Gå til innhold

Hva burde jeg velge, og til hvilken pris?


Hulkibulk

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er forholdsvis nybegynner innen fluefiske. Jeg har en Guideline Flystarter #5 som jeg har brukt til å lære meg fluefiske. 
Nå har jeg blitt bitt av basillen, og ønsker å kjøpe meg ei skikkelig stang jeg kan ha i MANGE år.
Jeg fisker kun etter ørret i middels elver og fjellvann.

Så hva burde jeg velge av ny stang+snelle? Jeg har egentlig sett meg ut 2 "løsninger"

Løsning 1: Guideline Fario med Haze v2 snelle (ca. 5000kr tilsammen)
Løsning 2: Orvis Helios 2 med Orvis Hydros snelle(ca. 9500kr tilsammen uten avslag)

Lest at Fario stangen skal være veldig bra, i tillegg er det "settet" en del billigere enn Orvis settet.
Jeg er dog så heldig at jeg muligens kan få litt avslag på Orvis settet, men hva burde Orvis settet koste, for at jeg heller skal gå for Helios+Hydros kontra Fario+HazeV2?

I tillegg lurer jeg på om jeg skulle gått for #4 istedet for #5? Jeg er ikke veldig utsatt for vind, men på fjellet vet man jo aldri, der har jeg også med slukstang så er ikke fare for at jeg sulter om det kommer noen vindkast.  

Endret av Hulkibulk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uansett gått for #5. Så ville jeg pensjonert slukstangen først som sist. Man lærer raskere uten sikkerhetsnett.. Hvilken stang du skal velge vet jeg ikke, men på fjellet er det jo ofte greit å ha en som takler nevnte vind.. Lykke til. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha ei fluestang å bruke gjennom sesongen, så ville jeg ihvertfall utvilsomt gått for klasse 5.

Dette kommer jo mye an på hvor man fisker, men selv bruker jeg 5'er nesten hele sesongen.

Av de stengene du nevner er det opp til lommeboka di . . . Fario m/Haze snelle er langt rimeligere enn Helios 2, og begge er supre stenger.

Du vil utvilsomt spare mye på å kjøpe brukt, om du ikke har noe imot det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å mene noe om hva du burde velge, men har du en skikkelig godfølelse for en av settene så bør kanskje velge det.

Beste er selvfølgelig å prøve de begge om du har muligheten. Og om prisen er noen hindring ene eller andre veien er det bare du selv som kan avgjøre.

Begge stengene er meget gode, men alle er forskjellige og foretrekker forskjellige stenger. Om du har mulighet til å prøve, prøv gjerne også med noen forskjellige stenger.

Slukstanga trenger du ikke, ta med den fluestanga du har som backup.

Vind er veldig sjelden noen hindring for fluefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får Orvis settet for 6 lapper, så har du i alle fall fått et skikkelig avslag, for det er vel snella med på kjøpet. Tror du blir fornøyd med begge, men jeg hadde gått for Orvis stanga, i midflex.

Midflex bedre å kaste med enn Tipflex? Så det var en Helios #4 Tipflex som fikk terningkast 6 på klikk.no? 

Men alle er enstemmig enig i å gå for en #5? Har bare lest at "alle" som fisker ørret vil gå for en #4er stang etterhvert uansett xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti å bruke 6-9500 på et femmersett som fersking. Ikke for å være frekk mot vedkomne, men når jeg ser innlegg til en fersking som sier noe slik som at midflex er bedre enn tiplflex eller omvendt, da er det tid for å stikke fingeren i jorda..Sjekk heller bruktmarkeder og få deg highendutstyr til en tredjedel av prisen. Jeg tenker umiddelbart at det er flere grunner en kroner og øre til å ikke bruke så mye penger. De tre- fire tusen du får til overs kan du heller bruker på ekstraspoler- og liner (en med kort og en med lang klump, kanskle sinktip/intermediatr), fluer eller bindeutstyr, GODE vadrere og annet snacks....

