Gå til innhold

Noen som har sett bibio ennå?


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har tenkt deg, eller befinner deg, langt nordpå, så er det vel ikke særlig håp om bibio før neste år.

Er vel 3 års sykluser mellom hver gang de svermer her østafjells, og da er det desverre ikke noe håp før neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tenkt deg, eller befinner deg, langt nordpå, så er det vel ikke særlig håp om bibio før neste år.

Er vel 3 års sykluser mellom hver gang de svermer her østafjells, og da er det desverre ikke noe håp før neste sesong.

 

Takk for svar! Det ser ut som Lars har full kontrall på Bibio :) Jeg har sjekket forumer og notater og ser helt tydelig en treårssyklus på disse svermingene, ja. 2010 og 2013 og tildels 2007. Så da blir det vel å planlegge tur i august til neste år. Da har jeg i alle fall godt med tid til å binde opp nye imitasjoner... Og så får jeg håpe at stokkmaurimitasjoner holder hvis bibion mot formodning dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett sorten i år (kom fra Finnmark i går, relativt mye andre bugs på farten fortsatt, godt fiske, men null Bibio). 

Men det ryktes at det er på gang i høyfjellet nordpå nå. Er så seint i år at det høres veldig sannsynlig ut - vanlig timing på Bibio her i høgget er ca. 5. august, så det rimer bra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett sorten i år (kom fra Finnmark i går, relativt mye andre bugs på farten fortsatt, godt fiske, men null Bibio).

Men det ryktes at det er på gang i høyfjellet nordpå nå. Er så seint i år at det høres veldig sannsynlig ut - vanlig timing på Bibio her i høgget er ca. 5. august, så det rimer bra.

Hmmm . . . Burde det ikke være tida for den i de trakter nå, Håvard ?

Mener å ha fått med meg at det har vært optimalt vær for sverminger der oppe de siste dagene, også ?

PS ! Ser nå at jeg burde leste andre linja du skrev med en gang også, så hadde jeg sluppet å spørre ;-)

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . Burde det ikke være tida for den i de trakter nå, Håvard ?

Mener å ha fått med meg at det har vært optimalt vær for sverminger der oppe de siste dagene, også ?

PS ! Ser nå at jeg burde leste andre linja du skrev med en gang også, så hadde jeg sluppet å spørre ;-)

 

Tja. Er ikke lett, dette med Bibio pomonae.

Har aldri helt skjønt syklusen, utover at det er noen år mellom hver gang det virkelig skjer, og at det må være varmt og tørt vær og litt utpå seinsommeren. Noen steder har noe Bibio hvert eneste år, bl.a. en ikke ukjent elv i indre Troms, men de virkelig store svermingene over store fjellområder er omtrent som lemenår, såvidt jeg kan vurdere. Som sagt er det vanligvis rundt 5-10. august her oppe, det har jeg sett av div. bilder jeg har liggende.

Nå er det meldt skikkelig varmt i neste uke, og det har ikke vært skikkelig Bibio-sverming her på noen år, samt at jeg hørte noen løse rykter om at det var observert litt Bibio nå i formiddag. Spanande. 

Jaja. Kommer den ikke ikke i år, så kanskje til neste år? Me lyt sjå. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du behersker fluefiske så godt med det dialekreportoaret der. For en punchline!

Forøvrig mener jeg at vi trenger et lemenår i større grad enn bibiobonansa i høst. Rypekyllingene har hatt forferdelige kår og litt lemen som tar av for det verste predasjonstrykket hadde gjort seg.

Bare sånn for å ødelegge tråden fullstendig. Beklager!

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen over. Frustrerende knallklekking av (minst) 3 forksjellige døgnfluer og fisk som tok hver 10. dun (og aldri min :) )

 

Samtidig med spinnerfall av diverse (bl.a siphlo og store heptagenia, tror jeg). Fisken ville ikke ha spinnere.

 

Veldig artig, selv om resultatet ble magert og ingen koder ble knekt. Sånn er fluefiske noen ganger.

 

Ingen tegn til vår venn Bibio pomonae, og også lite Hilara (den som angriper fluene dine på vannet).

Endret av Bånngjedda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...