Gå til innhold

Tørrfluer til sesongen


omgflim

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det nærmer seg sesong, og siden jeg er helt ubrukelig foran en bindestikke, kunne jeg tenke meg å kjøpe inn tørrfluer til ørret for en hel sesong. Er det noen her som har tips til hvor jeg kan fylle boksen, hva jeg skal fylle den med, eller som vil påta seg et litt større bindeoppdrag? Jeg er nybegynner når det kommer til tørrfluer, så vil trenge hjelp til å vite hva jeg skal ha. Fisker primært i rimelig bynære vann og elver (fisker rennende vann når jeg kan) på øst- og sørlandet (Oslo/Kristiansand) i den grad det betyr noe. Tenker at omtrent 100 fluer burde duge, gjerne med en del variasjon i både størrelse og mønster.

 

Alt av hjelp mottas med stor takk.

 

Hilsen småbarnspappa og nybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Umpqua fluer, de holder høyest kvalitet av kjøpefluer.

Mye billig på¨nettet av meget varierende kvalitet som en bør passe seg for etter min mening, og det er verdt å bruke noen kroner på fluer for å få bra kvalitet. 

Man har jo gjerne utstyr for mange tusen på seg, og å bruke noen hundrelapper på fluer som lander riktig på vannet og flyter godt og i tillegg har

en god krok er vert hvert eneste øre etter min mening. :-) Går jo ikke så mange fluer heller i året at det er så mye å spare på å handle billigere fluer.

Vet ikke hvor i landet du bor, men om du drar innom Gero, Nordisk, eller Jarle og Bjørnar Fluefiske vil

du få god hjelp. Det er nok billigere å kjøpe Umpqua fluer enn å få noen til å binde for deg.

Det er lurt å ha et basisutvalg av mygg i mindre størrelser, noen større maur, og noen døgnfluer i krok 12/14.

Om du har noen hareørenymfer og et par wolly buggers og evt noen Montananymfer til ting som synker skal du ha en god start. 

Ingen vits å ha 100 forskjellige mønstre i starten. Man kan greie seg fint med noen få mønstre til vanlig stillevannsfiske og elvefiske

å få masse fiske på det  <<l

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til fluer du vil ha glede av på Sørlandet:

Mygg i str 18 til 12. Klekkere er meget viktig her.

Steinflue imitasjon til tidlig fiske. Str 16 til 12

Døgnfluer du kommer langt med noen mørkebrune fallskjermfluer i str 18 til 12 Her finnes mye men dette bør du ha som et minimum. Pluss noen spente spinnere.

Vårfluer fra små til noen store.

Maur! Veldig viktig! Fra str 18 til noen beist i tillfelle du er heldig å treffer på stokkmaursverming.

Div landinsekter som biller (gjerne litt små) og stankelben. Litt små biller kan være viktige i visse perioder. Lyngbladbiller.

Denne listen kunne selvfølgelig vært lang men har du dette blir du ikke stående med lua i handa.

Og ha alltid mygg i bakhodet til langt ut i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...