Gå til innhold

Reketråling dreper fiskeyngel


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Selv om de fleste her inne som fisker i sjøen er mest opptatt av sjøørret (tror jeg) blir det aldri feil å se på helheten i økosystemet. Jeg har bevisst brukt Øresund som eksempel på en helt annen, og etter min mening,mye bedre forvaltning enn den vi ser/ikke ser i deler av Oslofjorden og Drammensfjorden. Oslo havfiskeklubb drar til Øresund for å fiske flatfisk og er imponert over hvor mye fisk de får. Andre sier at å dykke ved brokarene på Øresundsbroen er som å dykke i et saltvannsakvarium. Masse fisk og annet liv i alle størrelser. 

 Fant en rapport gjort av Fiskeridirektoratet ang bifangst ved reketråling utenfor Troms. Trålingen foregikk på ca 250m dyp med trål påmontert skillerist med 19mm åpning mellom "spilene". Det ble gjort 4 tråldrag og resultatene var ganske samstemt. På ett av dragene fikk man opp ca 80 kg, av dette var 14 kg bifangst. All bifangst var torskeyngel, tilsammen 2200 stk. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har skjønt at dette er tråldrag man tar før man åpner et felt for reketråling. Men det viser med all tydelighet at man får med seg mye yngel. I store deler av Oslofjorden har man fått dispensasjon fra bruk av rist. Dette fordi fiskerne ikke kunne overleve uten bifangst. Bifangst bl annet i form av småtorsk og småflyndre i tillegg til det de er stolte av å selge til våre nye landsmenn. Det sier seg selv at med åpen trål får man med seg det meste. Det er dessverre langt viktigere å verne om noen få yrkesfiskere enn å gi fisken et godt og svært viktig vern for å kunne bygge seg opp igjen. Lysfiske etter sild og brisling i gytetiden for å kunne fylle kvotene er et annet eksempel på mer enn tvilsom "forvaltning"

Friluftsfjorden!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt henger nok sammen men trålingen skjer på dypt vann langt til havs som regel. Det værste i mine øyne er når de bevist henter ut nederst i næringskjeden. Det virker skummelt. Samtidig er det lett for meg å sitte her å kritisere og klage. (Les meg, ikke dere. Jeg sier ikke at andre gjør det)

Uten å ha den minste anelse om hva jeg prater om. Jeg har gått på fordragene til Flødevigen og de vet hva de prater om.

Vi må nesten stole litt på forskerens våres og. Vi har jo tross alt klart å beholde et godt fiske her i nord selv om det har vært noen smeller.

Samtidig kan man undre seg over at røkke og co må ha alt og sende fisken til Kina osv.... Det blir feil i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tilfeldighet at i Øresund, det eneste stedet i Norden hvor man har forbudt tråling er det et rikt,variert og bærekraftig fiske. Forskerne ved Flødevigen vet godt hvor ille det står til i Oslofjorden, men derfra til å få gjort noe ser ut til å være en uovervinnelig taus mur av byråkrati i dep og direktorat. Man vil rett og slett ikke se hvor bra et vern vil være for fisken og annet liv i havet. Her i Vestfold har den svartelista Stillehavsøstersen økt voldsomt i antall og man gir inntrykk av at dette er noe som kommer av klimaendringene. Hadde fjorden vært i balanse hadde predatorfisk holdt bestanden nede på en helt annen måte. Alt henger sammen med alt og fjerner man maten fjerner man også fisken selv om havabboren trolig ble fjernet med garn. Stedegen fisk er relativt lett å fjerne.

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tilfeldighet at i Øresund, det eneste stedet i Norden hvor man har forbudt tråling er det et rikt,variert og bærekraftig fiske. Forskerne ved Flødevigen vet godt hvor ille det står til i Oslofjorden, men derfra til å få gjort noe ser ut til å være en uovervinnelig taus mur av byråkrati i dep og direktorat. Man vil rett og slett ikke se hvor bra et vern vil være for fisken og annet liv i havet. Her i Vestfold har den svartelista Stillehavsøstersen økt voldsomt i antall og man gir inntrykk av at dette er noe som kommer av klimaendringene. Hadde fjorden vært i balanse hadde predatorfisk holdt bestanden nede på en helt annen måte. Alt henger sammen med alt og fjerner man maten fjerner man også fisken selv om havabboren trolig ble fjernet med garn. Stedegen fisk er relativt lett å fjerne.

