Gå til innhold

Fluefortom - knyte på vanlig sene til slutt?


Fisherman83

Anbefalte innlegg

Var innom å kjøpte litt fiskeutstyr i dag, deriblant fluefortom. Fikk et tips i butikken om å kjøpe en rull med sene i tillegg til fortom. Han mente at det ikke var vits i å kjøpe ny fortom hver gang denne skal byttes, fortom er dyrt, men vanlig sene er billig som han sa. Han foreslo å kappe 1 meter med passelig sene og bytte til ny lengde når jeg hadde igjen 20 cm. Er det noen som gjør dette og vet om sena bare skal knytes i løkka på fortommen?

Endret av Fisherman83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et veldig godt tips! Kommer nok til å fiske både med tørrflue og våtflue.

Han i butikken plukket ut en fortom med følgende info: 3,7m /0.178mm og 2,9kg og

en rull med Berkley Super Strong 0,1467mm sene. Tror det bør være greit til lettere
ørret og harrfiske?

 

Ser at skittfiske.no har microringer med diametere på 1.6mm, 2mm og 3.1mm - hva bør jeg velge her?

Hvor lang bør spissen være? Noen spesielle knuter som kan anbefales?

Endret av Fisherman83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da at jeg knyter fast en microring i enden av fortommen - altså i løkka og kapper til en egnet lengde med vanlig sene i denne igjen? Spiss = vanlig fiskesene? Er nybegynner så må ha det inn med teskje ;-)

Mulig at jeg misforstår deg, men hvis det er en "fabrikk-montert" løkke på fortommen, så er den i den tykke enden, og den skal festes til fluelina.

Det er i den tynne enden av fortommen, du skal knyte på micro-ringen og så fortoms-spissen.

Du "trenger" ikke å bruke micro-ring, men det er en stor fordel, p.g.a. at du slipper å kappe selve fortommen, hver gang du bytter spiss.

Du kan også skjøte fortom og spiss, med f.eks. "Kirurg-knuten"( som er lett å lære, og er ganske sterk), eller "Uni-knuten",som er sterk, og også er lett å lage. Dette er min favoritt-knute til skjøting av både monofil og fluorocarbon, til alt fra lett tørrflue-fiske, og til laksefiske med ganske tykke fortommer. HUSK alltid, å FUKTE knutene godt, og dra dem SAKTE sammen, for da minsker du friksjon under stramming, og du får en sterk knute.

 

Uansett så bør du lære deg en god "skjøte-knute", for den får du bruk for, før eller siden.

 

Dette ble vel litt mye "inn med teskje", men siden du sier at du er nybegynner, så håper jeg det er greit. :rolleyes:

 

Lykke til med "verdens finaste hobby", og god fiske-sommer fffish

 

Audun.

Endret av Klinkert
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...