Gå til innhold

Hvordan vite hvor mye tippet som er igjen på spolen?


Guttemann

Anbefalte innlegg

Noen tips? Ser for meg dagen da en 2cm stump er alt som kommer ut, mens fisken vaker rundt meg.

 

Har vurdert å merke på spolen med tusj hver gang jeg forsyner meg, og dermed ha en slags idé. Alternativet er jo å alltid ha en ekstra rull i enhver diameter, men det blir alltid for dyrt til at jeg gidder (fluor). Dessuten liker jeg å reise så minimalistisk som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enkelt å holde kontroll på dette, så jeg sørger for å alltid ha med minst en spole ekstra, ihvertfall til spissmateriale.

Går man tom for spissmateriale når man er utenfor folkeskikken å fisker så er det bare å pakke sakene, og det ønsker man jo nødvendigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Har noen ganger nå jeg kjøper ny spole, spolt av alt og merket de innerste 5 metrene med en liten tapebit.

Dette blir litt som på kassakvitteringene, når du ser de to røde stripene på kvitteringen, er det på tide å skifte rull (hvis dere har merket slikt).

 

Når jeg kommer frem til tapebiten (som er bare en bredde maskeringstape) da vet jeg at på NESTE tur, da må jeg mest sannsynlig ha med en ny spole.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper 100 meter spoler med spiss nytt før hver sesong. Å gå tom er aldri tema.

Vi burde iallefall utvise en såpass stor grad av forbrukerbevissthet at vi IKKE avfinner oss med 25 og 30 meters spoler i størrelsene 4, 5 og 6x. fffighting

 

Hvem var det som kom på å lage så sparsomme kvanta i disse størrelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med meg et sett med spoler ekstra. Tar jeg noe derfra så kjøper jeg en ny før neste tur. Koster litt første gangen og deretter bare det jeg behøver. Skal jeg være borte i 14 dager eller mer så har jeg med 2 ekstra av 0.18, 0.16, 0.14 og 0.12. Og skal jeg til mellomeuropa så har jeg to ekstra av 0.10 også.

Endret av Erik Eikre
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i problemstillinger. Nå kjører jeg guidespoler med rios fluorflex plus, disse rommer 100 meter. Tar en stund før det blir tomt.. Har også backup på 3, 4, 5 og 6X i sekken tilfelle jeg skulle miste/ glemme. I sjøen har jeg begynt å bruke fluor fra Greys, såpass rimelig at det ikke er noe stress å investere i to spoler...

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet denne sesongen med ny spole (50m) spissmateriale, og selv om jeg fisket uvanlig lite denne sesongen, er det såpass mye igjen at det er alt jeg trenger for en normal-sesong etter ørret i norge.

Må jo ha litt forskjellige dimensjoner da, samt både fluorcarbon og nylon, men siden jeg konsekvent bruker ferdigtaperte fortommer med microring i enden, så er det kun spissmateriale det er merkbart forbruk av.

Er ihvertfall ikke fortomsmateriale som er den mest merkbare utgiften til mitt fluefiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i problemstillinger. Nå kjører jeg guidespoler med rios fluorflex plus, disse rommer 100 meter. Tar en stund før det blir tomt.. Har også backup på 3, 4, 5 og 6X i sekken tilfelle jeg skulle miste/ glemme. I sjøen har jeg begynt å bruke fluor fra Greys, såpass rimelig at det ikke er noe stress å investere i to spoler...

 

Tom Aage

får du kjøpt de 100m spolene i norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dægern, dette har jeg ikke tenkt på at kan dukke opp som et problem. Man lærer hele tiden.

Når jeg leser hva jeg har skrevet så ser det litt ut som jeg prøver å gjøre narr av tråden. Det er jo ingen vits. Beklager det i så fall.

Jeg har bare aldri tenkt på det som et tema.

Jeg har jo alltid med noe ekstra. Hvis ikke får jeg klare meg eller så får jeg gå hjem å furte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe støtter den om ekstra spoler. Hvert år kjøpes inn dobble spoler i de mest brukte spiss tykkelsene. Sesongen er over går restene videre nedover i rekkene til brødrene mine som langt ifra fanger like stor fisk som mæ å ikke tar skade på å fiske med noen % mere råtten fjorårsfortom ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser hva jeg har skrevet så ser det litt ut som jeg prøver å gjøre narr av tråden. Det er jo ingen vits. Beklager det i så fall.

Jeg har bare aldri tenkt på det som et tema.

Jeg har jo alltid med noe ekstra. Hvis ikke får jeg klare meg eller så får jeg gå hjem å furte.

 

Ruff - du må slutte å gjøre narr av de som ikke vet hvor mye spissmateriale de har igjen.  Det er ufint, og et godt eksempel på hva vi ikke vil ha her inne.  Du må huske på at gruppen "Vi som er usikre på hvor mye spissmateriale vi har igjen" har blitt mobbet før.  Det er en utsatt gruppe.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...