Gå til innhold

Ørretboms, dagboka: Island 2015


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Ikke noe stort og fancy dette, men jeg prata med min gode fiskekompis, Mathias i dag angående Island og Kola neste år. Vi mimra og hadde noen gode minutters prat på telefonen om Island i fjor, og turene vi skal ha til neste år. Den lille dame mi her hjemme hadde jeg akkurat servert en kaffe og en liten Jameson  iiinnocent  så hun var rett så blid og godhjerta, og når jeg spurte om det var greit at jeg lagde en liten rapport fra Island, så fikk jeg en klem og et vennlig ja. Så her er vi, og jeg vil lage en Islandsrapport. Jeg synes denne turen fortjener det, for det var fryktelig moro. 

 

 

IMG_1201_850px.jpg

Her har vi ENDELIG kommet oss på plass på Sagaøya  :) Fryktelig godt. Vi må stoppe på turen til fiskeplassen. Mathias må ha røykepause, og unge Brun MÅ bare ta noen bilder. Selv har jeg slutta å røyke (over 7 måneder siden nå) og akkurat under slike omstendigheter så vet jeg ikke om jeg synes det er ubetinget positivt  :D

 

 

IMG_4982_850px.jpg

La oss først rekapitulere litt. De sedvanlige flyplass-bildene fra turen gidder jeg ikke å ta med, men jeg vil vise et bilde hvor Mathias er såre fornøyd med handlinga vår i Røykjavik. Det er viktig å handle nok mat for turen  :D

 

 

DSC_1923_850px.jpg

Nyter øyeblikket, og vi er skjønt enige om at vi prikka uka noe så jævlig bra i år. Det hadde vært sen vår på Island og det hadde vi gambla på - og vært heldige (det kunne like så godt gått andre veien). Juni. Vi skriver den måneden som vanligvis er litt sein. 

 

 

DSC_2266_850px.jpg

Vi kom fryktelig godt igang. 

 

 

DSC_2287_850px.jpg

Uka vi hadde forberedt oss på at kunne bli fyllt med streamerfiske, ble ei uke dedikert til tørrfluefiske etter stor ørret med små fjærmyggimitasjoner. Og fy faen vi var i himmelen  :)

 

 

DSC_2276_850px.jpg

Både jeg og Mathias digger streamerfiske, men det er nå engang slik at det er litt spesielt når de virkelig store ørretene går og super fjærmygg i overflata. Få ting slår det, synes jeg da  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1238_850px.jpg

Mathias med en skikkelig fin ørret. Han har blitt en veldig god fiskekompis av meg gjennom noen år nå. Fyren er bare 23 år, men har en utrolig evne til å ta storørret. Vi har reist sammen til Kola et par ganger nå og vært på Island sammen, og jammen skal jeg ikke be han med på både det ene og det andre når det gjelder fisketurer i framtiden.

DSC_2016_850px.jpg

Fantastisk flotte ørreter på Island. Vi hadde stor suksess med en fjærmygg-klekker på bøyd krok. Bindebeskrivelse på den kommer!

DSC_1871_850px.jpg

Vi måtte jo bare innom THE fluefiskesjappe på Island når vi først var der. Tommy og Mathias diskuterer fluesneller :)

DSC_1886_850px.jpg

I baggen min fant jeg denne her først i uka. Dama mi hadde sendt med ei pakke til meg. "God tur kjære" var det jeg bet meg mest merke i her. Det er alltid godt med damer som faktisk unner en å dra på fisketurer. Da har man det så bra på den måten også. Alle karer med damer skjønner hva jeg sier her :)

Filmklipp_850px.jpg

Print Screen fra filmklipp.

Vi filma en hel del på denne turen også. Og for noen klipp vi fikk. Min pers på tørt her ble 3,5 kilo og Mathias (luringen som han er) persa med 4 kilo blank på tørt. Det er sykt.

IMG_1235_850px.jpg

4 kilo blankt sølv. Fantastisk. Ikke noe annet å si :D

Endret av André Brun
Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

 

DSC_2065_850px.jpg

3,5 kilos sølvblank vill Islandsørret på krok 16 er nå så jeg blir blank i øya av det også. Fryktelig moro situasjon med patruljerende ørret langs strandkanten. Yolo, og det er nå   :D

 

 

DSC_2139_850px.jpg

Det ble flere ekstremt fine ørreter den kvelden. 

 

 

IMG_5094_850px.jpg

Geir med ny pers. 3,2 kilo. En fantastisk fin ørret. Geir ser jo ut som en hardbarka guide fra Monana - og ER mye mer hardbarka enn guidene fra Montana. 

 

 

DSC_2199_850px.jpg

Og kveldene eller nettene våre? Alt ettersom når vi blir ferdige. Men de går alltid med til fryktelig trivelig fluefiskeprat, rekapitulering av dagen, god musikk og litt fludium alt ettersom vi synes vi har gjort det bra eller dårlig. Her har vi gjort det bra, synes vi   :D

 

 

IMG_1246_850px.jpg

Det er alltid en dag derpå, og for oss innebærer det ofte slik   :D Geir slipper ut igjen en kvikk storørret. Det er alltid godt å se sprut og vanndråper i et fiskebilde for da viser det at fisken har blitt behandlet kjapt og godt som her. 

 

 

IMG_1275_850px.jpg

Vi har alltid hatt en greie med det å ta bilde av å kjøre 2 kilos ørret og drikke øl samtidig. Mathias hadde ikke øl tilgjengelig, og drikker rødvin  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

DSC_2089_850px.jpg

Det er ikke gull alt som skinner. Av og til er det sølv.

 

 

IMG_1300_850px.jpg

Pent sølv. Mathias med en av veldig mange fine ørreter vi tok under uka. Vi var heldige. Jobba hardt og fikk betalt. 

 

 

DSC_2221_850px.jpg

En tur til Geysir hører med   :)  Det er alltid fascinerende å se vann boble rett opp fra undergrunnen. 

 

 

IMG_1262_850px.jpg

Vi hadde også klart kvelder hvor vi jobba hardt for det, og ikke fikk betalt. Og sånn er det. Men den som ikke er der når det skjer, er ikke der når det skjer. Vi stod i hvert fall på - det kan ingen ta fra oss   :)

 

 

DSC_2013_850px.jpg

"Men det løsner alltid for den standhaftige", tror jeg det står ett eller annet sted i Bibelen   :D

 

 

DSC_2411_850px.jpg

Dagene ble fine og vi hadde det moro. Særlig det å kaste på vakende storørret rett utenfor strandkanten er og blir fryktelig moro   :D

 

 

DSC_2817_850px.jpg

"Men gutter, la oss rekapitulere litt her nå"   :D  Halve turen er å ha det trivelig i lag. Detta kan vi   :D

 

 

DSC_2833_850px.jpg

Bartenderen på plassen vi stakk innom, sa etterhvert: "Jeg går og legger meg nå, men om dere vil ha noe mer, så snakk med han i resepsjonen."   :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

DSC_2861_850px.jpg

Det er jo å be om at vi foretar selvbetjening    :D

 

 

DSC_2846_850px.jpg

Å stå i vadere i en bar er jo alltid bra    :D

 

 

IMG_1379_850px.jpg

Vi unner oss en fiskemiddag en sjelden gang også. "Ikke av de største ørretene", er alltid omkvedet. Fra et forvaltningsmessig synspunkt synes jeg det er klokt i sårbare elver. 

 

 

DSC_2824_850px.jpg

Gode stunder på fisketur, er ikke bare gode stunder på fisketur. Vi nøt hvert sekund, tror jeg. Som menn klarer vi ikke å uttrykke det kanskje, men allikevel. På et vis. 

 

 

IMG_5062_850px.jpg

Ok, du har fått det og livet smiler ikke lengre. Gikk forbi denne uheldige kandidaten på vei bort til et utløp. 

 

 

IMG_5061_850px.jpg

Det var da fryktelig så klart og fint storørretvann vi skulle finne da    :D

 

 

DSC_2781_850px.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og mimra litt til eldre Islandsbilder her nå, og om noen vil se og lese om de tidligere turene våre hit, så ligger det mange bilder og skriverier her: http://www.thetroutbum.com/no/fluefiske/artikler/93-island.html Fryktelig mye moro, hardt fiske, tull, lange dager og en smak av Svartadaudir  :D

 

Det står litt kort om Islandsfilmen nederst der også, men den DVDn er ikke å få kjøpt lengre, så da tenkte jeg at det går greit å linke til Islandsbildene. 

 

Ha en fin fredag. 

Edit: Klikk på bildet

FF_001_Cover_CS3.jpg

Endret av André Brun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt å hvorfor jeg aldri har klart å surre meg over til denne saga øya. Det var kansje den første plassen jeg drømte om etter å ha sett storørreten i laxa eller hva pokker navnet var. Jeg skulle egentlig for noen år siden sammen med en islending. Det skjedde ting i familien hans som gjorde at det ikke ble noe. Jeg kjenner noen som har vært der en del ganger og de får store fisker.

Tror kansje noe av grunnen er at jeg vet ikke helt om jeg blir veldig fascinert av hvordan det ofte fiskes. Men klart, det velger man selv.

Kunne egentlig tenke meg å ta med fruen en gang. Så kunne jeg fiske litt og vi kunne utforske øya sammen.

Det tror jeg kunne vært hyggelig. Så det blir nok en islandstur på meg en gang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island står som nr.1 reisemål for min del. Da kan Høkensås, Kola og all den andre "dritten" bare være så lenge... ;D

 

Ps: Takker André, for et enda et push bak ;)

Fordelen med Island er at det ikke trenger å bli så satans dyrt. Kola er jeg ferdig med. Har vært der to ganger. Det får holde.

Nz er jeg ikke under noen omstendigheter ferdig med. Det er for meg nr 1.

Men det blir nok en tur til Island en gang. I en eller annen form.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Zealand... Er relativt nyoppstarta jeg vetu(2011), Frode... Må drive på hardt i noen år da, skal man kunne bli en NewZea-man om vintern - slik som rike folk som deg ;)

Nuvel. Det er kansje en grunn til at jeg aldri blir rik...

Jeg personlig velger å bruke pengene mine på opplevelser. Jeg er svært lite materialistisk av meg og driter i statussymboler.

Til syvende og sist er det minnene man sitter igjen med. Så har jeg nok vært litt egoistisk i forhold til de rundt meg. Det er ikke bra.

Jeg har en tålmodig jente som jeg nok burde gjøre alt for å beholde. Vi er forskjellige og vi har forskjellige behov alle man.

Jeg har hatt et sterkt behov for å oppleve ting. Samtidig vil jeg si at det er lett å legge lista på topp og innbille seg selv at kun det er godt nok.

I sommer hadde jeg en alle tiders tur. Kanskje en av mine fineste turer noen gang. Jeg fikk permisjon av fruen og bilet av sted i litt over tre uker.

Fy søren hvor mange gode minner jeg har i fra den turen. Og for en følelse det da blir å komme hjem til sine kjære igjen.

Jeg vet ikke om jeg føler det blir helt riktig å oppleve slike ting som i denne fine rapporten veldig tidlig i sin karriere som fluefisker. Jeg tror det er sunt for seg selv å ha noe strekke seg etter og håpe på. Har ingen sterke meninger om det men for min del har et vært ekstra fint å få oppleve ting man har drømt om i 20 år som virket helt uoppnåelig tidligere.

Ja nå ble det vel mye pjatt her. Skal ikke pjatte ihjel tråden din Andre.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...