Gå til innhold

Makrell på #5


Klink

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Orvis-stang, 9' #5 og har veeeldig lyst til å fiske makrell. Har prøvd en del, men det er bare mindre lyr å få. Har prøvd det meste av fluer, inkludert makrellheklefluer. Vet ikke hva mer det er å finne på..

Tips er velkomne

Edit: har bare flytesnøre

Magnus

Endret av Klink
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve en ny plass? Makrell er ikke spesielt selektiv, og min erfaring er at de tar stort sett alt som er i nærheten av de. Det kan vel være perioder de ikke er på hugget, men det kan ikke være lenge...

Eller kanskje du kan prøve å mentalt innstille deg på å fiske havabbor, da kan du regne med å få makrell i bøtter og spann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve en ny plass? Makrell er ikke spesielt selektiv, og min erfaring er at de tar stort sett alt som er i nærheten av de. Det kan vel være perioder de ikke er på hugget, men det kan ikke være lenge...

Eller kanskje du kan prøve å mentalt innstille deg på å fiske havabbor, da kan du regne med å få makrell i bøtter og spann ;)

Hehe, får vanligvis makrell på den aktuelle plassen når det er lineagn jeg trenger, men flua tar den ikke. Har prøvd to kvelder nå, nada.

Hadde håpt på en "surprise" horngjel eller SØ, men det viste seg fort å bli vanskelig. Ellers har jeg store problemer med å kjenne napp på streamer. Ser større lyr ta, men er for sein..

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, får vanligvis makrell på den aktuelle plassen når det er lineagn jeg trenger, men flua tar den ikke. Har prøvd to kvelder nå, nada.

Hadde håpt på en "surprise" horngjel eller SØ, men det viste seg fort å bli vanskelig. Ellers har jeg store problemer med å kjenne napp på streamer. Ser større lyr ta, men er for sein..

Magnus

 

Fisker du streamer på fri drift siden du har dette problemet? Prøv å sette litt på fart på det, så vil dette løse seg selv.

Fisker du med en lett streamer og flyteline er det nok lett for at den vil vake i overflaten, så da kan det kanskje være giftigere å prøve med en clouser. Har personlig stor sans for disse i sjøen, da den skaper mye mer bevegelse - og det er lettere å regulere dybden.

Clouser er nok ikke så veldig nice å kase med en femmer, men en #6-8 med små øyne bør være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt pleier du å fiske når du får makrell på andre ting enn flue?

Pleier ikke være noe spesielt problem med makrellen akkurat.

Skjønte heller ikke det med at du ser den tar, men ikke kjenner det.

 

Fluene kan være enkle, en bunt marabou på en krok, eller noe annet fjær/hår i f.eks hvitt funker bra.

Clousere/deceivere eller noe annet som minner om sild/en liten fisk funker greit.

Trekkes inn med litt rykk og napp, eller litt lenger glidende bevegelser med noen pauser på et par sekunder innimellom.

Makrellen jager jo ofte i overflata, så man ser ofte aktivitet. Alternativt kan det være lurt å komme seg litt ned i vannlagene.

 

Makrell på flue er gøy!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt pleier du å fiske når du får makrell på andre ting enn flue?

Pleier ikke være noe spesielt problem med makrellen akkurat.

Skjønte heller ikke det med at du ser den tar, men ikke kjenner det.

Fluene kan være enkle, en bunt marabou på en krok, eller noe annet fjær/hår i f.eks hvitt funker bra.

Clousere/deceivere eller noe annet som minner om sild/en liten fisk funker greit.

Trekkes inn med litt rykk og napp, eller litt lenger glidende bevegelser med noen pauser på et par sekunder innimellom.

Makrellen jager jo ofte i overflata, så man ser ofte aktivitet. Alternativt kan det være lurt å komme seg litt ned i vannlagene.

Makrell på flue er gøy!

Takk for svar, begge to.

Det jeg mener er at jeg ofte kan se fisken tar, hovedsaklig i form av virvler på overflaten der flua mi er, eller at jeg fysisk ser fisken.

Problemet er at få av tilslagene sitter, og det er helst de små som blir med inn..

Fisker ca. 10-15 cm under overflata, der jeg valigvis får makrell. Så sinnsykt gøy når den spretter opp av vannet og rister på hodet!

Takk for fluetips, har noe marabou liggende, så de skal bindes!

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du streamer på fri drift siden du har dette problemet? Prøv å sette litt på fart på det, så vil dette løse seg selv.

Fisker du med en lett streamer og flyteline er det nok lett for at den vil vake i overflaten, så da kan det kanskje være giftigere å prøve med en clouser. Har personlig stor sans for disse i sjøen, da den skaper mye mer bevegelse - og det er lettere å regulere dybden.

Clouser er nok ikke så veldig nice å kase med en femmer, men en #6-8 med små øyne bør være ok.

Nei, jeg "streamer" inn flua, i sakte rykk.. Har desverre svært dårlig kontakt med flua, det resulterer i mye tapt fisk. Har hittil fått ca. 2 millioner smålyr og en liten torsk. Alle ca. 25 cm...

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve å dra opp tempoet litt.

Man klarer ikke trekke fra en jaktende makrell, lyr eller sjøørret.

Når du trekker inn, så hold stanga rett mot snøret, og stangtuppen så vidt noen få cm over vannflata,

og hold i snøret og stang med en hånd, mens du trekker med den andre.

Da bør man merke det meste som skjer i enden av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve å dra opp tempoet litt.

Man klarer ikke trekke fra en jaktende makrell, lyr eller sjøørret.

Når du trekker inn, så hold stanga rett mot snøret, og stangtuppen så vidt noen få cm over vannflata,

og hold i snøret og stang med en hånd, mens du trekker med den andre.

Da bør man merke det meste som skjer i enden av snøret.

Okei, god info her. Skal jeg rykke inn flua eller kjøre den i jevnt tempo?

Magnus

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varier mellom å trekke 25-35 cm og 40-60 pause blir det når man tar nytt tak i snøret.

Dra fra så fort du kan til et sekund eller to med pauser i mellom.

Dette er bare et utgangspunkt til å begynne med. Prøv å variere også.

Tenk at du skal etterligne en flytende fisk eller en skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid er det bare å kjøre full pupp på hastighet!

 

Stanga i armhulen og dra med begge hender ;) 

 

Men du burde gjerne kjøpe deg en 5fot fastsink polyleader for å få flua litt ned.

 

PS! Makrellen kan til tider være selektiv på raudåte og da er den umulig å få til å ta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,

Da var en 6-timersøkt ferdig. Resultat er lik null. Hadde en massiv lyr som tok, men selvfølgelig ryker fortommen. Hadde ved to separate anledninger sjøørret som fulgte etter, men de tok ikke.. Til slutt så jeg en makrellstim, men de ville ikke ha de heller..

Magnus

Edit: fangstbilde: http://imgur.com/Qfci9Oq

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser følgefisk når jeg trekker i moderat raskt tempo stopper jeg flua noen sekunder før jeg gir full gass.

 

Da må SØ bestemme seg raskt. Hvis det går for sakte får den for god tid til å finne ut av lureriet ;) Da siger den ofte bare etter flua noen meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips her. Vil også nevne at når man fisker med streamer slik nevnt ovenfor er det ikke alltid lurt å gjøre tilslag. Når det er varmt i vannet og du er ute etter makrell bør man ha en relativt god fart på flua. Kjenner du det rykker bare gjør et lite tilslag ved å dra i lina med armen som du trekker inne snøre med. Sitter ikke fisken på første da er det ofte den tar igjen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...