Gå til innhold
  • 0

Tørt. 10-12 på topp, elv og vann.


Helge Pedersen

Spørsmål

En smule forvirring oppsto i min store velfylte flueboks som nybegynner i 2015 sesongen. Så smått begynt å binde og kjenner det er vanskelig å velge et fornuftig utvalg. Skjønner at alle har sine favoritter men jeg søker hjelp til et utvalg på tørt, topp 10/12 i vann og topp 10/12 i elv. 

Tenker meg mange nybegynnere setter pris på det. Leser magasiner, forum osv, kjøper eller binder etter andres råd for å ende opp med et relativt stort utvalg som resulterer i forvirring. Har forstått det ikke bare er meg som har vært i denne situasjonen en eller annen gang. Et utvalg av eksempel topp 10/12 vil, for min del, lære meg også raskere grunnleggende bindeteknikk tror jeg. Så er det bare å huske å koke kaffe før jeg starter fiske etter et mer fornuftig valg av flue. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Min må-ha-flueboks innbefatter alltid følgende: 

- Døgnfluer, så er det Micro Dun opp til size 16, og så CdC & Sparkle fra 16 og opp. Det er så bankers, men test gjerne alt annet i noen år. 

- Vårfluer: Brun's Caddis. Test den gjerne opp mot alt annet når eggleggerne er mange :-D Som svømmepuppe så funker mye bra, blant annet Superpuppan, varianten Dyret, som er en superpuppan-variant med litt nymfevedheng og/eller vingeillusjon (derfor den funker så bra?) eller den flua jeg binder som svømmepuppe på DVD'n ØRRETBOMS 5 - Vårfluer og landinsekter, som ei enkel antfoam-puppe. Den har virkelig gjort det stort for mange i Rena, og har tatt all ørret som har blitt kastet på. 

 

Her har du i hvert fall skikkelig velprøvde fluer for noe av det du spøe om :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Det er et godt spm du stiller. Generelt vil jeg si at de fleste gjør fluevalget for vanskelig. Store deler av utvalget i de store flueboksene står ofte urørt gjennom sesongen for mange.

Som nybegynner er det i alle fall viktig å ha en godt gjennomtenkt flueboks hvor man har et forhold til hver enkelt flue, og man vet hvorfor den er der.

Her er noen velmenende råd til en nybegynners flueboks i elv

Døgnflue

Oliven parachute 12-16

Oliven sparkle dun 14-16 (all round så som klekker)

Gulrotflua 12-16

Standard spent spinner (som denne http://www.rakkenes.com/main/fly-tying/baetis-spent-spinner/)

Standard Umpqua døgnflueklekker 12-16

Dette burde dekke de fleste behov, utenom Danica

Vårflue

Renaflua 12-16

CdC & Elk

Dyret

Std vårflueklekker (http://www.rakkenes.com/main/fly-tying/rena-caddis-emerger/)

Vil du ha en klekker til både vår og døgns, bruk denne: http://www.rakkenes.com/main/fly-tying/the-deer-hair-emerger/

Mygg

Palmer Midge

CdC myggen

palomino myggen

Her er kanskje utvalget litt for stort, men det dekker i alle fall det mest nødvendige

Lykke til!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er jo ganske utrolig hva man kan få godt med fisk på hvis man bare har tro på fluene sine og faktisk bruker de så hva folk mener kan være så mangt uten at noen tar feil.

Du bør heller tenke på hvilke insekter du kommer til å treffe. Du bør ha fjærmygg, døgnfluer, vårfluer og noen landinsekter.

Fjærmygg: du kommer veldig langt med palmermygg og cdc-mygg i str 18-12

Døgnfluer: fallskjerm fluer i fra mørke til lyse i str 18- 10 pluss evnt noen vulgata imitasjoner. Og spente spinnere i samme str.

Dette kommer an på hvor du fisker. Men dette er ingen dårlig begynnelse.

Vårfluer: renaflua og streaking caddis samt elk hair caddis i str 16 til store.. Det finnes et utall men disse fisker i alle fall utrolig bra.

Landinsekter: maur i str 18-10 pluss et par giganter i tilfelle stokkmaursverming. Litt biller. Husk noen små. Daddy long legges i div str og bibio.

Klekkere: en type som en mørk brun once and away vil dekke utrolig mange insektstyper. Både mygg-døgnfluer og vårfluer. Bør bindes i str 18 til 12.

En flue som har gitt meg utrolig mange fine opplevelser.

