Gå til innhold

Hva burde jeg velge, og til hvilken pris?


Hulkibulk

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er forholdsvis nybegynner innen fluefiske. Jeg har en Guideline Flystarter #5 som jeg har brukt til å lære meg fluefiske. 
Nå har jeg blitt bitt av basillen, og ønsker å kjøpe meg ei skikkelig stang jeg kan ha i MANGE år.
Jeg fisker kun etter ørret i middels elver og fjellvann.

Så hva burde jeg velge av ny stang+snelle? Jeg har egentlig sett meg ut 2 "løsninger"

Løsning 1: Guideline Fario med Haze v2 snelle (ca. 5000kr tilsammen)
Løsning 2: Orvis Helios 2 med Orvis Hydros snelle(ca. 9500kr tilsammen uten avslag)

Lest at Fario stangen skal være veldig bra, i tillegg er det "settet" en del billigere enn Orvis settet.
Jeg er dog så heldig at jeg muligens kan få litt avslag på Orvis settet, men hva burde Orvis settet koste, for at jeg heller skal gå for Helios+Hydros kontra Fario+HazeV2?

I tillegg lurer jeg på om jeg skulle gått for #4 istedet for #5? Jeg er ikke veldig utsatt for vind, men på fjellet vet man jo aldri, der har jeg også med slukstang så er ikke fare for at jeg sulter om det kommer noen vindkast.  

Endret av Hulkibulk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uansett gått for #5. Så ville jeg pensjonert slukstangen først som sist. Man lærer raskere uten sikkerhetsnett.. Hvilken stang du skal velge vet jeg ikke, men på fjellet er det jo ofte greit å ha en som takler nevnte vind.. Lykke til. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha ei fluestang å bruke gjennom sesongen, så ville jeg ihvertfall utvilsomt gått for klasse 5.

Dette kommer jo mye an på hvor man fisker, men selv bruker jeg 5'er nesten hele sesongen.

Av de stengene du nevner er det opp til lommeboka di . . . Fario m/Haze snelle er langt rimeligere enn Helios 2, og begge er supre stenger.

Du vil utvilsomt spare mye på å kjøpe brukt, om du ikke har noe imot det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider