Gå til innhold

Tips til 4-5 snelle


Daniel L

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelp til å finne frem til en god snelle som egner seg for stengene mine. 

 

Snella må ha god brem og lekkert design, og som må passe til:

 

Orvis ZG helios 864 mid flex og Orvis Superfine Touch Full Flex 905.

 

Har allerede en Hardy Ultralite 400cc, men er usikker på om dette kan være ei grei snelle. Har også ei Wychwood River and Stream og ei Vision GT. Noen av disse som dere vil anbefale? 

 

Har sett på ei Orvis battenkill 2 large arbor "made in england", kan dette være noe? :)

 

Alle tilbakemeldinger tatt positivt tatt imot! 

Endret av Daniel L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Lamson Speedster 2.0. Stor diameter og fett design!

Ellers så har jeg gode erfaringer med Hardy Ultralite 4000 DD som også har kommet i ny modell. Hvis du vil litt ned i pris og kan klare deg med bare overløpsbrems så anbefaler jeg Danielsson Original DryFly. Denne har jo tidløst, lekkert utseende!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jarle sier over her...Danielsson <<l

Enten DryFly eller F3W 2six

Du kan få tak i dem i en lekker titanfarge også,om du søker litt.

Jeg har begge disse snellene,og du får neppe bedre for pengene,i tillegg til enestående service fra Danielsson.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sånn generelt kan jeg også anbefale at du tenker på lyd i lik linje med design ellers: hva foretrekker du.

 

Jeg har lært at jeg liker sneller med lite lyd, så den eneste click-and-pawl snellen jeg har er til salgs nå.

 

Hardy Featherweight er jo en click-and-pawl, er ikke Ultralite cc-versjon og? Danielsson original er jo den andre enden:

lyd av gummihjul som snurrer. Kjenner ikke nok Lamson eller Danny sine sneller med brems (L3W), noen kan kanskje hjelpe her.

 

Og angående bruk: Truls har rett, tenk på bruket. De fleste snellene tåler det meste, men skal du ut på saltvann eller

kletre på stein så kan det bli lurt å ha en snelle som tåler støt. Wychwood er meget lett og jeg har hørt kan være litt myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og en ting til: Når Klinsmann sier å ha tatt opp en 4.7 kilos laks med en click-and-pawl så skjønner du at

i ferskvann er en brems valgbart. Åpen for diskusjon her, naturligvis, og noen foretrekker brems (enklere å bruke),

men helt åpenbart ikke alltid nødvendig.

 

Jeg bruker i ferskvann Vosseler sine sneller som ikke har brems (RCL3) men en nesten lydløs knarr, litt i linje med en

click-and-pawl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har jeg veldig sjelden hatt behovet for brems, men det er veldig viktig at det er nok motstand til å forhindre overløp, og at det ikke er en rykkete start enten det er klikkbrems vanlig brems eller hva det måtte være, da ville jeg styrt unna. Jeg foretrekker også en solid snelle (er klønete/uforsiktig...) Lukket eller saltvannsbestandig brems er et must i sjøen, ellers er valg av sneller såpass greit at vi kan la design, utseende og forfengelighet ha mye å si. Ofte så vil den holde den vi har mest lyst på ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få frem en episode angående service og Danielsson-sneller. 

Jeg hadde snudd retningen på en Danielsson snelle.ogg fikk ikke bremsen til å virke slik jeg ville ha den. Sendte derfor en mail avgårde i halv ni-tiden en søndagskveld.

Kl. ni fikk jeg et vennlig svar og utfyllende forklaring av Thomas Danielsson.....på søndagskvelden!!

Dette er ikke eneste gangen jeg har fått raskt og godt svar <<l

Maken til service tror jeg ikke finnes hos noen annen snelleprodusent!

Og bare for å ha det klart,så har jeg ingen forbindelse/interesser i firmaet.

Derfor anbefaler jeg gladelig Danielsson til andre <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...