Mange vil påstå den er bedre en den og de kan de ha rett i men dette er ingen dårlig grunnutrustning. Har du dette i boksen er det ikke fluene som avgjør tør jeg påstå.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er ingen rutinert fluebinder, men har innsett at det ikke behøver å gå ut over mitt fiske. Nesten all fisk jeg får fanger jeg på skammelig enkle fluer. 

 

Til døgnfluer holder jeg meg nesten utelukkende til 3 mønster. Standard parachute med bustehale. Spent spinner med microfibetts og cdc-vinger. Klekkere på kurvet krok med en dusk i ræva og "cdc-sekk" på toppen. Superfine dubbing i kroppen på samtlige varianter. I forskjellig farge og krok dekker disse hele kobbelet av døgnfluer. Går rasende fort å fylle opp boksen på denne måten. Selvsagt ingen regel uten unntak, så det blir noen nohackle i de minste størrelsene og foamkropp til danica/vulgata.

 

Myggfisket mitt gjøres unna med once and away-klekkern og f-fly. Legger du til maur av skum, daddy longlegs og cdc-caddis så dekker dette 99% av mitt fiske. 

 

Skulle klart meg utrolig lenge med once and away! Om ikke det er bankersflua til Syversen så skjønner jeg ingenting...

 

Oppsummert er vel dette 10 mønster, og erfaringsmessig holder det til å kose seg rimelig godt gjennom en hel sommer på både stille og rennende vann!

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Også bare tørt da.. hadde nok blitt mye gnuring i lyngen da men, pytt her er 10 stk.

Sulphurvillii str. 14
Gulrotflua str. 14
Cdc Biot Comp. Olive 14 og 16
Leptoklekker str. 14 og 16
Polychenille Vulgata one size fits both
Cdc Myggen - Str 17 og 19
Daddy Longlegs
Uv LIm Flyvemaur - Str. 12
RS Myggklekker str. 16
Super Em. Caddis Olive/Brown str. 12 og 14.
 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tørt:
Et par forskjellige parachute døgnfluer

Et par forskjellige no-hackle døgnfluer

Et par caddiser
Klinkhammer(e)

Palmermygg/Griffit's gnat

Maur

Steinflue
Busteflue (Fero-Vera - Kan klippes ned til superpuppe om man vil)
og CDC Red tag (jada, effektiv på ørret) så klarer jeg meg i alle fall ganske greit.

Under:
Buzzere, buzzere og buzzere
Døgnfluenymfer

Hydropsyche

Rhyacophila

og mikronymfer

+ en svart/rød streamer.

Uansett hvor mange fluer jeg har mangler jeg alltid "den rette" og uansett hvor få jeg har med meg er mulighetene store for at fluene er bra nok. Det er som regel meg det skorter på. ;)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her er fluer som jeg bestandig må ha i flueboksen min :-)

 

Palmermygg

Micro dun

Comparadun

Danica/vulgata

Klinkhammer

Dady long legs

Streaking caddies

Renaflua

Superpuppa

Dyret

 

Gjerne i flere farger og størrelser, så er jeg klar for det meste som klekker :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fisker stort sett i vann så her er 10 fluer til skogsvann/fjell.

 

Med disse 10 slaga er du ganske all-set på små skogsvann (Universalfluer). Skal du fiske på spesifikke klekkinger av vulgata, vespertina osv ville jeg lagt til noen av disse. Dette er i hvertfall 10 fluer som fanger fisk hele sesongen på stillevann =)

 

Cdc myggklekker (tidlig fiske)

Palmermygg

Buzzere

Cdc vårflue (enkel flue: dubba kropp og cdc ving)

Streaking Caddis (Gjerne store typer)

Vårfluepuppe

Maur/flyvemaur

Black Gnat parachute (fin universal på skogsvann)

Klinkhammer 

Foamfluer (Kan imitere biller, maur osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig i forslagene som er nevnt i tidligere meldinger.

Skulle jeg valgt kun ev av de nevnte ( istedenfor å liste opp de på nytt)

Flua jeg bare må ha i boksen er uten unntak SUPERPUPPAN.

Tror den står for 60-70% av mine fangster. Har da selvfølgelig den i

forskjellige typer, store, små, mørke, lyse. Fiskes for det meste tørt på vann film

men også i vann film ( halvdruknet) gjerne så at man ser at 1 eller 2 hackel syns i/over vann film.

Kan også fiskes som nymfe, gjerne med korte løft opp mot vannflaten.

Og ikke minst............. det er en enkel flue å binde.

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...