Friluftsfjorden!

Du har helt sikkert satt deg inn i tingenes tilstand og har helt sikkert rett. Man må samtidig ikke glemme at de aller fleste som driver forvaltning er underlagt staten. Dvs stortinget. De må forholde seg til føringene derfra.

Vi har litt forskjellig forståelse av virkeligheten du og meg. Jeg føler ikke alt er i ferd med å gå til helvete. Det er mer tang en på lenge. Jeg får mer torsk en på lenge. (Jeg har ei fisketeine pluss ei ruse ute.) Sjøørretbestanden er meget god. De får en del laks enda.....Ja det er ting som tyder på at mange ting er bedre en før.

En fisker jeg snakker med av og til iom at jeg har båten ett ved siden av hans hadde fisket ferdig ukeskvoten på tirsdag kveld. Han påsto det er bra med reker. Slik er det her føler jeg men det er jo slett ikke sikkert det er slik hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange tegn i tiden som tilsier at mange ting er på gal vei.

Se på giftopphopning i organismer oppover i næringskjeden for eksempel.

Hva skjer med bifangsten i forbindelse med dette fisket?

Hva skjer når det bunntråles?

Om bestandene kanskje klarer seg relativt greit, så kunne det vært langt bedre!

Som nevnt her se til Øresund, hvorfor er det så mye bedre tilstand der? Burde kunne fungere andre steder også, den typen forvaltning.

Og til sist, hvor mye mer legger ikke aktive sportsfiskere igjen av kroner og øre enn et fåtall som tråler?

Nå er ikke spørsmålene stilt til deg Ruffen.

Men om ting er ok, så bør ikke bety at det ikke kunne vært langt bedre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ok. Heretter skal det bare spres eder og galle og alt er et helvete til det motsatte er bevist. Eller andre må motbevise at ikke alt er et svovelhelvete av dimmensjoner.

Neida jeg bare tuller.

Men jeg synes slike debatter blir i overkant polariserte. Jeg har måtte forsvare meg, i den grad jeg har giddet det for å hevde noe posetivt.

Det er mange ting jeg håper kan bli bedre men vi må kunne se lyspunktene og.

Havet er en ressurs litt utover det å gå med ei fluestang og fiske sjøørret og havabbor.

Det virker for som at det går opp for flere og flere at rovdriften ikke kan fortsette og at havbruksnæringen må endre retningslinjer.

Det er posetivt om ikke annet.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på forskjellige steder og jeg vet at det i dine trakter som jeg går ut ifra er i nærheten av Arendal er det mye bedre. Det er flott og jeg skulle ønske det var slik også her. For mindre enn ti år siden var torsken plagsom når vi fisket etter sjøørret. Jeg startet å skrive fordi torsken ble borte, en fisk jeg liker svært godt. Den har ikke kommet tilbake og selv ekspertene i havfiskeklubbene sier det. Jeg har aldri snakket om å verne områdene utenfor en linje mellom Larkollen og Slagentangen. Rekefisket er for eks bra lenger sør. Jeg kommer ikke til å juble over litt bedre fiske, jeg vet hvor produktiv Friluftsfjorden er og jeg vet at man kan få mye mer ut av den både økonomisk og økologisk ved kun å tillate fiske med lett redskap. Vi klarer dessverre ikke å innse at en fjord omkranset av nærmere to millioner mennesker skal forvaltes på en helt annen måte enn alle andre fjorder i landet. Mange ser på det som egoistisk og forsvarer dermed at noen ytterst få personer skal få ta mesteparten av ressursene, ressurser som Havressursloven slår fast tilhører fellesskapet. Så kan man lure på hvem som skal få eie fellesskapet. Røkke &co? 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på forskjellige steder og jeg vet at det i dine trakter som jeg går ut ifra er i nærheten av Arendal er det mye bedre. Det er flott og jeg skulle ønske det var slik også her. For mindre enn ti år siden var torsken plagsom når vi fisket etter sjøørret. Jeg startet å skrive fordi torsken ble borte, en fisk jeg liker svært godt. Den har ikke kommet tilbake og selv ekspertene i havfiskeklubbene sier det. Jeg har aldri snakket om å verne områdene utenfor en linje mellom Larkollen og Slagentangen. Rekefisket er for eks bra lenger sør. Jeg kommer ikke til å juble over litt bedre fiske, jeg vet hvor produktiv Friluftsfjorden er og jeg vet at man kan få mye mer ut av den både økonomisk og økologisk ved kun å tillate fiske med lett redskap. Vi klarer dessverre ikke å innse at en fjord omkranset av nærmere to millioner mennesker skal forvaltes på en helt annen måte enn alle andre fjorder i landet. Mange ser på det som egoistisk og forsvarer dermed at noen ytterst få personer skal få ta mesteparten av ressursene, ressurser som Havressursloven slår fast tilhører fellesskapet. Så kan man lure på hvem som skal få eie fellesskapet. Røkke &co?

