Gå til innhold

Hjelp til valg av bindestikke


Håvard Åsbø

Anbefalte innlegg

La galskapen seire!

 

Neida, men jeg trenger litt hjelp fra dere med erfaring!

 

Litt om meg:

 

Jeg har vært aktiv fluefisker siden jeg var 11-12 år etter jeg fikk min første fluestang og noe utstyr av onkelen til min far. Jeg fisker i hovedsak i stillerennende åer og fjellsjøer, og det som gjelder er ørret, røye og harr.

 

Som 15-åring fikk jeg fluebinderutstyr og holdt på med dette til jeg var 20-22 år. Ettersom mye annet tok tid, la jeg fluebindinga på hylla. - Ikke fluefiske!

 

Nå har derimot fluefisket mitt virkelig blomstret opp og har i tillegg fått en helt annen betydning i livet. Det er fortsatt en veldig spennende hobby, men også min mulighet til å få litt mental ro fra jobb, kjærring (ingen fare, hun kommer aldri til å lese dette) og mine to fantastiske, litt i overkant aktive sønner (1 og 3). 

 

Og ettersom det blir en del rolige kvelder i hjemmet, så tenkte jeg at jeg skulle ta opp igjen bindinga.

 

Har funnet fram det gamle utstyret mitt og ble overrasket over at det fortsatt sitter i fingrene. Selv avslutningsknutene sitter i henda selv om jeg i forkant slet med å se de for meg. Det var rett og slett jævlig artig!

 

Derfor har jeg bestilt en haug med nytt materiale, kroker, bindetråder, dubbing, sakser osv (nevnte dette i "hva har du kjøpt i dag"-tråden).

 

Vel, til poenget. Jeg måtte ha ny stikke. Jeg har en gammel regalkopi som slipper kroker for lett. 

Jeg var litt utålmodig og bestilte meg ei Anvil Apex bindestikke. Denne kom i dag.

 

Apexen oppleves ikke som dårlig, langt der i fra, men den var ikke optimal. Selv om hver enkelt del den stikka består av fremstår som uknuselig, så var liksom ting litt slarkete og knotete.

 

Jeg binder fluer fra strl. 10 og ned til 24, kanskje mest i 12,14,16 og 18. Stikka tok krokene bra (per nå i hvertfall), men gjenger, stramming etc er upresist og litt slarkete. 

 

Jeg trenger ikke noen true rotary-stikke, men jeg behøver en god roteringsfunksjon for å kunne studere hele flua under binding og frisering.

 

Apexen har dette, men det er litt enten eller. Det vingemutteropplegget til Anvil er ikke top notch. Jeg ønsker meg ei stikke hvor jeg kan sette roteringa til medium treghet uten slark.

 

Det jeg mener er at hodet med kjeften bør kunne sitte såpass fast at den ikke vrir seg nevneverdig under lett binding, men at jeg uten videre justering kan flytte hånda og rotere kjeften.

 

Apexen er enten av eller på. Hvis jeg prøver og sette roteringa til medium motstand, så skrur faen meg vingemutteren seg ut. Deretter er selve roteringen noget upresis.

 

Dette var ikke slakt av stikka. Den blir hos meg, men blir kjørt inn på fjellet som "ute i felten"-stikke.

 

Derfor trenger jeg litt råd og veiledning til å skaffe meg et skikkelig verktøy som presterer på områdene jeg mener apexen sliter litt med.

 

- Jeg trenger ei stikke med god arbeidshøyde og pedestall - jo tyngre jo bedre. Apexen var god nok der forsåvidt. - Kunne gjerne vært ørlite høyere. Dernest kunne kjeften vært noget lenger vekk fra stanga (Man kan vel snu den på apexen hvis ønskelig).

 

- Den må ta kroker fra 10/12-24 og ha en særdeles sterk kjeft.

 

- Den må ikke være true rotary, men må ha en god og myk/gjevn roteringsfunksjon med mulighet for å variere motstand.  Kanskje det viktigste med en ny stikke.

 

 

- Den bør kunne justeres i forhold til kjeftens vinkel. Her var Apexen god nok egentlig, men opplevde at jeg måtte dra til så det knaket i stålet for at den skulle stå i ro når venstrehånda lå oppå. 

 

 

Per nå så har jeg tittet mye rundt på nettet, men bare blitt litt klokere. Et par muligheter som er tilgjengelige i norske nettbutikker er enten standard Regal Medallion med bronse pedstall. - Har denne dog litt for grov kjeft for mitt bruk? 

 

Dyna king Supreme. Likner Apexen eller omvendt, men ser ut til at den har bedre kjeft og er flottere i utførelsen 

 

Noen som har erfaring med ovennevnte eller andre tips i prisklassen 2-3 K? Jo enklere jo bedre egentlig, men den må være 100% gjennmført  i material og funksjon, samt at den bør være god å binde på. 

 

Regalen er jo kjempeenkel og skifte kroker på. Apexen var ørlite mer knotete, men rask nok. Desverre litt for upresis for min smak. Dynakingen har vel en ganske lik funksjon som Apexen, men regner vel med at ting er langt mer presist der?

 

På forhånd takk! 

Endret av fender77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMC Solid Vice HD eller HMH Spartan.  Jeg har bundet med HMH Professional i flere år og er strålende fornøyd, ikke minst med mulighet for å kjøpe ulike utbyttbare kjefter.  Midge kjeften er helt strålende til små fluer i tillegg til standard.  HMH Spartan benytter akkurat de samme kjeftene/chuckene som Standard og Proffessional, det er bare selve stikka som er litt enklere men med de samme funksjonene.  Selve stanga til stikka kan for noen være litt kort/lav i pedestal utførelse.  Men om du kjøper en Spartan med pedestal så kan du bestille ekstra stang som er beregnet for c-clamp, da får du større høyde.  

 

En Spartan + ekstra stang og en ekstra midge kjeft tror jeg fortsatt havner under 3000,-

 

Kjellemann 

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten er ganske så lik tror jeg.  Jeg har ikke selv hatt Dynaking, men fler av mine kompiser så jeg sier det på bakgrunn av det.  Men om du har sjansen å få se dem og muligens prøve å surre ei flue på dem før kjøp så ser du hva som du sjøl liker best.  HMH er kanskje mer gammeldags, men av topp kvalitet.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMH ser kanskje gammeldags ut ja, men det er alt en trenger i sånn ei stikke! Hadde sjøl Dynaking lenge, men fikk kjøpt ei brukt Standard stikke her på forumet, og er veldig fornøyd. Mye bedre plass bak kroken, slik at en har bedre kontroll når en binder inn haler og lignende.

 

Kjøp en HMH, da tror jeg du blir fornøyd!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den ser bra ut. Vintage er jo inn om dagen sier dem. Synes looken på Regalen også er fryktelig bra. - Litt samme kategori på en måte.

 

Hvordan er roteringsfunksjonen på HMH Standard/Spartan? Fin jevn gange med mulighet for grei motstand uten at skruer løsner etter hele én rotasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Regal Medalion med stainless kjeft og den tyngste basen, dvs den med små rom til kroker og kulehoder, nå i ett års tid. Har brukt Regal med standart kjeft i 8 år og Renzetti med full rotasjon i en måned.

 

Du blir garantert fornøyd om du går for verstingen fra Regal med stainless kjeft og ekstra tung base....

 

HMH er også et godt valg.

Endret av Knut R. S.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, men ser ikke behov for det.  du strammer den bare til til du er fornøyd med motstanden. Og låser strammeskruen på gitt motstand.  Helt ærlig så kan du låse den med å stramme helt til. Men da er det fuklete å måtte løsne for å rotere.  Men har nå bundet 7-8000 fluer på stikka mi og har aldri hatt behov eller sett behov for fullstendig låsing.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 år med standardkjeften til Regal:). Regner med du kanskje har bundet på noen små kroker på denne, eller?

 

Har blitt noen tusen ja. Men stainless-kjeften er IMO mer optimal om man i all hovedsak holder seg på og under str 8.

 

Bruker nå standardkjeften til sjøfluer og streamere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på Kjellemann sine anbefalinger. Har brukt den samme HMH stikka til flere tusen fluer uten problemer. Skulle jeg imidlertid ha kjøpt meg ny stikke i dag, så ville jeg nok også vurdert en Regal. Den enkle grunnen til dette er at jeg binder både laksefluer og ørretfluer (noen ganger litt om hverandre) og innfestingen av forskjellige størrelser på krokene går uten å måtte justere kjeften som du må på en HMH. Foten på en Regal er også tyngre enn på HMH, uten at dette oppleves som noe problem.

Om du har anledning ville jeg nok tatt turen innom en forretning som har begge modellene tilgjengelig, som f.eks Jarle & Bjørnar fluefiske i Lillestrøm. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ringt litt rundt til bekjente og hørt hva de benytter. Har vært å tittet på blant annet en HMH std, en Dyna-king kingfisher, en professional, et par true rotary-stikker fra Dynaking og en regal. 

 

Regalen har jeg på en måte kjennskap til gjennom kopien min (dog noget lavere kvalitet), men denne ender opp som litt i overkant dyr med stålkjeft når jeg fikk tafse på de andre nevnte. Dette ble nemlig vanskelig.

 

HMH'en og Professionalen til Dynaking var på en måte det jeg var ute etter, og begge framsto for meg som veldig like på et vis. Litt forskjellig design og vri på løsninger, men sluttsummen på byggekvalitet og funksjon var veldig lik.

 

Det jeg tok med i betraktningen ved endelig valg, var at jeg er vel i overkant hardhent, og DK'en hadde 4 spor til valg av vinkel på hodet eller hva det kalles. Dernest virket løsningen for justering av motstand ved rotasjon av hodet noe kraftigere. For en som er hardhendt var dette veldig greit, og veldig lett å håndtere.

 

Hvilken av HMH'en eller DK'en som gjør seg best etter 30 år, er jeg ikke sikker på. Men begge stikkene virket voldsomt godt laget.

 

Derfor har jeg gått til innkjøp av en Dyna-King professional. De 200-300 kronene jeg sparte på DK'en kontra HMH'en tar jeg vel inn igjen ved kjøp av en mindre kjeft, men foreløpig var i hvertfall ikke krok strl. 12,14 og 16 noe problem. Så får vi se om øynene mine i det hele tatt tillater ned i 22.

 

HMH'en var vel kanskje hakket mer estetisk med et vintage preg, men DK'en var like godt bygget og elegant på sitt vis. Begge stikkene gav meg god arbeidshøyde og de var en fryd å binde på. Krokene satt som kloa til fanden sjæl,samt at ingenting løsnet under rotering.

 

Og før jeg takker for alle bidrag og gode råd, så vil jeg si at DK'en var verdt hver eneste lille slant den kostet mer enn Anvilen. Anvilen føltes plutselig veldig stusselig ut. Selv om konseptet til denne type bindestikker ikke er fryktelig avansert, så var forskjellen veldig merkbar.

 

Anvilen min slet som tidligere nevnt med at justeringsskruen skrudde seg raskt ut ved rotering under binding. Og i går kveld løsnet den så mye etter 5-6 rotasjoner at hodet på stikka løsnet fra festet og sklei ut. Da måtte jeg fram med loctite gitt.

 

Dk'en kostet meg 2199  og det var den jaggu verdt.

 

Takk til alle!

Endret av fender77
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...