Gå til innhold

Flue som flyter.....uansett...


jak

Anbefalte innlegg

Nokon som har eit mønster som flyt veldig bra, dvs betre enn streaking caddis? Vil ha eit mønster til dropper i litt uroleg elv. Har balsaveps men den tek ein del tid å binde, nokon som har andre mønster som flyt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken størrelse du ser for deg. Om vi er oppe i #12 og deromkring begynner det å bli såpass at det er mulig å skjære til en liten bit isopor, binde den til kroken og dekke den med bindetråd av ønsket farge. Avslutt med et vertikalt hackle i front. Tar du deg bryet med å legge et påfuglherl over så har du jo mer eller mindre en blanding av en coch-y-bondhu ei flytebrygge.

 

Ser for meg at det kan bli litt vinglete å binde inn isopor, sammenlignet med f.eks foam, slik at et kutt langsetter strimlen for å tre den ned på kroken slik at den omslutter krokskaftet er sikkert ikke dumt.

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Elk Hair Caddis litt godt dresset i str. 12 og 14 fungerer greit. Rask å binde, flyter bra og er lett å se.

 

Men om du har vært fornøyd med Streaking Caddis bortsett fra flyteevnen - har du forsøkt å impregnere Streaking Caddis med Mucilin Solid Red Line Dressing? Det er altså den Mucilin boksen med rød label, ikke grønn.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Elk Hair Caddis litt godt dresset i str. 12 og 14 fungerer greit. Rask å binde, flyter bra og er lett å se.

 

Men om du har vært fornøyd med Streaking Caddis bortsett fra flyteevnen - har du forsøkt å impregnere Streaking Caddis med Mucilin Solid Red Line Dressing? Det er altså den Mucilin boksen med rød label, ikke grønn.

 

Nei, ender som regel opp uten impregnering fordi boksen forsvinn eller er gløymd og slikt. Derfor vil eg ha ei som flyt og flyt utan impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ender som regel opp uten impregnering fordi boksen forsvinn eller er gløymd og slikt. Derfor vil eg ha ei som flyt og flyt utan impregnering.

 

Men vil du ikke bruke noe fisken faktisk kan finne på å ta fremfor noe som bare er indikator.....? Det er jo overkommelig å holde rede på en boks med Mucilin  :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en stor fallskjermflue som "dupp". En stor, brun Vulgata-aktig fallskjermflue (krok 10, f.eks) med litt overdimensjonert, kraftig hackel og kraftig, hvit polygarnvinge flyter bedre enn det meste og synes veldig godt i de fleste lysforhold. Viktig at flua også har en fyldig hale hvis den skal flyte godt.

Også knyter jeg bare fortomsspiss/nymfe i krokbøyen. Funker som snus. 

Fisken tar forresten overraskende ofte "duppen", også der det ikke finns Vulgata i mils omkrets. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ender som regel opp uten impregnering fordi boksen forsvinn eller er gløymd og slikt. Derfor vil eg ha ei som flyt og flyt utan impregnering.

Er redd dette krever ei isopor-flue, eller lignende . . .

Vil nok først råde deg til å prøve å oppbevare impregnering av noe slag, da det gir deg litt større valgmuligheter hva fluemønster angår.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt ulike hjortedyrshårkreasjonar (har vore innom dei allomtrent) med og utan impregnering så er det ingen tvil om at desse har si levetid, dvs at dei flyt ikkje i det uendelige. Det er derfor eg putta inn "uansett" i tittelen. Bakgrunnen for mitt ynskje er å ha noko som flyt etter å ha tatt 20 fisk i løpet av ein time, fordi mykje av mitt fiske er i små elver og vatn med mykje småfisk. Då blir det fort 40 fisk til dagen og då vert ein lei av å skifte streaking caddis for kvar 3 fisk.

Svaret ser ut til å vera foam og celleplast... derfor er det fint om nokon har erfaring som dei vil dele. 

 

Ser foresten ikkje noko motstrid mellom å ha noko som flyt godt og fiskar godt?

 

Nokon som har prøvd Lafontain sin "Wiggler"?

Endret av jak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En betraktning:

 

Foam og celleplast i de mengdene som behøves for å dekke ditt behov, kan nok resultere i fluer som ofte lager mye lyd om du gir tilslag uten å kroke fisken.

Det er nesten umulig å unngå denne lyden om fortommen på innsiden av indikatorflua har druknet litt. Når en gjør tilslag drukner flua og du får et "plopp" når fluen kommer ut av vannet.