Kan hende dette er totalt skivebom men du trenger ikke forsvare deg overfor hva jeg skriver! Bare så det er sagt.

Jeg bor i Kristiansand. Jeg kjenner meg godt igjen når du sier torsken var plagsom. Den gnagde i filler fluene og tok på annet hvert kast når skumringen hadde meldt sin ankomst. Mye kunne vært så uendelig mye bedre men jeg blir litt satt ut av all negativiteten rundt alt som har med natur å gjøre.

Vi er nok veldig enige i veldig mye men har litt forskjellig erfaring. Noe som ikke er unaturlig når man ikke bor på samme plass.

Jeg er rimelig mye på sjøen og føler ting går i litt riktig retning her hos meg. Det gleder jeg meg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det jeg skriver kan oppfattes som negativt men når det eneste som har skjedd de ti siste årene er at reketrålerne har fått dispensasjon fra påbudet om bruk av skillerist blir det ikke mye positivt. I området Horten/Holmestrand har det blitt mindre sjøørret mens det litt lenger sør har gått motsatt vei takket være noen ildsjeler. Det gleder meg på samme måte som nyheten om at fjellreven yngler veldig bra. Et glimrende eksempel på at det er mulig å få til positive ting. Skal vi få til forandring må alle trå til, sportsfiskerne tar sin del av fisken. Det som irriterer meg er at man ikke vil gjøre noe uten at ingen skal føle seg skyldig. Dra i nødbremsen og få ting på plass det gjorde man med stort hell på Østkysten av Kanada. Fikk forresten for en gangs skyld respons på et leserbrev i avisa. En som også har levd en god stund og også vil ha forandring. 

God helg og skitt fiske..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt beskrevet Sarepta og du er ikke negativ. Med tanke på den håpløse forvaltningen av våre fiskeressurser må det harde tak til å få snudd en negativ trend.
Vi kan bare se på på den inspirerende historien om Florida og det kolossale løftet fisket har fått der. For 25 år siden gikk noen ildsjeler i gang med og snu forvaltningen og de lyktes til slutt etter en hard kamp. Dette førte til kraftige begrensninger i yrkesfisket og sportfisket under kraftige protester fra begge sider. Den gang omsatte yrkesfisket for 1 milliard USD og sportfiskenæringa for 3 milliarder USD.
I dag, etter innføringen av knallharde regler for de som utnytter vannressursene har fiske- og dyrelivet eksplodert og de siste rapportene viser at yrkesfisket nå omsetter for 5,5 milliarder USD og sportfiskenæringa  for 13 milliarder USD. Snakk om en vinn-vinn situasjon!!
I dag er det ingen som klager og alle er helt enig i at dette er den riktige forvaltningen.
Ja, vi ønsker forandring men spørsmålet er hvordan vi skal få det til.
 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...