Gå til innhold

Det hadde blitt mange fluestenger det


Anbefalte innlegg

For noen år siden husker jeg Guideline sa det var manko på carbon duk til fluestenger. pga av flyindustrien Forsto egentlig ikke hvorfor før nå:  Each 787 dreamliner  contains approximately 35 tons of carbon fiber reinforced plastic which is partially to credit for it being the most fuel efficient airliner yet. Legg til airbus og forsvarsindustrien 

bruk i tillegg. Det er vel røflig carbon til 700.000 flueklinger  i en dreamliner hvis jeg ikke regner feil og hver klinge veier 50 gram. Det produseres 10 dreamlinere i måneden.  Uansett ser vi hvem som er lillebror her.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være feil på antallet stenger men de er heller ikke 100% grafitt. Ta  en Airbus 380 sakset fra British airways: Carbon fibre, a strong and light material, is used on key parts of the A380. Roughly 25% of the plane's overall structure is made from carbon-fibre reinforced plastic. I følge wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon-fiber-reinforced_polymer

snakker vi ikke om plastik  slik jeg kjenner den,  nok engang  wikipedia er: CFRP is now widely used in sports equipment, som tennisracketter , staver, sykler fiskestenger osv . Jeg er ingen kjemiker eller ingeniør.  

Så det er nok forsvinnende lite av verdens produksjon som havner stangprodusentene. Jeg synes det egentlig er litt spennende å se hva et materiles bruksområde er. Så stangproduksjon er nok bare en liten spinnnoff i det hele.

For de som er virkelig interresert: http://www.lemauricien.com/article/airbus-versus-boeing-composite-materials-sky-s-limit . Toray gruppen  som produserer 30 % av verdens carbonfiber duker har en kapasitet på  7300 tonn i året.

Endret av bendik58
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...