 

Lyden blir den samme som om du bruker indikator av typen dupp eller disse foambitene med teip på baksiden (stick on indicator). Denne lyden lokker ikke akkurat fisk. Derfor foretrekker mange indikatorer av saueull, egg-yarn osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ender som regel opp uten impregnering fordi boksen forsvinn eller er gløymd og slikt. Derfor vil eg ha ei som flyt og flyt utan impregnering.

 

 

Kjøp denne: http://www.stonefly.no/produkt/fluefiske-tilbehor/flue-og-snore-prep/hends-cdc-gel

 

Så lag deg noe alla som vist på bildet nedenfor, fest det i hullet på bunnen av CDC gelflaska (skal være et hull for dette der..) og bind fast hele sulamitten i jakka/vesten/skjorta/vaderne eller hva enn du bruker. Da mister du det ihvertfall ikke!

Floatant_Clip.JPG

 

 

 

 

 

 

..blir det for problematisk, prøver du med denne istedet: https://www.xxl.no/guideline-floatant-holder-tube/p/1082570_1_style

 

Festes også i jakke/vest/skjorte/vadere o.l sammen med CDC gelflaska <<l

 

 

 

Voila, problem løst! (forhåpentligvis..)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det presiseres vel både i trådens navn og i et senere innlegg av jak at han er ute en flue som flyter til jorden går under. Føler meg kjip for rakke ned på alle velmente tips som blir gitt, men om dere er dønn ærlige med dere selv så vil ikke all verdens hjortehår eller cdc, samme hvor mye impregnering man bruker, flyte fra morgen til kveld. Under praktisk fiske i strømmende vann vel og merke. Selv foam har er tendens til å kapitulere til slutt. Iallefall hareline sin variant. Her skal jeg ikke være så bastant da bindeegenskapene mine kan være problemet.

Mulig parkettplast eller bare rett mengde foam gjør jobben, men som Pål sier så kan det hende det må rett mye til? Derfor begynte jeg å fable om isopor og den slags. Skal utrolig lite til for å holde en krok flytende, og jeg mener det bør være mulig å spikke til en stripe som har en profil av spiselig karakter. Med en evt. bust i stjerten og hackle i front kan jeg ikke forstå at det ikke skal kunne lure en fisk på en god dag. Kan umulig fiske dårligere enn indikatorer garn? Med en dråpe lim/lakk på bindetråden bør dette tåle noen fisk.

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å "pakke inn" en isopokule, og lage det som en klekker eller lignende..?

Bruk f.eks en liten bit av en nylonstrømpe e.l. så får det en litt naturlig farge også, og noe å binde det inn med...

Bare et forslag, men jeg er langt utenfor mitt kunnskapsområde her.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jak, om du vil ha ei indikatorflue som flyter etter mange fisk, som du sier (og ikke ei vanlig tørrflue som bare hviler på overflatespenninga), så kommer du ikke utenom et flytende materiale, hvis oppdrift er sterk nok til å bære både seg selv og krok. Så foam eller lignende er tingen da  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å "pakke inn" en isopokule, og lage det som en klekker eller lignende..?

Bruk f.eks en liten bit av en nylonstrømpe e.l. så får det en litt naturlig farge også, og noe å binde det inn med...

Bare et forslag, men jeg er langt utenfor mitt kunnskapsområde her.

 

step_15.jpg

Ja man har jo disse variantene. Aldri testet noe lignende så vet ikke hvor godt de flyter. Men at det skal gå an få fisk noe slikt er jeg overbevist om.

Endret av Emil Jamtfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår å lime boksen med impregnering til flueboksen med Verdens Sterkeste Lim slik at man aldri mister den. Jeg får en veldig dårlig dag om jeg befinner meg på fisketur uten drydippen, om det er tørt jeg skal fiske med. Går jo rundt på et vis, men det blir en del blåsing og tørkekast med hyppige fluebytter.

 

Tror nok ts bare må ta seg tiden til å binde med balsa...

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å "pakke inn" en isopokule, og lage det som en klekker eller lignende..?

Bruk f.eks en liten bit av en nylonstrømpe e.l. så får det en litt naturlig farge også, og noe å binde det inn med...

Bare et forslag, men jeg er langt utenfor mitt kunnskapsområde her.

Denne metoden gir også fluer som bråker for mye ved tilslag som ikke resulterer i kroket fisk. Og når en har en nymfe under tørrflua, skal man gjøre tilslag så fort tørrflua gjør et mistenkelig utslag. Det er normalt med mange bomslag, og om alle disse skal lage en kraftig "ploppelyd" så flytter fisken seg ganske raskt - iallefall ørreten. Harr kan nok være litt mer tolerant. 

