Gå til innhold

Vannkast og fluedrukning


OB

Anbefalte innlegg

Regner med at de fleste har opplevd dette. Du finner en fisk, eneste mulighet for å få kastet på den er ved å speye eller snake rolle. Får til kastet, men flua lander på siden eller går under vann med en gang.

 

Hva gjør man for å unngå dette? Bruker du overdressa fluer? Er monofilament bedre enn fluorcarbon tippet? Noe kasteteknisk? Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyteevnen reduseres normalt under bruk, så da må man passe på å inn og tørke, samt impregnere oftere enn ved luftkast.  Ikke overimpregnere, men gjøre det oftere.  Til slutt må man tenke på hva slags fluer man benytter.  CDC har ofte godt av et luftkast eller 2, mens syntetiske fibre kan klare seg bedre uten.  Foam og micro-chenille er mer vannmotstandig enn en klassisk dubbet kropp, etc. etc.

Uansett - jeg også synes det er vanskelig med vannkast som ikke er planlagte.  Jeg har mer enn en gang smelt avgårde et vannkast etter et plutselig vak, hvor jeg har endt opp med druknet flue og trasig presentasjon.  I mange tilfeller kan det være mer fornuftig å bruke et halvt minutt ekstra på å få kontroll - og så legge ut et planlagt kast.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig sansen for tankegangen til Andre her.

Sett minst mulig i vannet.(Snøret.)Alle vannkast bråker uansett.

Bråk skremmer.

I utgangpunktet er det bedre å ha lengre fortom ved vannkast,slik at

man slipper å bruke fluesnøret som anker.

Jo mindre du slipper å lime i vannflaten,desto bedre.....

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn kastet på You Tube eller Vimeo.

Og så tar vi det der fra.......

 

Tom.

Hæ? Du som highlevel fluekaster har vel sett eller utført en airsnake før?? Masse lufttørking og minimalt med vannkontakt, og ikke minst godt utafor fiskens vindu.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kom deg ut av tåkeheimen og les første innlegg igjen a, blodnisse... :) Vi prater om det samma, bare at jeg prøver å komme med en løsning på problemstillinga han opplever. Jo mer kontakt flua har med vannet, jo blautere blir den jo, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kom deg ut av tåkeheimen og les første innlegg igjen a, blodnisse... :) Vi prater om det samma, bare at jeg prøver å komme med en løsning på problemstillinga han opplever. Jo mer kontakt flua har med vannet, jo blautere blir den jo, eller? 

Legg inn linken du,og prøv å forklar at du snakker om et vannkast.

Når du nå engang er inne på det med tåkeprat så burde du ta av deg solbrillene

når det ikke sol.Du trenger dem strengt talt ikke da.

Legg inn linken slik at alle kan se.

Er det så vanskelig?

Kan vi ikke bare ta det derfra da? :)

 

Tom.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasking er noe dritt. Dessverre krever det at du er veldig god kasteteknisk for å unngå det. Men med litt lett utstyr, snører som flyter litt, lette fluer, og rett (litt lang fortom), så gjør man det vel litt lettere for seg selv :)

 

Og AndreB; Nå er det vel nettopp speykast laksefiskere generelt har litt ferdigheter på?  ttongue 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du med meg nå eller? Skal du ødelegge den tråden her også? Veit ikke hvilken link du prater om, men søker du på youtube så finner du sikkert noen som utfører airsnakes... 

Nei,jeg kødder ikke med deg.

Og at du sier at"Skal du ødelegge denne tråden her også?" vitner om temmelig klønete opptreden

fra din side etter mitt skjønn.Om det er noen som ødelegger tråden her,så er vel du den som står fremst i køen.

Det er du som sier at et airsnake skal løse problemet mitt.

Vis meg det da.

Jeg kan godt lese og søke selv,men i og med at du er den som sier det så ville det vel

være mer enn naturlig at du legger inn linken,enn at jeg og alle andre skal søke?

Synes du det er urimelig å spørre eller be om?

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablablaaa??...filmer sjelden meg sjøl kaste, så jeg har dårlig med tydelige klipp på hvor jeg bruker det... Men her - h ttps://vimeo.com/41733825 Kall det gjerne for ei luftslange-rulle... Den kan seff vinkles, luftmendes og påvirkes, som et hvilket som helst annet fluekast. På tide å komme seg en tur i elva nå, Tom  :-X

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Vimeo codec-error når jeg skulle poste, men sett sammen linken så den blir komplett, så ordner det seg... Det var du som begynte med å fortelle meg at jeg måtte "våkne opp", når jeg prøvde å forklare trådstarter en fin og praktisk måte å holde flua tørr på, så den synes jeg passa helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg kødder ikke med deg.

Og at du sier at"Skal du ødelegge denne tråden her også?" vitner om temmelig klønete opptreden

fra din side etter mitt skjønn.Om det er noen som ødelegger tråden her,så er vel du den som står fremst i køen.

Det er du som sier at et airsnake skal løse problemet mitt.

Vis meg det da.

Jeg kan godt lese og søke selv,men i og med at du er den som sier det så ville det vel

være mer enn naturlig at du legger inn linken,enn at jeg og alle andre skal søke?

Synes du det er urimelig å spørre eller be om?

 

Tom

Bra, Tom . . . Stå på ditt !

Selvfølgelig skal man måtte videodokumentere sine påstander, hvis ikke er man jo helt ute å kjøre.

Og det skulle bare mangle om du skulle bruke av din dyrebare tid til å søke opp en video eller to på YouTube/Vimeo hvor disse kastene vises . . .

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mislykket vannkast er vel når flua ikke lander i vannet.....men på land.

Alle fluer kan vel ikke flyte så de drukner... Fisken eter jo mest mat under overflaten

Så jeg skjønner ikke problemet her faktisk.....

At den plasker litt er noe dritt hvis fisker er rett under, men den tiltrekker hvis den er i nærheten...

Dette er sikkert feil for noen og en gjentagende erfaring fra meg

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...