som flere har vert inne på, her i tråden, er det viktig at tilbakemeldinger ikke blir vurdert som "personlige påhopp". Det er det vitterlig ikke.

Konstruktiv kritikk, i denne sammenhengen, skal og bør annsees, som gode tips til videre planlegging, for å bedre et allerede godt tiltak, og er ikke noe man trenger å diskutere på noen som helst måte.

Når man får slike rasjonelle og riktige vurderinger, burde man faktisk takke for tilbakemeldingen og være glad for at noen bryr seg.

Publikumets meninger, kan ikke være helt uvesentlige får man håpe.

 

Som sagt, håper jeg ikke tilbakemeldingene blir oppfattet som lite gjennomtenkt kritikk, men som et bidrag til å bedre noe som allerede er bra.

Projektet viser et trivelig engasjemang. Det viser også til et flott tiltak, som jeg er helt sikker på at mange med meg setter pris på.

Man gleder seg allerede til fortsettelsen. Så takk for det :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss på Vestlandet som ikke er like begavet med store døgnflueklekkinger mottas binding av diverse nymfer med stor takk! Vet jeg tråkker i salaten til mange av de som nekter å fiske med annet enn tørt (jeg var der jeg også en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kunne vert interessant for veldig mange, å bundet enkle steg i kleknings bildet, for døgnflue, vårflue og mygg.

Tenker da, på f.eks : Buzzer, klekker og tørr mygg. Nymfe, klekker, dun og Spent spinner... 

Ved å gå gjennom slike ting, uten å ta det for langt, men ved å forholde seg til enkle mønstre, så tror jeg man ville skapt både større interesse, samt større forståelse. Mange som søker slik innformasjon, og jeg ville tro det kunne skape litt større interesse :-)

Dere har en virkelig mulighet, til å formidle noe med dette arbeidsverktøyet. Så jeg tror det hadde vert på sin plass å sette en rød tråd, samtidig, som det ikke er noe problem, om det holder en litt høyere teknisk kvalitet.

Grunnen til at vi ber om dette, er jo ikke for noe annet, enn at vi vet dere kan  <<l

Endret av Itte hackel
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke har blitt oppfattet som en surmaga gammel grinebiter, for jeg har veldig sans for det arbeidet som er på gang. Jeg tror det kan få flere til å binde fluer. Men , jeg har bindt fluer i så mange år, at jeg vet at om man lærer grunnleggende bindeteknikk så er det meste overkommelig. Det tar ikke lang tid å innarbeide dette. Så mitt ønske for de som kommer til å bruke disse videoene, er om det kunne komme slike videoer som viser ulike måter å dubbe/ lage kropper på, forskjellige vinger og hackel. det vil gi veldig mye erfaring, samtidig som folk vil kunne lage en lang rekke fluer. Det er lett å lage f.eks en fallskjermflue, når man vet rekkefølge og material valg og ikke minst mengde av materialer.

Endret av bjosted
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er en tørrflue ja. I utgangspunktet skal den flyte veldig bra. Polygarn skal flyte godt. Hvis den ikke gjør det så kan du prøve følgende:

 

  • Imprignere flua i tørr tilstand (Dry Dip Super eller noe annet bra tørrfluefett)
  • Sjekke at det er polygarn du har brukt og ikke antrongarn
  • Sjekke at du har brukt dubbing som er ment som tørrfluedubbing (FlyRite, Fine&Dry, Superfine eller lignende syntetisk dubbing)
  • Binde på en lettere tørrfluekrok

Håper du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes den flyter dårlig, lag vingen litt fyldigere. Kan godt dubbe tykkere enn jeg har gjort også. tmc100 er jo en tung krok.

Du er en smule på villspor her . Grunnen til at en rakkelhane bundet med polygarndubbing flyter så godt er polygarnets evnen til å holde på luft. Flyrite har ikke den egenskapen i samme grad, en tykkere kropp med flyrite eller annen dubbing i samme kategori vil ikke hjelpe på flyte-egenskapen i det hele tatt. Det vil tvert i mot gjøre flua tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...