Gå til innhold

klumplengde , vekt og kasteteknikk.


markus glasø

Anbefalte innlegg

har en guideline salar 9,6 6# stang som jeg bruker på sjøen. har flere klumper, forskjellig lengde og vekt. har funnet ut at 16 gr passer godt med et snøre på 10 m, og tenkte derfor at synk klumpen jeg kjøpte også kunne være 16 gr, men det var på 7,2 m. kasting med så kort klump er helt jævlig, og jeg må kaste med ekstremt liten bevegelse(frem og bak-kast), og kaster jeg med overheng, kollapser snøret. bruker mono skyteline. er det en mulighet for å kappe snøret og bruke coated skyteline(de andre klumpene kolapser også med overheng på mer enn 0,5 m), evnt er det noen som har noen gode tips?  siste gangen jeg kjøper snøre på nett uten å ha prøvd det ut først. ble litt kronglete spørsmål , og håper jeg poster på riktig plass( kansje dette går på utstyrsprat?)  Mvh trønderfiskern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte klumper - er for underhåndskast - ellers så blir de helt j.... å kaste med.  Intermediate og synkeliner - kan man gå ned i vekt med.  Har funnet ut at klumper som skal kastes på tradisjonelt vis - bør være ca. 10m - for meg.  Klumper til underhåndskast - passer meg med 7,5 m.  Og med mono skyteline - går de så det suser.  Uten at jeg er noen dyktig kaster.

Tykkere skyteline - f.eks. en god coated èn - vil avhjelpe litt på kortklumpene.

Endret av Sverre A. Meisingseth
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble bedre med coated skyteline, men fortsatt jævlig å kaste. kan det å kappe klumpen funke? for eks til 14 gr. altså at jeg kan ha større overheng, uten at stanga blir for mye belastet?  da kan jeg jo ha mer snøre ute, og kaste roligere og med lengre bak og frem sleng kansje?. skal brukes til overhodekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For overhodekast bør skyteklumpen ha den maksimale vekta som stanga (og du) greit kan håndtere, med ca 1 meter overheng. Samtidig bør lengda være avpasset slik at du kan løfte lina fra vannet, også her med ca. 1 meter overheng. Meningen med skyteklump er at kastelengda skal oppnås ved skyting av bakline /skyteline - uten utmating ved luftkast før selve kastet går...  Det nevnte overhenget bør du ha for å kunne bruke dobbelttrekk uten at skjøten mellom klump og skyteline kommer i klinsj med toppringen. Ulempen med å kappe klumpen (i bakkant) er at du da mister baktaperingen.

Endret av Gary
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumper med baktapering?

Hvilke klumper er det?

 

For eksempel mine SA Skagit Single Hand Multi Tip ST-5 og ST-6. De har det SA kaller "Rear Taper". Kort, riktig nok. Skal ikke påberope meg kunnskap om hvor mye den betyr for kasteegenskapene, men en viss misjon går jeg ut fra at den har.

Rio Scandi Shooting Head har også sin "Back Taper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...