Gå til innhold

Bindetråd som ryk


Kåre B. Alme

Anbefalte innlegg

Hei! Har eit problem med at bindetråden ryk eller slite seg, noke som er sjukt irriterande (er vel fint lite her i verden som er meir irriterande når ein sitt midt i ei fluge), men tårdholder er keramisk i frå Guideline om eg ikkje tek heilt feil, og eg binda med UNI 6/0 noko eg trudde skulle holde hardt? Det samme skjer når eg brukar andre trådar også. Er og heilt sikker på at det ikkje er krokspissen som skada tråden.

Har lagt meg til den vane at eg alltid dreg ut tråd for hand slik at det ikkje vert for mykje press på tråden, men like vel ryk den av og til. 

 

Binda stort sett nymfer, lakse og SØ fluger, så har ikkje bruk for eller lyst å gå opp eller ned i trådstorleik, noko eg antek ikkje vil hjelpe på problemet heller? 

 

Vurdera om eg må kjøpe meg ny trådholder, sjølv om den eg har eigentleg kan reknast som ny, eller om eg må  legge heilt om taktikken når det kjem til teknikk. Har ikkje heilt peiling så tenkte eg skulle høyre om det er noken her som har samme problem eller ei eventuell løysning/tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kåre!

UNI 6/0 skal være en meget sterk tråd som du sier, så du skal i allefall ikke behøve å gå ytterligere opp i dimensjon.

For å lære seg hvor mye tråden kan strammes, så kan du trene litt på en bar, solid krok i bindestikka.

Da kan du variere trykket og strekke så mye at tråden til slutt ryker. Hvis den ryker med forholdsvis liten motstand er det enten feilprodusert tråd eller skade på trådholderen. Da ville jeg byttet ut en av disse eller begge. Normalt sett er keramiske trådholdere veldig fine med avrundede kanter.

 

UNI spolene ruller ofte litt tregt i diverse trådholdere har jeg opplevd. Du kan justere trykket i fra trådholderen ved å enten dytte de tappene som går inn i trådspolen sammen eller dra de fra hverandre. Pass på å holde igjen der armene faller sammen på trådholderen, slik at ikke sveisingen går opp. 

 

Tips: det er alltid lurt å holde røret (trådføreren) på trådholderen pekende direkte mot kroken nå du skal stramme til. På denne måten så belaster du ikke trådholderen unødvendig, evt skarpe kanter gnager ikke like mye mot tråden, og trykket blir potensielt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne UNI 8/0 når jeg binder alt fra mindre laks/ sjøørret fluer til større fluer/ tubefluer og har sjelden noe problem med at tråden ryker. I de siste ukene har jeg imidlertid opplevd det litt for mange ganger med en hvit UNI8/0, men aldri den som er svart. På meg virker den hvite jeg har som mer "sprø" og lettere fliser seg. Mulig resultat av bleking? Kan være mandagsprodukt også da jeg ikke har sjekket andre hvite fra UNI.  

 

Den svarte ryker sjelden/ aldri, med unntak av når jeg hekter i krokspissen litt for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mulig at den som er bleka kan ta skade av det, iallfall i forhold til dei som er svarte og mindre behandla.

Trur eg skal finpusse teknikken litt å gå ned til UNI8/0, fordelen då blir vel at ein kan gjere fleire surringa slik at fluga vert meir slitasjesterk. Tenke det for mitt bruk eigentleg burde vere unødvenig å bruke 6/0, men fekk litt noia når tråden rauk heile tida så har ikkje gått ned igjen i størrelse endå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på var at det kunne være grader i metallet ytterst på trådholderen din som er problemet? Prøv å trekk igjennom et mykere garn eller evt bomullstråd som du manipulerer opp/ned i forskjellige retninger og evt roterer tråden rundt langs kanten av flensen på trådholderen. Fliser dette seg opp så tenker jeg du er nærmere svaret. Slike grader kan evt "pusses" ved å trekke igjennom litt polyester line (samme materiale som du har til backing på snella, og gni denne forsiktig opp/ned og sideveis).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på var at det kunne være grader i metallet ytterst på trådholderen din som er problemet? Prøv å trekk igjennom et mykere garn eller evt bomullstråd som du manipulerer opp/ned i forskjellige retninger og evt roterer tråden rundt langs kanten av flensen på trådholderen. Fliser dette seg opp så tenker jeg du er nærmere svaret. Slike grader kan evt "pusses" ved å trekke igjennom litt polyester line (samme materiale som du har til backing på snella, og gni denne forsiktig opp/ned og sideveis).

Ja, det problemet veit eg at eg har hatt med tidlegare trådholdera i metall, så kjøpte ein keramis holder og trudde eg slapp flising av tråden då. Begynne å tru at det er teknikken når eg stramma tråden som er problemet, men skal gjere som du seie å sjekke om den flisa seg på ein finare tråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett bare hvit Nano Silk /18/0 30D fra semerfli.net nå. Farger med tusj. Den ryker du ikke med mindre du vil. Til hjortehårsfluer går jeg opp i tykkelse på tråd.

Har prøvd mye bra, men ingen slår denne tråden.

bjorni

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...