 

Man ha med impregnering og man av og til bytte fluer. Det er nok realiteten for de fleste. 

 

Jeg nevnte Mucilin innledningsvis i tråden. Det bør dere forsøke på hjortehår og evt for å impregnere fortom / spiss av fluelina. Konsistensen er som talg - så det er ganske unikt. Eldgammelt engelsk produkt. Det er ikke bare årets nyheter som fungerer. MEN det er viktig å være litt sparsom med mengden også når en bruker denne impregneringen. La den smelte godt mellom fingrene før påføring av flue, fortom eller spissen på fluelina.

 

Så snart vi får sperret artikkeldelen av FFS slik at artiklene kun kan leses av betalende medlemmer, skal vi samle inn en del stoff om nymfefiske. Det tror jeg kan bli bra og derfor synes jeg vi skal avvente slik at det utgjør en forskjell å være medlem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne metoden gir også fluer som bråker for mye ved tilslag som ikke resulterer i kroket fisk. Og når en har en nymfe under tørrflua, skal man gjøre tilslag så fort tørrflua gjør et mistenkelig utslag. Det er normalt med mange bomslag, og om alle disse skal lage en kraftig "ploppelyd" så flytter fisken seg ganske raskt - iallefall ørreten. Harr kan nok være litt mer tolerant. 

 

Man ha med impregnering og man av og til bytte fluer. Det er nok realiteten for de fleste. 

 

 

I elv vil eg tru at lyd kanskje ikkje er så skremmande ettersom det er eit kraftig lydbilete her allereie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne metoden gir også fluer som bråker for mye ved tilslag som ikke resulterer i kroket fisk. Og når en har en nymfe under tørrflua, skal man gjøre tilslag så fort tørrflua gjør et mistenkelig utslag. Det er normalt med mange bomslag, og om alle disse skal lage en kraftig "ploppelyd" så flytter fisken seg ganske raskt - iallefall ørreten. Harr kan nok være litt mer tolerant. 

 

Man ha med impregnering og man av og til bytte fluer. Det er nok realiteten for de fleste. 

 

Jeg nevnte Mucilin innledningsvis i tråden. Det bør dere forsøke på hjortehår og evt for å impregnere fortom / spiss av fluelina. Konsistensen er som talg - så det er ganske unikt. Eldgammelt engelsk produkt. Det er ikke bare årets nyheter som fungerer. MEN det er viktig å være litt sparsom med mengden også når en bruker denne impregneringen. La den smelte godt mellom fingrene før påføring av flue, fortom eller spissen på fluelina.

 

Så snart vi får sperret artikkeldelen av FFS slik at artiklene kun kan leses av betalende medlemmer, skal vi samle inn en del stoff om nymfefiske. Det tror jeg kan bli bra og derfor synes jeg vi skal avvente slik at det utgjør en forskjell å være medlem.

 

Ikkje meining å kapre tråden ;) Men eit spm, har aldri brukt Mucilin. For det meste brukt Gink til impregnering på det som ikkje er cdc.. Problemet med det er at det blir veldig flytande når det er varmt, og veldig hardt når det er kjølig.. Mucilin er vel i ein boks så det er vel sikkert enklare å få på sjølv når det er kaldt.. Brukar du Mucilin til impregnering av alt av tørrfluger (utenom cdc)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje meining å kapre tråden ;) Men eit spm, har aldri brukt Mucilin. For det meste brukt Gink til impregnering på det som ikkje er cdc.. Problemet med det er at det blir veldig flytande når det er varmt, og veldig hardt når det er kjølig.. Mucilin er vel i ein boks så det er vel sikkert enklare å få på sjølv når det er kaldt.. Brukar du Mucilin til impregnering av alt av tørrfluger (utenom cdc)?

 

Nei, jeg bruker stort sett bare Mucilin til vårfluer av hjortehår, saueull nappindikatorer, fortom og spissen av fluelina. Man kan bruke det på alt (bortsett fra cdc), men det krever at du bruker lite, smelter det mellom fingrene og jobber det skikkelig inn i flua. Er det kaldt så må du jobbe ganske iherdig for å impregner en flue. 

 

Det skal ganske mye varme til for at Mucilin endrer form. Men glemmer du fluevesten i bilen og sola steiker, så kan det nok bli litt sølete. 

 

Viktig å få med seg at jeg refererer til den med rød label - ikke den grønne. (Og stort sett så bruker jeg vel Dry Magic, TMC Dry Dip og den grå Shimazaki boksen.)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...