 

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti å bruke 6-9500 på et femmersett som fersking. Ikke for å være frekk mot vedkomne, men når jeg ser innlegg til en fersking som sier noe slik som at midflex er bedre enn tiplflex eller omvendt, da er det tid for å stikke fingeren i jorda..Sjekk heller bruktmarkeder og få deg highendutstyr til en tredjedel av prisen. Jeg tenker umiddelbart at det er flere grunner en kroner og øre til å ikke bruke så mye penger. De tre- fire tusen du får til overs kan du heller bruker på ekstraspoler- og liner (en med kort og en med lang klump, kanskle sinktip/intermediatr), fluer eller bindeutstyr, GODE vadrere og annet snacks....

 

Tom Aage

Hehe! Ja, forstår synspunktet ditt :) Er bare at jeg vant 40k, penger jeg i utganspunktet ikke hadde, så hadde lyst til å bruke på noe skikkelig utstyr etter et år med flystarter :P Har fisket siden jeg var 4år, å fisker forholdsvis mye hvert år, men har blitt sluk og oter :) Bindeutstyr er en veldig god ide! Dreiv litt med det for en god del år tilbake, men var lånt utstyr :/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør om mulig teste før du kjøper, og om du velger tip- eller midflex er en smakssak. Jeg tror imidlertid du vil venne deg til begge. En meget kjent svensk fluefisker sa til meg en gang, at folk idag bytter stenger alt for ofte, istedenfor å bli skikkelig kjent med en. Poenget mitt er at den stanga du kanskje ikke er helt venn med ved første forsøk, kanskje blir den du liker aller best etter at du blir kjent med den. Sage SLT var en sånn stang for meg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet også med GL sin flystarter, og fikk et nytt liv som fluefisker da jeg kjøpte ny.. Da ble flystarteren som en tømmerstokk i forhold;) jeg gikk for Fluvius 904(ikke M utgaven), har testet mye siden den gang, men er og blir fluvius 904 som jeg får godfølsen med:) Dra til en butikk der du kan få testet utstyret, ikke gjør samme blemma som meg med å kjøpe highend utstyr som ikke passet meg i det hele tatt:) #4 vs #5 må du kjenne litt på selv, været på fjellet er jo ikke lett og hanskes med, men om du mener du ikke er så vindutsatt ville jeg gått for en firer. Den stangklassen bruker jeg til 90% av mitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget kjent svensk fluefisker sa til meg en gang, at folk idag bytter stenger alt for ofte, istedenfor å bli skikkelig kjent med en

Klok mann! For meg er målet å kjøpe et sett jeg forhåpentligvis kan ha i 10-15år, uten at jeg slipper å kjøpe nytt. Derfor jeg tenkte å investere i noe "skikkelig". Kasteteknikken min er langt fra god nok til at jeg sannsynligvis merker mye forskjell på tipflex og midflex, så jeg kjøper nok ikke katta i sekken, da det kanskje er lettere å "tilvenne" seg noe nytt når man er nybegynner, enn når man har brukt en type i 10 år, for så å gå over til noe annet. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet også med GL sin flystarter, og fikk et nytt liv som fluefisker da jeg kjøpte ny.. Da ble flystarteren som en tømmerstokk i forhold;) jeg gikk for Fluvius 904(ikke M utgaven), har testet mye siden den gang, men er og blir fluvius 904 som jeg får godfølsen med:) Dra til en butikk der du kan få testet utstyret, ikke gjør samme blemma som meg med å kjøpe highend utstyr som ikke passet meg i det hele tatt:) #4 vs #5 må du kjenne litt på selv, været på fjellet er jo ikke lett og hanskes med, men om du mener du ikke er så vindutsatt ville jeg gått for en firer. Den stangklassen bruker jeg til 90% av mitt fiske.

Jeg er aldri vindutsatt der jeg fisker 90% av tiden, men blir en tradisjonell fjelltur i året på 4-7 dager, alt etter været. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som oss alle andre vil nok ha lyst til å prøve noe nytt til neste år.. Så jeg ville gått for noe på bruktmarkedet å sett hva du trivdes best med. Ei brukt stang til 3k vil være enkel å selge for rundt samme prisen om man ikke kommer overens med den.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...