Gå til innhold

Syntetisk Jungle Cock


Maяɪus_A_Book

Anbefalte innlegg

Takk for info Truls, det høres jo ikke galt ut det her. Greit å slippe å svi av 2 høvdinger for å få fine jungle cock "fjær" og at syntetisk kan funke i praktisk fiske.

Tenker jeg forsøker den syntetiske fra Veniard jeg, noen som har noe å si angående den? Jeg så at Nordisk har den i netbutikken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt ro i kroppen nå Marius. Det finnes ingen fine erstatninger for jungel cock per dags dato. Jepp, det mener jeg opprinelig. De ser flotte ut, men mangler ofta trykk på baksiden. De holder dårlig også.
Fredet fugl tilside, en certifisert nakke er like trygt å handle som melk, men du vet jo ikke hva du får. 
Den nye 3d print jungelcocken som er på Guideline sine fluer er helt konge. De har også trykk(farge) på baksiden. 
Når gutta der får denne i løssalg (hint) så kan disse fugla løpe uhindret rundt i verden, og minnes sine forfedre som måtte ofre livet for en gjeng idioter he he he. 
Seriøst de er dritfine, og er på alle guideline sine fluer som blir levert med jungelcock i 2016. 
 

Endret av Robban
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med syntetisk Jungle Cock?

Ser det finnes en del forskjellige typer på markedet. 

Noen som har prøvd disse under praktisk fiske? Hvilke er holdbare og ser mest naturlig ut?

 

Er faktisk ikke enig med Robert der. Min erfaring er at disse fra Pro Sportfisher er nesten uslitelige, holder godt ved bruk, er enkle å binde inn og ser nokså realistiske ut. Baksiden er riktignok hvit, men det blir heller ikke synlig dersom substituttet bindes inn som "cheeks" på laksefluer. I tillegg fåes de i forskjellige størrelser og fargevarianter. De fliser seg ikke opp og koster ikke skjorta. 

jungle.cock_natur.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Eivind! Testa et par ulike typer selv og likte dem absolutt ikke. Hva fisken mener er sikkert noe helt annet.

 

Fikk en bra JC nakke gjennom norsk butikk for under 1000 lappen, som har maaange både små og mellomstore fjær. Prisforskjellen mellom syntetisk og ekte vare synes meg relativt liten og helt uinteressant hvis jeg synes syntetisk blir stygt. Gidder rett og slett ikke sitte å pirke på laksefluene til jeg synes de er optimale, for så å sette på skrot i sluttfasen....men det er meg. Kanskje det finnes andre typer syntetiske enn de jeg har prøvd, som ser bedre ut?

 

Øyvind  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper JC på (laksefisker.no) kjempe fornøyd så langt,

Produkter er fra oppdretts fugl, og alle produkter er merket med CITES , og nakke nummer. (Eksport/ import tillatelse)

Syntetisk nei takk, dei gjør jo selvfølgelig jobben men det blir ikkje det samme... Må ikkje miste trua på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resultatet med Veniard sin. Dette er nok ikke noe jeg kommer til å handle igjen med det første. De var veldig "plastikk" ved at de var ganske tykke og stive. Jeg tror dette kan påvirke gangen på flua enten i positiv eller negativ forstand enn å kun ha et trad hode mef øyne og lim. Det gjenstår å se. Men jeg syntes flua fort blir litt overdressa med disse syntetiske JC. Mulig det finnes andre syntetiske som er bedre enn Veniard sine.

Heldigvis har Truls H Johnsen her inne tilbudt seg å sende meg noen ekte jungle cock fjær. Får nok bindt opp det jeg trenger med disse, jeg skulle bare ha til noen få ørretstreamere og det blir litt drøyt å kjøpe en hel nakke til dette formålet. :-) Post gjerne et mobilbilde med flue om dere har prøvd andre syntetiske varianter.

Her er et bilde av den syntetiske fra Veniard:

post-2504-0-21028900-1454081189_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...