Gå til innhold

hjelp til nybegynner


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til ett par ting med kastinga mi...

-når skal dobbeltrekket starte?

-når skal man vende stanga over i fram/bakkast

-hvordan i helv*ette får jeg til en solid stopp, spesielt i framkastet.

-kraftbruk.. Bruker jeg for lite kraft, skjer ingenting, for mye, så blir det krøll på fortom..

Har fått noen videoer av hjelpsomme mennesker, og sett på nett, samt har jeg kastet med dyktige kastere, men får ikke til å gjøre noe i nærheten av det de gjør haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å fortsatt søke hjelp hos drevne utøvere. Men det viktigste er å drive egentrening, øvelse gjør mester heter det jo. Og plutselig så sitter det, da er det bare å repetere kastet i minnet, for deretter å gjøre et nytt forsøk. I hvert fall var det det som skjedde med meg. Det bare satt. Lykke til, du vil nok oppleve tilbakegang mer enn en gang, men et lite tips til slutt.

 

FØLER DU AT DU VIRKELIG FÅR TIL ET NOENLUNDE KAST, AVSLUTT TRENINGEN EN LITEN STUND FØR DU FORTSETTER.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilnærmet umulig å skrive noe fornuftig om dette. Som Magne sier så er det mye hjelp å hente fra erfarne fiskere/kasterer. Men dette forutsetter at de ser hva du gjør (galt).

 

Et annet tips er å filme kastingen din og sammenligne dette med hva du finner på nett. Da ser du lettere feilene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Trenger litt hjelp til ett par ting med kastinga mi...

-når skal dobbeltrekket starte?

 

Når du slår over/roterer stanga, eller mot slutten av kastebevegelsen.

 

-når skal man vende stanga over i fram/bakkast

Mot slutten av kastebevegelsen. Mange slurver med overslaget av stanga, når du slår over stanga flyttes stangtuppen opptil 4-5 meter, og det er her du gjør kastet, og det er her du skal bevege stanga så rett som mulig.

 

-hvordan i helv*ette får jeg til en solid stopp, spesielt i framkastet.

Kast med et avslappet håndgrep, og stram til håndgrepet når du skal stoppe stanga.

 

-kraftbruk.. Bruker jeg for lite kraft, skjer ingenting, for mye, så blir det krøll på fortom..

De fleste starter kastet for brått, eller rykker kastet i gang. Start kastebevegelsen mykt og rolig, og akselerer jevnt fram mot stoppen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnnys: Takk for gode tips. Dette kommer godt med.

På det siste punktet ditt, så mener du at ved stoppen, så klemmer man på en måte til i håndtaket? Ser for meg at da kan det bli skikkelig "snert" i stoppen.

Får se om jeg tar meg en tur ut og tester litt etterpå. Er midt i flytting her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, klem til i håndtaket.

Og så viser du en god holdning ved at du har lyst til å gå ut å øve.

Da er det bare snakk om litt tid før det sitter bedre.

En grei måte å øve riktig fremsleng f.eks kan være å kaste kun fremsleng, eller kun baksleng, og kun øve inn ett moment av gangen. Øver du inn nye teknikker så kan det også være lurt å bryte det ned i flere sekvenser.

Det har i hvert fall vært til hjelp for meg.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene dine kan besvares på flere måter. Her er en av dem:

Trenger litt hjelp til ett par ting med kastinga mi...
-når skal dobbeltrekket starte?

Dobbelttrekket bør starte idet stanga (håndtak /bunndel) passerer kl. 12. Både i framkastbevelsen og bakkastbevegelsen. 

 

-når skal man vende stanga over i fram/bakkast

Framkastbevegelsen startes like før linebukta har rettet seg ut i bakkastet.

Bakkastbevegelsen startes like før linebukta har rettet seg ut i framkastet.

NB: Kastebevegelsen starter i en rolig bevegelse som aksellerer, til bråstopp mellom kl.10-11 i framkastet, mellm kl.13-14 i bakkastet.

 

-hvordan i helv*ette får jeg til en solid stopp, spesielt i framkastet.

Stivt håndledd, og kraftbruken må ikke overdrives. Tvert i mot. Start med kort snørelengde, 8-10 m, og prøv deg fram til hvor liten kraft du kan bruke for å få pene, rolige linebukter. Etterhvert økes linelengden og litt på kraftbruken. Prøv ut litt forskjellige stoppunkter, så ser du hvordan linebuktene forandrer seg, sen stopp gir åpne bukter - tidlig stopp gir trangere bukter.

 

 

-kraftbruk.. Bruker jeg for lite kraft, skjer ingenting, for mye, så blir det krøll på fortom..

Som nevnt ovenfor; Start med kort linelengde og finn ut hvor liten kraft du kan bruke for å få pene bukter. Tren deg på å følge lina med blikket også i bakslenga. Og gjennomfør kastebevegelsene med "myk" start, og aksellerasjon til stoppunktet. Krøll på fortom - grisehaler - skyldes at du er for brå i starten av kastebevegelsen. Ikke rykk!

Og sist - men ikke minst: Tren på å føre stanga i rett linje, fra start til stopp!!

 

Kan du finne fram til en god instruktør, er det mye hjelp å få. Men etter min erfaring - En mester i fluekasting er ikke nødvendigvis en god kasteinstruktør. Pedagogikk er kjempeviktig også i denne sammenhengen!

 

Lykke til! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...